نیوز سیتی!
07 شهریور 1402 - 09:08

دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد؛ موکب‌داران گوشت را از مراکز مجاز تهیه کنند

مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد به موکب‌داران توصیه کرد گوشت مورد نیاز خود را از مراکز مجاز تحت نظارت دامپزشکی تهیه کنند.

مختار رجائی‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یاسوج، با اشاره به در پیش بودن ایام اربعین گفت: موکب‌داران به منظور تامین سلامت زائرین اربعین حسینی گوشت و فرآورده‌های خام دامی گوشت را از مراکز مجاز و تحت نظارت‌ بهداشت دامپزشکی تهیه کنند.

 مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به وظایف متعدد اداره‌کل دامپزشکی گفت: داشتن وظایف گوناگون و برخورداری از توان علمی و اجرائی در زمینه‌های بهداشت و مدیریت بیماری‌های دام ، طیور و آبزیان و همچنین در حوزه‌هایی نظیر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذائی ، نظارت بهداشتی بر صادرات دام و فرآورده‌های خام دامی ، نظارت بر فعالیت مراکز درمانی و داروئی و مایه کوبی ، تشخیص های آزمایشگاهی و پرداختن به آموزش ، پژوهش و ترویج و سایر موارد مرتبط فعالیت دارد.

وی افزود: ۶ برابر شدن حجم عملیات‌های واکسیناسیون و ایمن سازی جمعیت دام‌های سبک و سنگین استان بر علیه بیماری‌های واگیر دامی و مشترک بین انسان و دام از اقدامات دامپزشکی است.

وی از انجام عملیات پایش بیماری مشمشه در جمعیت اسب‌های استان اشاره و عنوان کرد: ۲۴۲ راس اسب پایش شدند.

رجائی‌فر از انجام بیش از ۹ هزار مورد واکسیناسیون بر علیه بیماری هاری خبر داد و گفت: بیش از سه میلیون قطعه طیور بومی واکسیناسیون شدند، ضمن اینکه بیش از ۲۴ قطعه طیور صنعتی واکسینه شدند.

این مسوول به واکسیناسیون دام‌های سبک و سنگین بر علیه بیماری‌های مشترک اشاره و با بیان اینکه بیش از یک میلیون راس دام واکسینه شدند، گفت: واکسیناسیون دام‌های  سبک و سنگین بر علیه بیماری‌های دامی ۱۲ نوبت سر راس بوده است.

وی ادامه داد: اردوهای جهادی دامپزشکی در قالب قرارگاه محرومیت‌زدایی سازمان دامپزشکی کشور هر هفته در روزهای پایانی  مناطق محروم و کم برخوردار استان برگزار و خدمات رایگان بهداشتی دامپزشکی به بهره برداران در راستای صیانت از سرمایه های دامی کشور ارائه می‌شود.

وی بر ارتقا سطح بهداشت دام و فرآورده های خام دامی با ارائه برنامه‌های آموزشی ترویجی بهره برداران با استفاده از ظرفیت های برنامه های رادیویی،تلویزیونی، رسانه ملی ، ترویج جهادکشاورزی ، فضای مجازی ، چاپ و توزیع بروشور و تراکت‌های بهداشتی تاکید کرد و گفت: نظارت‌های بهداشتی دامپزشکی در مراکز تولید ، نگهداری و عرضه مواد خام دامی با استقرار کارشناسان بخش دولتی تشدید می‌شود.

وی بر کاهش چشم‌گیر رخداد بیماری‌های دام و طیور نسبت به سنوات گذشته خبر داد و گفت: از ابتدای دولت سیزدهم تا کنون هیچگونه موارد گزارش رخداد بیماری هایی همچون آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان ، تب کریمه کنگو و ...گزارش نشده است.

این مسوول خاطرنشان کرد: اجرای طرح ملی پایش و رصد باقیمانده‌های دارویی، هورمونی، فلزات سنگین در تولیدات دامی استان از جمله مرغ ، ماهی ، عسل و تخم مرغ از دیگر اقدامات دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد بود.

پایان پیام/۸۲۰۲۴

منبع: فارس
شناسه خبر: 1474558

مهمترین اخبار ایران و جهان: