نیوز سیتی!
27 شهریور 1402 - 09:37

ماجرای بوی نامطبوع و گلایه خمیری ها

بوی نامطبوعی چند هفته ای است که اهالی خمیر در 85 کیلومتری بندرعباس را آزار می دهد و محیط زیست تاکنون منشأ دقیق و قطعی برای این بوی نامطبوع اعلام نکرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، چند هفته ای است که اهالی بندر خمیر در 85 کیلومتری غرب شهر بندرعباس از بوی نامطبوعی در عذابند که گاه شدت می گیرد و گاهی نیز اندکی کم می شود اما قطع نمی شود و مرتبا وجود دارد.

اهالی خمیر بارها این گرفتاری را از طرق مختلف در رسانه ها فریاد زده اند و گلایه خود را اعلام کرده اند اما محیط زیست هرمزگان اگر چه دو بار تاکنون اطلاعات و تصاویری از منشأ این بوها اعلام کرده اما اطلاعات قطعی درباره آن وجود ندارد تا بتوان با جمع آوری آلودگی و یا پوشاندن آن، مانع از انتشار بوی نامطبوع آن شد.

 

در همین زمینه امام جمعه اهل سنت بندرعباس نیز در گلایه هایی از مسؤولان گفته برخی از صنایع مستقر در غرب مرکز استان بجای عمل به مسئولیت های اجتماعی خود، قدم در مسیر ناهنجاری های اجتماعی گذاشته اند و رفاه عمومی را کنار زده و باعث عذاب عمومی شده اند.

شیخ یوسف جمالی تصریح کرده در مناطق غرب بندرعباس و شهرستان خمیر مدتی است که بوی نامطبوع شبیه مواد نفتی مردم را نگران و برافروخته کرده و طبق تحقیقات محلی منشا بو نیز نواحی صنعتی غرب بندرعباس است. محیط زیست هم وجود این بو و آزاری که مردم آن را تحمل می کنند، تائید کرده است و پس از گلایه های مردمی موضوع را پیگیری و بصورت مبهم نتیجه اقداماتش را اعلام کرده اما به باور مردم اعلام این نتیجه غیر قابل پذیرش است و باید شفاف سازی بیشتری از سوی این سازمان صورت بگیرد و برای گذر از این شرایط همه باید پای کار بیایند.

محیط زیست چه می گوید؟

اداره کل محیط زیست هرمزگان 20 شهریورماه بود که اعلام کرد: ضمن پایش های شبانه روزی با جدیت موضوع را پیگیری و جلسات متعدد با حضور اعضاء کمیته اضطرار کاهش آلودگی هوا و شرکت های پالایشی و نفتی برگزار و احتمالات ممکن بررسی کرده است.

در پی پایش های شبانه روزی تیم کارشناسی این اداره کل، چند مکان تخلیه پسماندهای صنعتی در مناطق همجوار صنایع غرب بندرعباس شناسایی شد که می تواند یکی از علت های انتشار بوی نامطبوع در این روستاها باشد.

 

تعیین ماهیت پسماندهای تخلیه شده و تطبیق پسماندهای تولیدی ناشی از فرایندهای صنایع پالایشی و نفتی غرب شهر بندرعباس با این پسماندها و شناسایی واحد های صنعتی آلاینده در دست پیگیری و ارجاع به دستگاه قضایی است.

به گزارش فارس، پیگیری دقیق ابعاد مختلف ناشی از آلودگی های نفتی و صنعتی در هرمزگان بخصوص در ناحیه غربی شهر بندرعباس که محل استقرار دهها واحد صنعتی مهم کشور است، اهمیت ویژه ای دارد و ضرورت همکاری همه جانبه با محیط زیست را در این زمینه دوچندان ساخته است. تبعات هرگونه سطحی نگری در مبارزه با آلودگی های زیست محیطی دامن گیر مردم خواهد شد و مسؤولان نباید در این باره با مماشات رفتار کنند.

منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی خلیج فارس و شهرک صنعتی مستقر در غرب بندرعباس نیز وظیفه دارند تا هرگونه آلایندگی واحدهای مستقر در خود را با دقت رصد کرده و به محیط زیست اطلاع دهند.

پایان پیام/

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1501958

مهمترین اخبار ایران و جهان: