نیوز سیتی!
19 آذر 1402 - 11:26

سلب آسایش مردم تاکستان زیر سایه جولان سگ های ولگرد

سریال رژه و جولان سگ های بلاصاحب به صورت انفرادی و دسته جمعی در تاکستان، نارضایتی و اعتراض شهروندان را به همراه داشته و به همین جهت جمع کثیری سامان‌دهی و جمع آوری این حیوانات خطرناک را از مسوولان خواستار شده اند.

به گزارش خبرگزاری فارس از تاکستان، سریال جولان سگ های ولگرد و بلاصاحب در شهرستان تاکستان گویا تمام شدنی نیست چرا که همچنان مانور آن ها در معابر و خیابان‌های این شهر، نارضایتی شهروندان را به دنبال داشته و به نوعی امنیت آنان را در معرض تهدید قرار داده است.

اردیبهشت ماه امسال بود که رحمانی معاون خدمات شهری شهرداری تاکستان از تعیین مکانی مناسب و متمرکز برای جمع آوری سگ‌های ولگرد در تاکستان تا شهریور ماه خبر داد و گفته بود: در خصوص ساماندهی سگ های ولگرد طی جلساتی که برگزار می شود و مطابق دستورالعمل های جدید  رایزنی صورت می گیرد و به دنبال آن تصمیماتی گرفته خواهد شد.

طبق اذعان رحمانی، در جاده روستای قره باغ محلی به منظور نگهداری و جداسازی سگ های ولگرد بیمار از سگ های سالم راه اندازی و دو اکیپ برای جمع آوری این حیوانات به صورت زنده گیری و انتقال به مکانی که توسط شهرداری تاکستان تعیین شده، در حال فعالیت هستند.

از اردیبهشت ماه امسال، مطابق دستورالعمل ها شهرداری تاکستان پیگیر راه اندازی کمپ استاندارد بود تا سگ های ولگرد را به آن جا منتقل و بحث جداسازی سگ های بیمار و عقیم سازی را انجام دهند‌.

کمپ در نظر گرفته شده برای سگ های ولگرد، مکان استانداردی نیست

موضوع ساماندهی سگ های بلاصاحب را از فرماندار شهرستان تاکستان پیگیری کردیم. سید جمال الدین حسینی در این خصوص گفت: برابر دستورالعمل این حیوانات باید زنده گیری شوند و مورد معاینه قرار بگیرند؛ حیوانات سالم جداسازی و عقیم سازی شوند. از طرفی حیوانات بیمار دستورالعمل ویژه خود را دارند که این مسائل بایر در بستر یک مکان امن صورت بگیرد و اقدامات درمانی و مابقی مسائل در آن مکان اتفاق بیافتد.

وی با بیان اینکه مکانی که در تاکستان به عنوان کمپ در نظر گرفته شده مکان مناسب و استانداردی نیست و نتایج حاصل از آن برابر مصوبه نمی باشد، افزود: لازم است مکان استانداردی برای این موضوع اختصاص داده شود که پیگیر تهیه مکان مناسب و استاندارد از طریق شهرداری هستیم.

به گفته این مسوول، در مصوبه جدید رفتارهایی که نسبت به سگ های بلاصاحب باید انجام شود کاملا مشخص اسا که این مهم ۵۰ درصد کار است و شهرداری‌ها در جریان کامل این دستورالعمل‌ها هستند و می‌دانند دقیقا باید چه اقداماتی انجام دهند.

حسینی تصریح کرد: دستورالعمل‌هایی که در این رابطه ارائه شده نگاه انسانی به مساله دارد و بنابراین برخوردی که با این حیوانات می‌شود باید برابر تعالیم دینی و مقررات کشور باشد.

وی در ادامه بیان کرد: در حوزه خدمات شهری ضعیف عمل شده و این موضوع با توجه به نتایج حاصله قابل انکار نبوده و وضعیت موجود کنونی مطلوب نیست و در این راستا تلاش می‌کنیم طی سه ماه آینده وضعیت قابل قبولی را ایجاد و مشکلات را مرتفع کنیم.

در ممانعت از رها سازی و انتقال سگ ها به داخل شهر موفق نبوده ایم

کیوان رحمانی شهردار تاکستان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: کار اتلاف سگ های ناقل به صورت همه روزه به کمک پیمانکاران خدمات شهر انجام می شود.

وی افزود: شهرداری در ابتدای سال، محلی را با فنس کشی و ایجاد سایه بان و... بابت نگهداری و عقیم سازی سگ ها مهیا کرد.

این مسوول اضافه کرد: در جلسات فرمانداری با توجه به دستورالعمل ابلاغی وزارت کشور، قرار بر محوریت شهر تاکستان جهت ایجاد کمپ عقیم سازی شد.

بیان این مطلب خالی از لطف نیست که طی نامه ای شهرداران و بخشداران شهرستان دعوت به جلسه ای شده بودند که نماینده فرمانداری نیز در آن حضور داشت. نتیجه این جلسه اتلاف سگ های ناقل و جمع آوری سگ های سالم و انتقال آنها به قزوین برای عقیم سازی شد.

شهردار تاکستان بیان کرد: با توجه به کمبود امکانات، سگ های ناقل اتلاف و سگ های سالم بعد از عقیم سازی رها می شوند که همه روزه به کمک پیمانکاران خدمات در حال جمع آوری هستیم اما طبق مشاهدات عینی، محرز شده که از مناطق اطراف، سگ هایی را به این شهرستان انتقال می دهند و رها می کنند.

رحمانی اذعان کرد: با وجود نگهبانی و گشت زنی های شبانه  متاسفانه با توجه به وسعت زیاد منطقه و همچنین زمان های مختلف رها سازی تاکنون موفق به ممانعت از انتقال سگ ها نشده ایم.

عوارض بهداشتی وجود سگ های ولگرد برای شهروندان

در ادامه عسگر شریف زاده رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان تاکستان در گفت و گو با خبرنگار فارس، با ذکر اینکه حیوانات ناقل به ویژه سگ های ولگرد خطرات بالفعل و بالقوه زیادی می توانند ایجاد کنند، اظهار کرد: یکی از این خطرها، انتقال بیماری هایی نظیر هاری، کیست‌ هیداتیک، بیماری های انگلی و... است که این سگ ها نقش اساسی در انتقال شان دارند.

شریف زاده، هاری را یک بیماری مشترک انسان و دام و بسیار خطرناک و کشنده از طریق گزش انسان یا دام دانست و تصریح کرد: همچنین سگ های ولگرد با ورود به مزارع به ویژه باغات تولید سبزی، کیست و تخم های انگلی را منتشر می کنند که از طریق مصرف سبزی و سایر محصولات، بیماری به انسان منتقل می‌شود.

وی یادآور شد: بهم زدن تنوع زیستی و اکوسیستم مشکل دیگری است که سگ های ولگرد در مواقع نبود غذا با تغذیه وحوش ایجاد می کنند.

این مسوول تصریح کرد: درندگی و ایجاد رعب و وحشت و عوارض روانی و اجتماعی از دیگر مشکلات جولان سگ های ولگرد می باشد و حتی در مواردی منجر به مرگ انسان ها به خصوص کودکان می شوند. از سویی تحمیل هزینه های سنگین به حوزه سلامت و مردم نیز ناشی از همین مشکلات است.

به گزارش فارس، با توجه دغدغه ها و گلایه های مردم تاکستان مبنی بر وجود سگ های ولگرد و جولان انفرادی و دسته جمعی، به نظر می‌رسد مسوولان تاکستان باید در اجرای دستورالعمل ها و انجام وظایف خود در خصوص جمع آوری و ساماندهی این حیوانات جدیت بیشتری داشته باشند تا از نارضایتی و دغدغه‌های مردمی کاسته شود و شهروندان با امنیت و آرامش خاطر در نقاط مختلف شهر تاکستان تردد کنند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1599814

مهمترین اخبار ایران و جهان: