نیوز سیتی!
22 شهریور 1402 - 08:31

اجرای برنامه «ایران‌اکو» در جهت کنترل چاقی جوانان خراسا‌ن‌شمالی

مدیرگروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: در راستای کاهش بروز و شیوع چاقی در جمعیت جوان برنامه ایران اکو در دانشگاه علوم پزشکی استان خراسان شمالی اجرایی می‌شود.

نسرین علیزاده، مدیرگروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بجنورد اظهار کرد: بررسی شاخص‌های تن‌سنجی در گروه‌های متعدد از جمله جوانان و نوجوانان بیانگر بروز اضافه فن و چاقی در جمعیت تحت پوشش است.

وی گفت: در راستای کاهش بروز و شیوع چاقی در این جمعیت برنامه ایران اکو در دانشگاه علوم پزشکی استان خراسان شمالی اجرایی می‌شود.

مدیرگروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی افزود: طبق آمار سال گذشته ۳۷.۳ درصد جوانان تحت پوشش مبتلا به چاقی و اضافه‌وزن و ۲۶٫۲ درصد آن‌ها دارای اضافه‌وزن هستند.

وی خاطرنشان کرد: در گروه سنی نوجوانان نیز ۱۴٫۱ درصد جمعیت دارای اضافه‌وزن و چاقی و ۹٫۴ درصد دارای اضافه‌وزن هستند.

این کارشناس مسئول عنوان کرد: در راستای اجرای برنامه‌های ایران اکو تاکنون ۱۱۰ جلسه هماهنگی برون بخشی و ۱۰۴ جلسه درون بخشی و جلسات آموزش تغذیه صحیح در جهت پیشگیری از اضافه‌وزن و چاقی برای گروه‌های هدف برگزار شد.

علیزاده ادامه داد: غربالگری تغذیه نوجوانان برای ۷۱ هزار و ۱۹۰ نفر جمعیت مطابق با سامانه سیب توسط بهورزان و مراقبین سلامت انجام شده و ۱۰ هزار و ۶۷ نوجوان دارای اضافه‌وزن و چاقی شناسایی شده‌اند.

وی به برگزاری ۵۲ جشنواره آموزشی و غذایی، نظارت مستمر بر اجرای دستورالعمل پایگاه تغذیه سالم، ارجاع نوجوانان چاق به پزشک جهت ویزیت و بررسی بیماری‌های زمینه‌ای، برگزاری مسابقات ورزشی و ترویج فعالیت بدنی، تهیه و توزیع متون آموزشی و موشن‌گرافی و ارائه مشاوره تغذیه و رژیم‌درمانی به هزار و ۴۱۶ نوجوانان ارجاع شده در مناطق شهری بجنورد و شیروان نیز اشاره کرد.

 پایان پیام/آ

منبع: فارس
شناسه خبر: 1497558

مهمترین اخبار ایران و جهان: