نیوز سیتی!
29 خرداد 1402 - 13:52

البرز رتبه سوم حفاظت و مرمت اشیا تاریخی‌فرهنگی را در کشور کسب کرد

کرج- مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی البرز گفت: این استان موفق به کسب رتبه سوم در حوزه حفاظت و مرمت اشیاء‌تاریخی‌فرهنگی در بین ۳۱ استان کشور شد.

رحیم خاکی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: استان البرز موفق به کسب رتبه سوم در حوزه حفاظت و مرمت اشیاء‌تاریخی‌فرهنگی در بین ۳۱ استان کشور شد.

وی بیان کرد: طبق شاخص‌های اختصاصی وزارت متبوع برش استانی البرز در زمینه حفاظت و مرمت اشیا تاریخی در سال ۱۴۰۱، ۱۰۰ قلم شیء بود که به طور کامل محقق شد.

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز با اشاره به اینکه این استان دارای محوطه‌ها و آثار تاریخی با قدمت حدود ۹ هزار ساله است، گفت: در کاوش‌های صورت گرفته در این مناطق اشیا مختلف از جمله انواع سفالینه‌ها، مصنوعات فلزی و سنگی به دست آمده که می‌توانند زینت‌بخش موزه‌ها و نشان‌دهنده غنای تاریخی منطقه باشند.

وی نگهداری اصولی از این آثار را مستلزم داشتن شرایط مطلوب محیطی و همچنین حفاظت و مرمت آن‌ها عنوان کرد و گفت: کارشناسان این اداره کل موفق شدند در سال ۱۴۰۱، یکصد قلم شیء تاریخی‌فرهنگی از ادوار پیش از تاریخ تا معاصر استان را مرمت و حفاظت کنند. این آثار شامل انواع ظروف سفالی، پی سوز، جام سفالی، ظروف منقوش، عطر دان شیشه‌ای و آثار سنگی است.

خاکی متذکر شد: با توجه به وجود آثار ارزشمند تاریخی چند هزار ساله مکشوفه از محوطه‌های تاریخی البرز در صدد راه اندازی موزه باستان شناسی استان هستیم.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1295358

مهمترین اخبار ایران و جهان: