نیوز سیتی!
23 آذر 1402 - 12:21

تالاب‌های کرمانشاه با وجود بارش‌ باران هم، هنوز تشنه‌اند

رئیس اداره حفاظت محیط زیست کرمانشاه گفت: بارندگی‌های پاییزی فعلا در آن حدی نبوده که سبب احیای تالاب‌ها و سراب‌های شهرستان شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، محمدحسین فلاحتی رئیس اداره حفاظت محیط زیست کرمانشاه امروز در جمع خبرنگاران در خصوص وضعیت تالاب‌های این شهرستان با توجه به بارش‌های پاییزی، اظهار کرد: بارندگی‌های فعلی در آن حدی نبوده که سبب احیای تالاب‌ها و سراب‌ها شود، ولی امیدواریم با ادامه روند بارندگی‌ها؛ در اسفندماه شاهد احیای تالاب‌ها باشیم.

وی ادامه داد: با توجه به وضعیت آب منطقه، کشاورزان باید با همکاری جهاد کشاورزی از کشت محصولات آب‌بر خودداری و به سمت کشت محصولاتی با نیاز آبی کم بروند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست کرمانشاه در خصوص آخرین وضعیت حال حاضر تالاب هشیلان، گفت: با اتمام فصل آبیاری در این محدوده؛ سطح آب‌های زیرزمینی مقداری بالا آمد و آب حیات وحش تأمین شده، البته احیای تالاب به آن صورتی که مدنظر است هنوز تحقق نیافته است.

وی خاطرنشان کرد: میزان برداشت از آب‌های زیرزمینی سبب شده سطح آب‌های زیرزمینی بیش از حد کاهش یابد و این افت آب‌های زیرزمینی نفس زمین را بریده و اگر مردم کمک نکنند هر سال وضعیت بدتر خواهد شد.

فلاحتی تصریح کرد: چاه‌های غیرمجاز باید پر شود همچنین باید نصب کنتور هوشمند روی چاه‌ها هم در دستور کار باشد، چنانچه چاره‌ای اندیشیده نشود با بدتر شدن وضعیت به سمت ایجاد فروچاله‌ها و به وجود آمدن کانون‌های ریزگردها پیش خواهیم رفت.

وی در ادامه اشاره‌ای هم به حیات‌وحش داشت و اظهار کرد: با توجه به وسعت عرصه‌های طبیعی و تعداد محدود محیط‌بانان نیازمند، کمک مردم هستیم.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست کرمانشاه با اشاره به گشت و کنترل شبانه‌روزی محیط‌بانان، تصریح کرد: با توجه به فصل سرما حیات‌وحش به اماکن مسکونی نزدیک می‌شوند که نیاز است مردم کمک کنند تا این اموال خدادادی را برای نسل آینده حفظ کنیم.

وی در پایان، از مردم خواست تخلفات زیست‌محیطی را به ۱۵۴۰ گزارش دهند تا در اسرع وقت رسیدگی شود.

پایان پیام/پ

منبع: فارس
شناسه خبر: 1604658

مهمترین اخبار ایران و جهان: