نیوز سیتی!
08 مهر 1402 - 10:17

اختصاص یک هزار هکتار از اراضی استان مرکزی به کشت کاملینا

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی از اختصاص یک هزار هکتار از اراضی استان به کشت محصول کاملینا خبر داد.

علی صفری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار کرد: کشت محصول کاملینا از سه سال گذشته در استان آغاز و هم اکنون در سطحی معادل یک هزار هکتار کشت می‌شود.

وی با بیان اینکه طی چند سال اخیر کشت این محصول به‌عنوان یک دانه روغنی در کشور مورد توجه قرار گرفته است، افزود: این محصول هرساله در فصل پاییز کشت و اواخر فروردین ماه برداشت می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی کم آب‌بر بودن، سازگاری با شرایط اقلیمی منطقه، مقاومت در  سرما، گرما، خشکی، شوری خاک، آفت‌های نباتات و امراض گیاهی را از مزیت‌های کاملینا برشمرد و ادامه داد: توسعه کشت این محصول می‌تواند کشور را از واردات روغن خوراکی تا حدودی بی‌نیاز کند.

صفری با بیان اینکه توسعه کشت این محصول همچنین در  اقتصادی‌کردن کشاورزی، ایجاد اشتغال و مهاجرت معکوس موثر واقع شود، گفت: کاملینا از نظر ارزش غذایی محصولی پراهمیت است چرا که 40 درصد «امگا ۳» و ۲۰ درصد «امگا ۶» در روغن خود دارد و ۹۵ درصد اسیدهای چرب اشباع مفید در روغن آن نیز موجود است. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی افزود: کاملینا بیشتر در شهرستان‌های شازند، خنداب و شهر نوبران که دارای ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیمتر بارندگی دارا هستند، قابلیت کشت دارد.

صفری با اشاره به اینکه فروردین ماه امسال ۲۳۰ تن دانه‌های روغنی کاملینا از سطح اراضی اختصاص یافته به این محصول برداشت شد، ادامه داد: این محصول در سال زراعی ۱۴۰۱- ۱۴۰۲ در یک‌هزار و ۶۰۰ هکتار از دیمزارهای استان مرکزی کشت شد که به صورت میانگین در هر هکتار ۳۰۰ کیلوگرم دانه‌های روغنی این گیاه برداشت شد.

 وی میزان برداشت دانه‌های روغنی کاملینا در سال‌های خشک سالی را ۳۰۰ کیلوگرم در هکتار اعلام و اظهار کرد: با توجه به قیمت تضمینی گندم، تولید این محصول با قیمت ۳۳۰ هزار ریال، از نظر اقتصادی برابر با تولید ۶۰۰ تا ۶۵۰ تن گندم در هر هکتار از دیمزارهای استان است.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی در ادامه از خرید بیش از ۲۵۵ هزار تن گندم از کشاورزان خبر داد و اظهار کرد: امسال  تولید محصول گندم از نظر سن‌زدگی کاهش و از نظر کیفیت افزایش قابل توجهی داشته است.

 پایان پیام/ 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1519814

مهمترین اخبار ایران و جهان: