نیوز سیتی!
04 شهریور 1402 - 05:09

نیجر در حال اخراج سفرای کشورهای غربی و نزدیک به غرب است

سفرای کشورهای غربی و کشورهای نزدیک به غرب برای ترک نیجر پیام هشدار دریافت کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المیادین، رهبران کودتا در نیجر در حال اخراج سفرای کشورهای غربی و کشورهای نزدیک به غرب هستند.

در همین ارتباط نیز، گزارش شده است که سران کودتا در نیجر به سفیر آمریکا ۴۸ ساعت فرصت دادند تا کشور را ترک کند.

علاوه بر آمریکا، حاکمان نیجر برای سفیران آلمان و فرانسه نیز هشدارهای مشابهی برای ترک خاک نیجر صادر کرده‌اند.

همچنین به سفیر نیجریه ۴۸ ساعت فرصت داده شده تا نیجر را ترک کند. نیجریه از جمله کشوررهای نزدیک به غرب است که مواضع سرسختانه ای علیه شورای نظامی حاکم در نیجر پس از کودتا اتخاذ کرد.

از سوی دیگر، فرماندهی ستاد ارتش نیجر در پیامی داخلی خواستار اعلام آماده باش کامل همه نیروهای ارتش شد.

در واکنش به اعلام هشدار اخراج به سفرای آمریکا، فرانسه، آلمان و نیجریه، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که درخواستی از سوی نیامی مبنی بر خروج برخی دیپلمات‌های آمریکایی دریافت نکرده‌ایم.

به گفته وزارت امور خارجه آمریکا، وزارت خارجه نیجر به ما اطلاع داد که درخواستی برای خروج دیپلمات‌های آمریکایی از کشور صادر نشده است.

اعلام این ضرب الاجل‌ها از سوی شورای نظامی نیجر در حالی است که رئیس جامعه اقتصادی کشورهای غرب آسیا موسوم به «اکواس»، روز جمعه اعلام کرد که این گروه تصمیمی برای حمله نظامی به نیجر ندارد و تمام راه‌ها را برای بازگشت نظام قانونی به این کشور امتحان خواهد کرد، هر چند گزینه نظامی نیز همچنان روی میز است.

وی ادامه داد: نظامی‌ها در نیجر باید فوراً به پادگان‌های خود بازگردند و به مأموریت قانونی تعیین شده برای آنها پایبند باشند.

رئیس اکواس تأکید کرد که این گروه هرگز برنامه سه ساله پیشنهادی شورای نظامی را نخواهد پذیرفت و به زودی تدابیر بعدی را اعلام خواهد کرد.

هفته گذشته نیز صدها هزار نفر از شهروندان نیجر با فراخوان ملی جنبش مدنی موسوم به «حرکت برای فهم میهن پرستی» که بزرگترین سازمان اجتماعی در نیجر است در تظاهراتی در حمایت از «شورای ملی نجات میهن» که توسط نظامیان این کشور تشکیل شده، در نیامی شرکت کردند.

خبرگزاری اسپوتنیک شامگاه روز یکشنبه گذشته گزارش داد که صدها هزار نفر از مردم نیجر در حمایت از شورای نظامی جدید که محمد بازوم، رئیس‌جمهور مخلوع نیجر و دست نشانده فرانسه به اتهام فساد در تاریخ ۲۶ ژوئیه (چهارم مرداد ماه) از قدرت عزل کرد با تجمع در میدان «کنسرتیون» نیامی، اعتراض خود را به مداخله نظامی احتمالی «اکوواس» با حمایت فرانسه در بازگرداندن محمد بازوم به قدرت اعلام کردند.

تظاهرکنندگان نیجری با سر دادن شعارهایی ضد اشغالگری سازمان اکوواس و استعمارطلبی فرانسه از شورای نظامی جدید حمایت کردند.

بر پایه این گزارش، جنبش مدنی «حرکت برای فهم میهن پرستی» نیجر با انتشار بیانیه‌ای با استقبال از حضور گسترده شهروندان نیجر در حمایت از استقلال کشور در برابر تهدیدات خارجی اعلام کرد: «تظاهرات گسترده امروز گواه روشنی از پایبندی مردم نیجر به حمایت از کشور در برابر تهدیدات بیگانگان از جمله مداخله فرانسه است.»

این بیانیه همچنین با انتقاد از محمد بازوم، رئیس جمهور مخلوع و دست نشانده فرانسه و «محمدو ایسوفو» رئیس جمهور اسبق این کشور در سو مدیریت و بی‌توجهی در صیانت از کشور در برابر تهدیدات و چالش‌های امنیت ملی از فداکاری نیروهای امنیتی و دفاعی و نیز شورای نظامی جدید قدردانی و حمایت کرد.

در این بیانیه آمده است که جنبش مدنی «حرکت برای فهم میهن پرستی» شورای نظامی جدید را ضامن حفظ کرامت و سیادت کشور می‌داند و جامعه اقتصادی غرب آفریقا (اکوواس) را «بازوی نظامی استعمارگران سلطه طلب ضد منافع مردم نیجر» اعلام می‌کند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1468358

مهمترین اخبار ایران و جهان: