نیوز سیتی!
05 شهریور 1402 - 14:24

ویلیام برنز، جِیک سالیوان و حمله داعش به شاهچراغ

اطلاعات تازه‌ای که به دست «تهران‌تایمز» رسیده است، از ارتباط داشتن دو نفر از مقامات و مهره‌های کلیدی دولت آمریکا در حمله تروریستی داعش به حرم حضرت شاهچراغ(ع) حکایت دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه «تهران‌تایمز» در گزارشی با اشاره به اطلاعات تازه‌ای که به‌دست آورده، ردپای حمله تروریستی اخیر گروه داعش به حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) را در «دل» دولت آمریکا جستجو کرده است.

تهران‌تایمز نوشت: اداره اطلاعات و نیروهای امنیتی ایران تاکنون دست کم ۲۸ فقره حمله تروریستی گروه داعش را خنثی کرده‌اند. این مساله نشان می‌دهد که نهادهای اطلاعاتی ایران در جمع‌آوری و رصد اطلاعات مرتبط با تروریسم، کاملاً موفق بوده‌اند.

به‌رغم تلاش‌های فراوان ایران، متاسفانه گروه تروریستی داعش موفق شد روز ۱۳ آگوست (۲۲ مرداد) حمله تروریستی را در حرم حضرت شاهچراغ (ع) در شهر شیراز واقع در جنوب ایران تدارک ببیند؛ این دومین حمله این گروه تروریستی در یک سال گذشته بود. هرچند این حمله چند قربانی برجای گذاشت اما نیروهای امنیتی تا حد زیادی آن را مهار کردند.

براساس اطلاعات تازه‌ای که به دست «تهران‌تایمز» رسیده است، حملات تروریستی داعش و حملات مشابه در سایر مناطق جهان به نوعی به دو مقام شاغل در دولت آمریکا مربوط می‌شود. اطلاعات تهران‌تایمز نشان می‌دهد که ویلیام جی.برنز، مدیر سازمان اطلاعات مرکزی (سی.آی.اِی) و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا دست کم از وقوع قریب‌الوقوع این حوادث آگاه بودند.

به گفته منابعی که نام‌شان فاش نشده است، برنز که پیش‌تر به عنوان دیپلمات شناخته می‌شد و سالیوان که هم‌اکنون مغز متفکر حزب دموکرات محسوب می‌شود، از حملات داعش به ایران مطلع بوده‌اند. این دو مقام آمریکایی، حتی می‌دانستند که گروه تروریستی داعش در حال طراحی حمله به یک مکان فرهنگی در تهران بود. خوشبختانه نیروهای امنیتی ایران از این حمله باخبر شده و از آن جلوگیری کردند.

اطلاعات جدید تهران‌تایمز، توجه به چند نکته را الزامی می‌کند:

* به نظر می‌رسد دو مقام مذکور که از اعضای مهم حزب دموکرات آمریکا هستند، پیش از حملات داعش، از آن مطلع بودند اما تصمیم گرفتند هیچگونه اقدام پیشگیرانه‌ای اتخاذ نکنند. برنز و سالیوان حتی وقتی تروریست‌ها حملاتی را در خاک اروپا تدارک دیدند، از اقدام خودداری کردند.

* آیا دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا وقتی دموکرات‌ها را به تشکیل گروه داعش متهم کرد، واقعیت را می‌گفت؟ (وقتی که ترامپ، هیلاری کلینتون و حزبش را مسئول تاسیس این گروه تروریستی دانست، سالیوان دستیار هیلاری بود)

* این واقعیت که دو شخصیت مذکور از نقشه‌های تروریستی آگاهی دارند، باید آشکارا به مقامات آمریکایی بفهماند که ایران و داعش با یکدیگر دشمن هستند. این بدان معناست که ایران، به عنوان کشوری ضدداعش و ضدتروریست، باید در مبارزه‌اش با تروریسم، به‌جای سنگ‌اندازی، مورد حمایت قرار گیرد.

* دموکرات‌ها تصمیم می‌گیرند تا درباره نقشه‌های داعش سکوت کنند چون معتقدند که ناامنی در داخل ایران می‌تواند به سود آنها باشد. اگر ایران مجبور به دست و پنجه نرم کردن با ناامنی و ترویسم باشد، آنگاه در میز مذاکرات کم‌توقع‌تر خواهد بود.

* داده‌های جدید نشان می‌دهد که ایران تا چه حد در حوزه اطلاعات قدرتمند است. تهران حتی می‌داند که رئیس سیا و یکی از مشاوران امنیتی مهم آمریکا چه چیزی را مخفی می‌کنند.

* برنز و سالیوان سابق بر این، جزو اعضای کاملاً گمنام حزب دموکرات بودند. این دو نفر در سال ۲۰۱۵ مسئول جمع‌آوری اطلاعات و داده‌ها درباره برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بودند و سالیوان کسی بود که می‌بایست هرگونه ناهماهنگی کلامی را شناسایی می‌کرد. این دو مقام حالا به رهبرانی تبدیل شده‌اند که در پسِ پرده برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا نقشه می‌کشند.

* دیپلمات‌ها مدعی هستند که با هدف مهار ایران، در تلاشند تا با این کشور به توافق برسند. اگر چنین باشد، آنگاه سالیوان و برنز که سابق بر این دیپلمات بودند، باید درباره جزئیات حملات داعش، به ایران اطلاعات اضافی می‌دادند تا دست کم وانمود کنند که حسن نیت دارند. یک دیپلمات خوب، می‌داند که برای به‌دست آوردن آراء بیشتر، باید چه کاری انجام دهد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1471358

مهمترین اخبار ایران و جهان: