نیوز سیتی!
06 شهریور 1402 - 07:50

ماجرای مایوس شدن جوان کارآفرین گیلانی و برکتی که بنیاد به وی داد

جوان کارآفرین گیلانی که کار خود را با ظرفیت ۲۰ تن قزل‌آلا شروع کرد بعد از مدتی مجبور به تعطیلی چند حوضچه ماهی خود شد اما به همت سرمایه‌ای که به موقع از «بنیاد برکت» در شریان‌های اصلی به کسب‌وکارش تزریق شد امروز علاوه بر خود چند جوان دیگر روستا را نیز مشغول این کار کرده است.

خبرگزاری فارس، ماسال‌، ساریه پورصالح: کاوه کاظمی جوان بهره‌برداری که در روستای طاسکوه ماسال دارای مزرعه پرورش ماهیان خاویاری است که‌ پشتکار بی‌وقفه‌اش مشکلات وچالش‌هایی بر سر راه تولید را با امید محقق شدن اهدافش یکی پس از دیگری پشت سر گذاشته است. 

این پرورش‌دهنده ماسالی می‌گوید: سال ۹۵ بعد از گذراندن تحصیلات دانشگاهی اقدام به احداث حوضچه‌های بتنی تولید ماهیان سردآبی در روستا طاسکوه کرد، فعالیت مزرعه آبزی‌پروری با اخذ مجوز از سازمان جهاد کشاورزی و شیلات استان گیلان با ظرفیت ۲۰ تن قزل‌آلا شروع شد و چندسالی در این بخش با همه مشکلات که موجود بود سپری شد البته نوسانات شدید برق باعث تلفات زیاد ماهیان قزل‌آلا شد و نرخ بهره‌وری را کاهش می‌داد. 

به گفته این کارآفرین، به منظور اینکه اِشل بهره‌وری اقتصادی مجموعه کاری خود را با فرمان و فرمول روش‌های جدید در محور توسعه قرار دهم از ۲ سال گذشته پازل تولید کسب وکارم را از قزل‌آلا به‌ خاویاری تغییر دادم. 

پرورش دهنده ماهیان خاویاری به خبرنگار فارس از گرانی نهاده و نوسانات شدید بازار غذای ماهی می‌گوید و از نارضایتی تولیدکنندگان از نبود حمایت ها، صدور مجوزها، هزینه کرد بالا، کاهش سرانه مصرف ماهی؛ افزایش سرسام‌آور غذای ماهی نسبت به سالیان گذشته که باعث تعطیلی و غیرفعال شدن بسیاری از مزارع بهره بردارن شده و به ناچار عطا را به لقاء بخشیده اند گلایه دارد.

کاظمی یکی از مشکلات اصلی در صنعت آبزی‌پروری را کمبود سرمایه در گردش می‌داند و می‌گوید: خود بنده بخاطر نبود سرمایه تا تعطیل شدن چندین حوضچه پیش‌ رفتم و با ۲ حوضچه با انگیزه بسیار پایین‌ تصمیم به تعطیل کردن آن را نیز داشتم اما به همت سرمایه‌ای که به‌ موقع از "بنیاد برکت" در شریان‌های اصلی به کسب‌وکارم تزریق شد؛ شاهد احیای آن هستید و این برکت بی‌دغدغه که ناجی کسب‌وکارهاست؛ رسالتش ستودنی است. 

وی معتقد است که حمایت‌های مسؤولین و نهادها در پایداری مشاغل بسیار حائز اهمیت است و وقتی تولید با تردید هماهنگ شود تهدید در ثبات شغل می‌شود و اگر به موقع مرتفع نگردد می‌شود رشد بیکاری که بسیاری از آسیب های‌اجتماعی را در خواهد گرفت. 

این جوان کارآفرین از درآمدی که از این طریق به دست می‌آورد راضی است و می‌گوید؛ شکرگزار خداوند هستم، 

کاظمی از وضعیت بازار کار خود رضایت دارد و می‌گوید که فیل ماهیان این مجموعه به کشور آذربایجان و روسیه صادر می‌شود و در حال حاضر ۳ نفر از افراد جوان روستا در کنار وی فعالیت می‌کنند و بیمه شده مزرعه پرورش ماهیان خاویاری می‌باشند.

وی در خصوص نحوه پرورش ماهیان خاویاری می‌گوید که از مجموعه هشت تنی، که با چهار حوضچه فعال است بخش اول آن ۲۰۰ قطعه ماهی با میانگین وزن سه کیلوگرم پس از یک سال و رسیدن به وزن ۱۰ کیلو به فروش، می‌رسد، بخش بعدی که در حوضچه‌های جدا پروار می‌شوند ۵۰۰ قطعه ۱۰۰ گرمی پس از رسیدن به وزن ۱۰ کیلو بعد از ۲۴ ماه به فروش خواهد رفت که سود خالص پس از کسر قیمت غذا و بچه ماهی حدود ۱۵میلیارد ریال خواهد بود. 

به گزارش فارس، گیلان با دارا بودن ۷۶ مزرعه پرورش ماهیان خاویاری۴۰ درصد مزارع پرورش این نوع ماهی را در کشور به خود اختصاص داده که سالانه ۱۵۰۰ تن گوشت ماهی خاویار به ارزش‌ ۵۰۰۰میلیارد ریال تولید می‌کند. 

اگر خواهان رسیدن به رشد واقعی در نمودار توسعه در بخش صنعت هستیم باید عملی کار کنیم و این صنعت را توسط تشکل‌ها و بخش خصوصی آنالیز کرده و ریشه مشکلات را بیابیم؛ رشد آبزی‌پروری موجب ارتقای امنیت غذایی، اشتغال ودرآمد خانوارها، ارزآوری و ایجاد اشتغال‌های پایدار است. 

ظرفیت‌های نهفته‌ای که در دل روستاها نیاز به مساعدت مسئولین و دست اندرکاران مربوطه دارد تا توسعه کارشان نبض اقتصاد روستا را احیا کند و فرصت‌های شغلی پرسود را در بخش پرورش، انواع ماهیان گرمابی، سردآبی، زینتی، خاویاری رونق بخشد.

انتهای پیام/۸۴۰۰۸

منبع: فارس
شناسه خبر: 1472414

مهمترین اخبار ایران و جهان: