نیوز سیتی!
07 شهریور 1402 - 15:30

جدیدترین تغییرات مترو تهران در سال 1402

کاهش آلودگی هوا، رفت و آمد سریع و راحتی و ارزانی، مهم ترین مزایای مترو هستند.

مترو در تهران نه تنها برای شهروندان تهرانی، بلکه برای غیر تهرانی ها هم کاربردی است. نقشه مترو تهران در سال های اخیر تغییرات قابل توجهی داشته است. در این مطلب، قصد داریم جدیدترین تغییرات مترو تهران، به همراه ساعات حرکت و ایستگاه های جدید را به اطلاعتان برسانیم. لطفا تا پایان همراه ما بمانید.

تغییرات ساعات کاری مترو تهران در سال های اخیر

در طی چهار سال گذشته، ساعات کاری مترو، تغییرات بسیار زیادی داشته است. اپیدمی کووید-19 به شکل قابل توجهی، یکی از دلایل این تغییرات بود که منجر به محدود شدن ساعت کاری مترو تهران شد. در این زمان، ساعت آغاز به کار مترو تهران که قبلا (در سال 1398 تا اسفند 1399) 5:30 تا 5:45 بود، به 5:30 الی6:40 دقیقه تغییر یافت. زمان پایان کار مترو هم، ساعت 22:00 اعلام شد. با این پیش زمینه کوتاه، اکنون ببینیم ساعت کاری مترو در سال 1402 چه تغییراتی داشته است؟

تغییرات ساعت کاری مترو تهران در سال 1402

محدودیتی که بنا بر تصمیم ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا در ایران بر ساعت کاری مترو تهران اِعمال شده بود، تا سال 1402 ادامه داشت. بالاخره در 16 خرداد ماه همین سال، تغییرات قابل توجهی در این سیستم حمل و نقل شهری سریع، صورت گرفت.

مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران طی آخرین اطلاعیه خود، ساعت آغاز به کار مترو تهران را از 16 خرداد به 4:30 بامداد (به غیر از پنجشنبه و جمعه) تغییر داد. ساعت کاری برای روز پنجشنبه 5:30 و برای روز جمعه 6:00 صبح اعلام شده است؛ اما ساعت پایان کار تغییری نکرده است و در تمام روزهای هفته ساعت 10 شب به پایان می رسد.

کارشناسان و کاربران مترو، محدودیت ساعت کاری مترو تهران را یک ضعف می دانند و معتقدند ساعات فعالیت مترو باید نامحدود و به صورت شبانه روزی باشد. چنین چیزی در تهران به دلایل مختلف از جمله کمبود واگن ها و ایستگاه ها عملی نشده یا دست کم تا زمان افزایش ظرفیت مترو، قابلیت اجرایی ندارد.

واضح است که مترو تهران در مقایسه با کلان شهرهای دنیا، از ظرفیت کمتری برخوردار است. امیدواریم که در آینده نزدیک شاهد تغییرات چشمگیرتر در نقشه مترو تهران باشیم. به گونه ای که با افزایش ظرفیت، نامحدود کردن یا افزایش ساعت کاری، ترافیک این کلان شهر کاهش یابد و شلوغی و ازدحام جمعیت کلافه کننده فعلی را در ایستگاه های مترو نبینیم.

افزایش طول شبکه و تعداد ایستگاه های مترو تهران

اکنون ببینیم که شرکت راه آهن تهران طی 22 ماه اخیر، چه فعالیت ها و عملکردی داشته است. گزارش های موجود در این زمینه، از افزایش 14 کیلومتر مسیر تونلی، 12 ورودی جدید و 10 ایستگاه جدید به مجموعه مترو تهران خبر می دهد.

همچنین یک سری تغییرات در زمینه رفع نواقص موجود اعمال شده است. یکی از آن ها مشکلات مربوط به خط 6 مترو تهران بود که به دلیل منقطع شدن و نداشتن مسیر پیوسته، استقبال چندانی از آن نمی شد. شرکت راه آهن شهری تهران با تأسیس چند ایستگاه جدید در بخش میانی این خط، تا حد قابل قبولی این ضعف را جبران کرده است. خط 6 مترو تهران در حال حاضر 27 کیلومتر مسیر پیوسته و 17 ایستگاه دارد که منجر به افزایش چشمگیر مسافران این خط در سال 1402 شده است.

سایر تغییرات نقشه مترو تهران در 22 ماه گذشته

در طول 22 ماه گذشته تغییرات قابل توجهی در خطوط 4، 6 و 7 متروی تهران به وجود آمده است. ایستگاه علامه جعفری در خط 4 افتتاح شد و در خط 6 شاهد بهره برداری ورودی جدید ایستگاه بعثت و ورودی مرزداران این خط هستیم. در خط 7 نیز ورودی جدید ایستگاه های مختلف مولوی، بریانک، برج میلاد، مهدیه و مدافعان سلامت افتتاح شده است. تأسیس دومین ورودی بریانک خط 7 نیز جزو تغییرات اخیر متروی تهران مربوط به سال 1400 است.

گفته های برخی از مسئولین حاکی از آن است که اگر برنامه های مختلف توسعه مترو در سال 1402 اجرایی شود، امسال را در کارنامه سال های عملیاتی شرکت راه آهن مترو تهران به سالی درخشان و فعال تبدیل خواهد کرد.

تغییرات مترو تهران تا پایان سال 1402

در مطالب فوق، آخرین تغییرات مترو تهران در سال 1402 را بیان کردیم. هنوز هم یک سری تعییرات در برنامه های مسئولین این امر وجود دارد که امید است تا پایان سال 1402 عملی شود. قرار است ورودی سوم ایستگاه بریانک در خط 7 مترو افتتاح شود که با این کار دسترسی مسافران به بزرگراه نواب صفوی، پل قزوین، محله بریانک و ... آسان خواهد شد.

افتتاح ایستگاه های دیگری شامل 3 ایستگاه مسیر شمالی خط 6، ایستگاه شهید دادمان خط 7، ایستگاه پرند خط 1 و ایستگاه های شهران، شهر زیبا و شهدای کن خط 6 مترو تهران، در دستور کار قرار گرفته است. همچنین قرار است طول مسیرهای مختلف از جمله مسیر شمالی خط 6 و مسیرهای خطوط 1 و 7 نیز افزایش یابد.

تهران گردی آسان با فلای تودی

گشت و گذار در تهران که همیشه درگیر ترافیک است، کلافه کننده به نظر می رسد. این موضوع برای تهرانی ها تقریبا عادی شده و به نوعی خود را با شرایط وفق داده اند؛ البته شهروندان تهرانی با مسیرها آشنا هستند. نقشه مترو تهران در ماه های اخیر به ویژه در 1402 تغییرات زیادی داشته است. مسیرها و ایستگاه های جدید، تهران گردی و جابجایی را هم برای مسافران و هم شهروندان تهرانی بسیار آسان کرده است.

اگر قصد سفر به تهران و گشت و گذار در این شهر را دارید، بهتر است مکان اقامت خود را پیش از سفر مشخص کنید. فلای تودی بزرگترین مرجع رزرو هتل و اقامتگاه و همچنین رزرو آنلاین بلیط هواپیما، قطار، اتوبوس است. سایت فلای تودی کاربری آسانی دارد و رزرو بلیط، هتل و ... از طریق این سایت به آسانی امکان پذیر است. ضمن اینکه کارشناسان فلای تودی در زمینه های مختلف سفرهای داخلی و خارجی به مشتریان خود مشاوره می دهند.

منبع: فارس
شناسه خبر: 1475514

مهمترین اخبار ایران و جهان: