نیوز سیتی!
08 شهریور 1402 - 08:14

قاضی‌زاده: در 2 سال گذشته، کمک معیشت جانبازان 100 درصد رشد داشته است

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: با کمکی که دولت و مجلس انجام دادند سرانه‌های پرداخت پیشرفت چشمگیری داشته است. کمک معیشت جانبازان تقریباً ۱۰۰ درصد رشد داشته است.

به گزارش خبرنگار حوزه حماسه و مقاومت خبرگزاری فارس، سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران و معاون رئیس جمهور شامگاه سه‌شنبه ۷ شهریور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری در شبکه یکم صداوسیما به تشریح عملکرد دو ساله این سازمان پرداخت.

قاضی‌زاده در ابتدای برنامه ضمن عرض ارادت به دو شهید رجایی و باهنر، بنیاد شهید را سازمان اختصاصی انقلاب اسلامی است و سپس مهم‌ترین دستاوردها و برنامه ریزی‌های بنیاد شهید را تشریح کرد. او دلیل اختصاصی انقلاب بودن بنیاد شهید را توضیح داد و گفت: فرهنگ شهید و شهادت متعلق به حضرت امام(ره) بوده و خود امام بنیان‌گذار بنیاد شهید، حتی قبل از جنگ تحمیلی بودند.

رئیس بنیاد شهید ادامه داد: اولین کاری که کردیم انجام یک شناسایی جامع، بازتعریف و بازخوانی اسناد، سیاست‌های کلی در این بخش، اساس‌نامه و قوانین موجود و ... است تا ببینیم چه بخشی از کارها انجام شده و بر اساس آن و برنامه تحول دولت مردمی رویکرد تحول‌آفرین طراحی شد.

وی ادامه داد: ۹۰۰ هزار نفر ایثارگر با عنوان ۳۰ هزار شهید و ۴۳ هزار آزاده و ۶۲۷ هزار جانباز داریم که با خانواده ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر می‌شوند. از این افراد ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در قید حیات هستند.

قاضی‌زاده ادامه داد: طی ۲ سال گذشته هنوز ورودی اعضا به بنیاد باز بوده و هست. هنوز پرونده‌هایی از دفاع مقدس و مدافعین حرم در حال رسیدگی هستند. ۶۷ هزار نفر از خانواده جانبازان به جمع ما اضافه شده‌اند.

۷ برنامه تحولی بنیاد شهید در ۲ سال گذشته

معاون رئیس‌جمهور، ۷ برنامه تحولی خدمات بنیاد شهید را عنوان کرد و گفت: در بعد فرهنگی تلاش شد با کمک و محوریت مردم، در خدمات فرهنگی بنیاد شهید، بنیادی مردم‌پایه شود.کار دوم به‌روز کردن ابزار، به‌خصوص در حوزه ترویج ایثار و شهادت است که در این حوزه رشد ابزار را در رسانه‌ها زیاد داشتیم. سومین اقدام ما این بوده که بنیاد شهید را از یک سازمان امدادی و خدمت‌رسان به سازمانی تضمین‌کننده خدمات شایسته ایثارگران تبدیل کنیم.

وی ادامه داد: برجسته‌سازی نقش ایثارگران در عصر حاضر به عنوان میدان‌دار و نقش‌آفرین در سطح جامعه، تغییر بنیاد از نگاه خدماتی به افرادی که صدای بلندتری دارند و به بنیاد نزدیک‌تر هستند، به سازمانی عدالت‌پایه و عدالت‌محور و توجه به اقصی نقاط کشور، در حوزه سلامت و خدمات اجتماعی از درمان‌محوری به پیشگیری‌محوری و از ارائه خدمات بیماری‌محوری به ارائه خدمات هوشمند بر اساس سلامت افراد اقدام کردیم.

قاضی‌زاده ادامه داد: سعی کردیم از نگاه تک‌عاملی و صرفاً معیشت‌پایه، به نگاهی چند عاملی به خانواده تبدیل شویم. یعنی به کمک‌های معیشتی محدود نشویم و ظرفیت‌های خانواده را بشناسیم و متناسب با آن اقدامات مناسب انجام دهیم.

رئیس بنیاد شهید درباره خدمات‌دهی به ایثارگران افزود: می‌خواهیم از درمان‌محوری به سمت پیشگیری‌محوری برویم. ایثارگر وقتی بیمار می‌شود به پزشک مراجعه می‌کند و ما پوشش بیمه‌ای انجام می‌دهیم. می‌خواهیم ارائه خدمات هوشمند مبتنی بر فرد و شرایط فردی انجام دهیم و تلاش کنیم سلامت او را حفظ کنیم. اولین قدم این راستا آموزش است.

وی این امر را توضیح داد و گفت: ما باید به جانبازان و خانواده‌های شهدا خودمراقبتی یاد بدهیم. تاکنون به ۱۲ هزار نفر را از جامعه هدف آموزش دادیم که باید آن‌ها را به صورت دوره‌ای پایش کنیم. باید ببینیم مشکل جدی یا بیماری مزمنی پیدا کرده‌اند یا نه. پس پرونده سلامت الکترونیک را به دست گرفته و با جدیت دنبال می‌کنیم و سپس اطلاعات را جمع‌آوری و ثبت می‌کنیم.

قاضی‌زاده درباره پایش سلامت عمومی تصریح کرد: ۱۹۰ هزار نفر مورد پایش قرار گرفته‌اند که ۱۵۰ درصد نسبت به سال قبل رشد داشته است. جدی‌ترین کار نیز پوشش خدمات بیمه تکیملی بوده که سرانه ما از ۱۷۴ هزار تومان در سال ۱۴۰۰ به ۵۷۰ هزار تومان در سال ۱۴۰۲ افزایش پیدا کرده است. همچنین مراکز درمانی طرف قرارداد ما از ۷ هزار مرکز به ۹ هزار مرکز افزایش پیدا کرده‌اند.

۳ سطح خدمات بنیاد به ایثارگران

معاون رئیس‌جمهور درباره سطح اول خدمات بنیاد ادامه داد: خدمات بهداشتی ـ درمانی را نیز سطح‌بندی کردیم. در سطح اول، ما در منزل به عنوان خدمات بهداشتی ـ درمانی وارد می‌شویم. برای این موضوع با ۹۴ مرکز قرارداد بستیم که اگر خانواده سالمند شهید و به خصوص جانبازان ویژه ما، نیاز به خدمت پیدا کردند در منزل به آن‌ها رسیدگی کنیم.

وی سطح دوم خدمات را تشریح کرد و گفت: سطح دوم خدمت، مراکز آسایشگاهی ماست که به صورت موقت مشغول به کار شده است.

قاضی‌زاده در تبیین سطح سوم خدمات‌رسانی بنیاد گفت: ما همه جا بیمارستان نداریم؛ به همین دلیل با بیمارستان‌های دولتی در ۱۴ استان قرارداد بستیم و حداقل ۱۵ تخت وی‌آی‌پی را از هر کدام از آن‌ها به بیمارستان‌های خودمان اضافه کردیم. حدوداً ۱۰۰۰ تخت بیمارستانی در بیمارستان‌های عمومی مثل خاتم‌الانبیاء، امام خمینی و... را به هزار و ۴۵۰ تخت رساندیم و ۹۲۰ تخت اعصاب و روان را نیز با ۱۵۰ میلیارد تومان نوسازی کرده و به هزار و ۱۰۰ تخت افزایش دادیم.

رئیس بنیاد شهید ادامه داد: در کنار این‌ها توجه ویژه‌ای هم به حوزه سالمندی و مراکز نگهداری داریم که بر اساس آن شبکه‌ای از مراکز نگهداری با ۱۰ هزار تخت آسایشگاهی طراحی کردیم که ۲۰ درصد پیشرفت پیدا کرده. غیر از آن مراکز خدمات سرپایی را هم طراحی کردیم که در ۲۸ مرکز استان، ۲۸ مرکز توانبخشی و درمانی ایجاد شده است.

به والدین شهدا و جانبازان ویژه، دارو می‌رسانیم

وی درباره طرح دارورسان گفت: برای یک گروه خاص، یعنی والدین مسن شهدا و جانبازان ویژه، به طور ویژه مداخله اجرایی انجام می‌دهیم. در ۴ استان به صورت آزمایشی برای جانبازان ۷۰ درصد این طرح را پیاده می‌کنیم. آن‌ها به کمک مرکز تلفنی که در اختیارشان قرار گرفته است، درخواست‌هایشان را اعلام می‌کنند و حتی از خارج از کشور هم شده داروهای آن‌ها را تهیه کرده و درب منزلشان به آن‌ها تحویل می‌دهیم. این طرح الان در ۴ استان به راه افتاده؛ اما بناست سراسری شود.

قاضی‌زاده ضمن اعلام اینکه کارهای زیادی در زمینه مسکن و اشتغال انجام شده است، بیان کرد: با کمکی که دولت و مجلس انجام دادند، سرانه‌های پرداخت پیشرفت چشمگیری داشته است. کمک معیشت جانبازان تقریباً ۱۰۰ درصد رشد داشته و در حوزه کمک‌های خاص به برخی افراد که مشکلات خاص دارند و کمیسیون موارد خاص به آن‌ها رسیدگی می‌کند، در حوزه معیشت ۳۵ میلیارد تومانی که در ۱۴۰۰ بوده به ۸۵ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ رسیده است. وام‌های قرض‌الحسنه نیز به ۱۱۱ هزار ۵۷۱ نفر داده شده و عدد آن نیز ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

معاون رئیس‌جمهور ادامه داد: هدف تمام این کارها، ایجاد عدالت توزیعی بوده است. طی این ۲ سال کمک‌های رسیده به دهک‌ها به عدالت بیشتری رسیده است. کمک‌های ما در دهک اول شامل ۷۶۱ نفر می‌شده که به ۲ هزار و ۶۶۰ نفر رسیده و در دهک دهم ۸ هزار و ۴۱ نفر کمک دریافت می‌کردند که به ۶ هزار و ۱۳۶ نفر کاهش پیدا کرده‌اند. یعنی غیر از افزایش سطح عمومی کمک‌ها، توزیع آن نیز ذره ذره در حال عادلانه شدن است.

۹ هزار قطعه زمین و ۴۹ هزار فقره وام برای ایثارگران در ۲ سال

وی گفت: در این ۲ سال ۹ هزار زمین توسط بنیاد شهید تأمین شده و بین افرادی که از نظر قانونی واجد شرایط بودند، توزیع شده است. ۴۹ هزار فقره وام نیز در اختیار ایثارگران قرار گرفته شده است.

قاضی‌زاده هاشمی اذعان کرد: در حوزه اشتغال، متأسفانه نرخ بیکاری بین ایثارگران ۱۹ درصد بود که رقم خیلی بالایی بود. خوشبختانه این رقم در ۲ سال گذشته به ۱۵ درصد کاهش پیدا کرده است. هنوز بالاست، اما با طراحی و برنامه‌ریزی که انجام شده، امیدواریم طی ۲ سال آینده این نرخ بالا به نرخ میانگین کشوری کاهش پیدا کند.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در خصوص تجیهزات تخصصی و استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان‌ توضیح داد: خیلی از تجهیزات مورد نیاز جانبازان، به خصوص جانبازان قطع عضو را خودمان می‌سازیم؛ اما مواد اولیه را باید وارد کنیم. بعضی از تجهیزات مصرفی نیز در داخل کشور تولید می‌شوند، اما کیفیت لازم را برای استفاده مداوم ندارد.

وی به تبیین بیشتر این مشکل پرداخت و گفت: از طرفی هم مقداری محدودیت قانونی از سال ۹۷ در خصوص واردات پیدا کردیم. برای وارد کردن کالا‌ها و داروها باید در مقام خریدار و خدمت‌دهنده باشیم؛ نه واردکننده که به همین دلیل به مشکل خوردیم. در پشتیانی مالی محدودیتی نداریم.

قاضی‌زاده ادامه داد: در ۲ سال گذشته تلاش کردیم با شرکت‌های دانش‌بنیان مختلف به خصوص در حوزه تجهیزات پزشکی مربوط به ایثارگران، ارتباط برقرار کرده و وارد مذاکره شویم. این محصولات را وارد چرخه کردیم و در برخی موارد هم برای انتقال تکنولوژی وارد مذاکره شدیم.

ثبت و ضبط ۴۰ هزار مورد خاطرات ایثارگران

معاون رئیس‌جمهور حول موضوع حفظ و نگهداری از آثار شهدا هم گفت: تا قبل از اینکه دولت سیزدهم بر سر کار بیاید، کلاً ۵۵ هزار ثبت و ضبط خاطرات انجام شده بود، اما در این دوره ۲ ساله ۴۰ هزار تای دیگر به آن‌ها اضافه شد.

وی با اشاره به مسائل گلزارهای شهدا گفت: در حوزه گلزار شهدا ۲ کار انجام دادیم که یکی ساماندهی گلزار شهداست. امروز ۸۴ درصد از گلزارهای شهدا ساماندهی شده و دیگر اینکه تصمیم گرفتیم گلزار شهدا به پایگاه فرهنگی و معنوی تبدیل شود. ۱۱۵ هزار و ۹۰۸ مراسم فرهنگی در گلزار شهدا در این ۲ سال اتفاق افتاده است.

قاضی‌زاده در پایان گفت: همه این کارها را با کمک مردم انجام دادیم. مردم در میدان هستند و در این مدت بیش از ۷ هزار یادواره و ۷۳۰ دیدار اتفاق افتاده است. این‌ها اعداد بسیار بزرگی هستند که با سازماندهی بنیاد، توسط گروه‌های مردمی و خود ایثارگران اتفاق افتاده است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1476314

مهمترین اخبار ایران و جهان: