نیوز سیتی!
25 آذر 1402 - 16:53

کارشناس داوری: بازیکنان ایرانی به جای کار تیمی، منتظر سوت داور هستند تا اعتراض کنند!

کارشناس داوری فوتبال کشورمان گفت: به نظر می‌رسد بازیکنان ما بیشتر از اینکه به فکر برنامه‌های تیم خودشان باشند منتظر یک تصمیم داور هستند تا اعتراض کنند!

هادی دزفولی در گفت و گو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، در خصوص داوری پر حرف و حدیث دربی 102، اظهار داشت: حقیقت این است که داور در اندازه این بازی نبود. وقتی داوری تا این حد به VAR مراجعه می‌کند حتی نباید نمره 5 بگیرد. او کاری کرد که بازی فیزیکی شد و تحت تاثیر حواشی قرار گرفت. 8 دقیقه وقت تلف شده در نیمه دوم فقط به خاطر استفاده از VAR بود و می‌توانم به جرات بگویم این داور درک درستی از فوتبال ندارد.

وی در مورد اعتراضات زیاد بازیکنان و مربیان 2 تیم به تصمیمات داور، گفت: این مساله در فوتبال ما فرهنگ سازی نشده است. اعتراض به داور در فوتبال ما اپیدمی شده است. ضمن اینکه رئیس کمیته داوران هم در حد ریاست این کمیته نیست. وقتی داور توانایی اداره بازی را نداشته باشد اعتراضات هر 2 تیم هم زیاد می‌شود. نیمکت نشینان به تیم داوری فشار می‌آورند و با حرکاتشان جوِ ورزشگاه را هم متشنج می‌کنند. با هر سوت داور چند نفر از 2 تیم سروصدا و اعتراض می‌کنند.

کارشناس داوری تصریح کرد: البته تا حدی به مربیان و بازیکنان حق می‌دهم. آن‌ها در طول یک هفته زحمت زیادی می‌کشند و وقتی سوت‌های اشتباه زیاد می‌شود، رو به اعتراض می‌آروند. هرچند که باید یاد بگیرند صبورتر باشند و به جای اعتراض روی کار فنی تمرکز کنند اما واقعیت این است که برخی داوران ما توانایی لازم را ندارند. چند داور خوب داریم اما سوت دربی را به آن‌ها نمی‌دهند. اینکه داوری تحصیلات خوبی دارد دلیل نمی‌شود داور خوبی برای فوتبال باشد. مثل اینکه بگوییم یک نفر صدای خوبی دارد پس می‌تواند خلبان خوبی شود! از قدیم گفته‌اند عینک سواد نمی‌آورد! دلم برای این فوتبال و این داوری می‌سوزد اما گوش شنوایی نیست.

دزفولی درمورد اینکه برخلاف تصور موجود، استفاده از سیستم کمک داور ویدئویی هم نتوانست حجم اعتراضات را کم کند و حتی شاهد چندبرابر شدن اعتراضات 2 تیم در جریان یک بازی بودیم، گفت: در واقع دیدیم که VAR هم جوابگوی فوتبال ما نبود. اعضای هر 2 تیم در هر صحنه انتظار استفاده از VAR را داشتند و به داور فشار می‌آوردند کنار زمین برود. از طرفی بلد بودن با فهمیدن فرق دارد. قانون را همه بلد هستند اما اجرا کردن آن مهم است. یکی از اشکالات داوران ما این است که شهامت ندارند و به همین خاطر تصمیات‌شان بر پایه احتیاط و ترس است. داوری هم که بترسد بازی را از دست می‌دهد. 

وی افزود: ضمن اینکه احترام به تصمیمات تیم داوری هنوز هم نیاز به فرهنگ سازی دارد. این اعتراضات را در همه جا از بازیکنان ایرانی شاهد هستیم. چه در بازی‌های تیم ملی و چه در بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا، به نظر می‌رسد بازیکنان ما بیشتر از اینکه به فکر برنامه‌های تیم خودشان باشند منتظر یک تصمیم داور هستند تا اعتراض کنند!

کارشناس داوری گفت: رسانه‌های ما در این فرهنگ سازی باید نقش اصلی را ایفا کنند اما اکثرا خودشان رنگی عمل می‌کنند. باید برای مربیان و بازیکنان جرایم سنگین و طولانی درنظر بگیند تا این رویه اصلاح شود. با این شرایط این اعتراضات هیچ وقت تمام نمی‌شوند و ادامه دار خواهند بود. جالب است که بعد از بازی نیز اعتراضات را به رسانه‌ها می‌برند. در لیگ قهرمانان آسیا دیدیم خود AFC یک بازیکن ایرانی که خطا کرده بود را جریمه کرد اما در فوتبال ما اینطور نیست.

دزفولی افزود: اگر من مسئول بودم، فوتبال را 2 سال تعطیل می‌کردم. بسیاری از افراد حتی نمی‌توانند یک میلیارد را بشمارند اما ببینید چه پول‌هایی می‌گیرند. بعد همان افراد می‌گویند داوران باید حقوق بیشتری بگیرند که با این حرف هم مخالف هستم. یک داور خودش انتخاب کرده این کار را انجام بدهد. داور باید توانایی‌های خودش را بالا ببرد. وقتی توانایی داور همین باشد، برای هر بازی 100 میلیون هم بگیرد باز همین اتفاقات را شاهد خواهیم بود.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1606658

مهمترین اخبار ایران و جهان: