نیوز سیتی!
01 تیر 1402 - 23:44

بنگاه‌های فاقد مجوز قوچان پلمب می‌شوند

قوچان - دادستان عمومی و انقلاب قوچان گفت: بنگاه‌های املاک بر افزایش بی‌رویه قیمت مسکن دامن می‌زنند که بنگاه‌های فاقد مجوز در شهرستان پلمب می‌شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، حسن همتی‌فر عصر پنج‌شنبه در نشست خبری به مناسبت هفته قوه قضائیه، اظهار کرد: یکی از مکان‌هایی که به افزایش بی‌رویه قیمت اجاره و مسکن دامن می‌زند، بنگاه‌های املاک است که مقرر شد ظرف یک هفته، بنگاه‌های غیرمجاز و فاقد مجوز کسب در این شهرستان پلمب شود.

وی افزود: دولت نرخ نامه‌ای اعلام کرده که در شهرهایی همچون قوچان اجاره بیش از ۲۰ درصد اضافه نشود و بنگاه‌های املاک نیز ملزم به رعایت آن هستند اما ضمانت اجرایی و حمایت از آن نیز بسیار حائز اهمیت است.

تعداد بنگاه‌های املاک قوچان بیش از نیاز است

دادستان عمومی و انقلاب قوچان با اشاره به فعالیت ۵۸۸ بنگاه املاک در این شهرستان، بیان کرد: این تعداد بنگاه املاک برای قوچان زیاد بوده و حتی در برخی مناطق هر ۲۰ متر، یک بنگاه املاک وجود دارد که در مناطقی مثل فرهنگیان ۳، ارائه مجوز برای ایجاد بنگاه ممنوع شده است.

همتی‌فر تأکید کرد: ضرورت ارائه آموزش به بنگاه‌های املاک وجود دارد که برای اولین بار ۸۰ متقاضی جدید اخذ مجوز فعالیت بنگاه املاک در این شهرستان باید ۳۲ ساعت آموزش زیر نظر اساتید حقوقی بگذرانند زیرا بسیاری از پرونده‌ها در حوزه املاک به عدم آگاهی نسبت به برخی موضوعات حقوقی مرتبط است و این آموزش برای تمدید مجدد پروانه هم الزامی هست.

دادستان عمومی و انقلاب قوچان بابیان این مطلب که تاکنون ۱۷ مورد تذکر کتبی به مدیران اجرایی این شهرستان در خصوص ترک فعل داده‌شده است، گفت: بسیاری از این تذکرها با حضور مدیر دستگاه اجرایی پیگیری و بررسی‌شده است همچون اخطار چندین‌باره به شهرداری در خصوص جمع‌آوری سگ‌های ولگرد که نتیجه آن عقد قرارداد با یک پیمانکار در این زمینه است.

وی با اشاره به انجام مکاتبه با دادستان مرکز خراسان رضوی مبنی بر اینکه نبود بخشدار در دو بخش این شهرستان موجب تضییع حقوق عمومی شده است، بیان کرد: اگر بخشدار حضور داشته باشد، دیگر برخی مراجعه‌ها به سطح شهرستان کمتر می‌شود که موضوع برای قوچان عتیق و باجگیران از طریق استاندار، معاون سیاسی استاندار و فرمانداری قوچان در حال پیگیری بوده تا هرچه سریع‌تر این موضوع تعیین تکلیف شود.

همتی‌فر یادآور شد: یکی از وظایف دادستانی بحث حقوق عامه بوده و مسئله آب و چاه غیرمجاز یکی از مشکلاتی است که قوچان با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند، در این زمینه برای مقابله با چاه‌های غیرمجاز، طی سال گذشته ۱۱۰ مورد چاه غیرمجاز مسدود شد و هم‌اکنون نیز هشت چاه در دشت مشهد در حال پر شدن هستند.

وی ادامه داد: در خصوص قاچاق ارز و کالا نیز سال گذشته ۴۴ میلیارد اموال قاچاق کشف و به تعزیرات حکومتی معرفی‌شده است.

دادستان عمومی و انقلاب قوچان از پلمپ ۲۰ خانه در این شهرستان که محل فروش مواد مخدر بودند طی یک ماه اخیر خبر داد و تأکید کرد: علاوه بر کشف ۳۴ کیلوگرم مواد مخدر طی یک سال اخیر، بیش از ۱۰۰ نفر از محکومان مواد مخدر این شهرستان به اردوگاه حرفه‌آموزی چناران که شرایط سخت‌تری نسبت به زندان قوچان دارد، فرستاده شدند.

حفظ اشتغال ۸۳۲ نفر توسط دستگاه قضائی قوچان

رئیس دادگستری قوچان نیز در این نشست با اشاره به ۶۷ مورد بازدید از واحدهای صنعتی، کارخانه‌ها و تولیدی‌های این شهرستان، گفت: دستگاه قضائی این شهرستان طی یک سال اخیر توانسته است با برگزاری جلسات مستمر کمیسیون حمایت از سرمایه‌گذاری مشروع ۸۳۲ مورد حفظ اشتغال را انجام بدهد.

حسن ولیدخت میزان ورودی پرونده به محاکم این شهرستان طی یک سال گذشته را ۱۹ هزار و ۱۷۶ فقره پرونده و میزان خروجی را ۱۷ هزار و ۶۴۸ فقره پرونده برشمرد و تصریح کرد: پرونده دادسرا نیز ۲۱ هزار و ۴۳۷ ورودی و خروجی ۲۱ هزار و ۳۴۷ را داشت و در شورای حل اختلاف هم ۱۲ هزار و ۵۰۲ پرونده ورودی و ۱۲ هزار و ۲۹۱ فقره پرونده مختومه شده است.

وی بابیان اینکه بخشی از این پرونده‌ها را دعاوی خانوادگی تشکیل می‌دهند و میزان ورودی حوزه خانواده ۵ هزار و ۲۹ فقره پرونده بوده است، افزود: تعداد پرونده در حوزه خانواده نگران‌کننده است زیرا ماهیانه حدود ۵۰۰ پرونده در این زمینه مورد رسیدگی قرار می‌گیرد که نهادهای فرهنگی و دینی به همراه آموزش‌وپرورش باید در زمینه تربیت و خانواده گام‌های جدی‌تری بردارند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1303014

مهمترین اخبار ایران و جهان: