نیوز سیتی!
22 خرداد 1402 - 15:06

نظر حقوقدانان درباره محکومیت احتمالی ترامپ تاجر؛ معامله یا آشوب؟

کارشناسان حقوقی آمریکایی می‌گویند که اگر رئیس جمهور سابق این کشور در پرونده جابه‌جایی اسناد محرمانه محکوم شود، احتمالا یک راه برای عفو او وجود دارد!

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، با بالا گرفتن گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال محکومیت دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در پرونده سوءمدیریت اسناد طبقه‌بندی‌شده، کارشناسان حقوقی غربی به شروط عفو وی در صورت محکومیت پرداختند.

دادگاهی فدرال در آمریکا، روز جمعه کیفرخواست جدیدی با ۳۷ فقره اتهام در ارتباط با سوءمدیریت اسناد طبقه‌بندی‌شده علیه ترامپ صادر کرد که ۳۱ فقره از این اتهامات به نگهداری عامدانه اطلاعات ملی دفاعی آمریکا مربوط است. برخی از این اتهامات می‌تواند دست کم ۲۰ سال حبس برای رئیس جمهور سابق آمریکا به همراه داشته باشد.

با این حال، نگرانی برخی دمکرات‌ها این است که شاید حتی محکومیت هم نتواند مانع بلندپروازی‌های او و حضور در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ شود. در قانون اساسی آمریکا هیچ منع قانونی برای حضور شهروندان این کشور در انتخابات از داخل زندان وجود ندارد و یوجین دبس، نامزد حزب سوسیالیست در سال ۱۹۲۰ از داخل زندان کارزار انتخاباتی خود را هدایت کرد. دبس درحالی که به عنوان محکوم شماره ۹۶۵۳ در زندان فدرال آتلانتا به سر می‌برد، ۳درصد از آراء مردم را هم به دست آورد!

دیوید کانادی، کارشناس حقوقی و مشاور اسبق دادستان ایالت فلوریدا، دراین‌باره گفت: فکر می‌کنم که ترامپ محکوم شود، محکومیتی ناچیز را سپری و هر کسی که رئیس جمهور باشد، او را عفو خواهد کرد.

وی افزود: شاید ترامپ از طریق فرجام‌خواهی، وارد مذاکره شده و پیشنهاد کند که در ازای عفو کامل، دیگر به عنوان نماینده هیچ حزبی در انتخابات شرکت نکند.

کانادی همچنین گفت که محکوم شدن ترامپ محتمل است و این محکومیت احتمالی پیامی مخابره می‌کند که افرادی با جایگاه او هم، در چنین خطری هستند و قانون قادر است آنها را هم تحت پیگرد قرار دهد.

کامی چاویس، مشاور دادستان ایالتی در منطقه کلمبیا میز گفته است که وزارت دادگستری آمریکا حالا مدارک کافی برای پیگرد قانونی ترامپ را در اختیار دارد.

چاویس همچنین بر این باور است که احتمال عفو ترامپ هم وجود دارد اما اتهامات ممانعت، می‌تواند روند عفو را دستخوش تغییر کند. هرچند به گفته چاویس، اگر ترامپ از نامزدی انتخابات ۲۰۲۴ انصراف ندهد و پیروز هم شود، آنگاه وزارت دادگستری زیرنظرش خواهد بود و شاید درصدد تبرئه خودش برآید.

به‌رغم خوشحالی بسیاری از دمکرات‌ها از متهم شدن ترامپ، میشل اواتلی، مشاور سیاسی درباره عواقب پیگرد قانونی وی هشدار داد و گفت: می‌دانم که اعلام جرم علیه ترامپ، قطعا پایگاه مردمی او را خشمگین خواهد کرد؛ طرفدارانش او را رها نخواهند کرد چون ترامپ به قول‌هایش عمل کرد.

واتلی همچنین اضافه کرد که محکوم شدن ترامپ غافلگیرکننده خواهد بود زیرا رئیس جمهور سابق آمریکا سپر مالی و شبکه‌ها و ارتباطات خانوادگی قدرتمندی دارد.

ترامپ قرار است فردا(سه‌شنبه) برای رسیدگی به اتهاماتش در دادگاهی در میامی حاضر شود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1280358

مهمترین اخبار ایران و جهان: