نیوز سیتی!
02 تیر 1402 - 20:38

حمله پریگوژین به شویگو با ادعای فریب دادن رئیس جمهور روسیه

فرمانده ارتش خصوص «واگنر» وابسته به مسکو در ادامه تنش‌های کلامی با وزارت دفاع روسیه مدعی شد که هیچ تهدید امنیتی قریب‌الوقوعی برای توجیه حمله همه‌جانبه مسکو به کی‌یف وجود نداشت!

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مسکو تایمز، یوگنی پریگوژین، فرمانده ارتش خصوصی واگنر وابسته به روسیه که چند ماهی است به طور مکرر به مقامات ارشد وزارت دفاع این کشور از جمله سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه حمله کرده، در تازه‌ترین ادعا، گفته که مسکو با هیچ تهدید امنیتی قریب‌الوقوعی مواجه نبود که با تکیه بر آن بتوان حمله همه‌جانبه علیه اوکراین را توجیه کرد!

پریگوژین در ویدئویی نیم ساعته که سرویس مطبوعاتی واگنر منتشر کرده، مدعی شد: نیروهای مسلح اوکراین قصد حمله به روسیه را با مشارکت ناتو نداشتند. وزارت دفاع روسیه افکار عمومی و رئیس جمهور را فریب می‌دهد.

ادعای پریگوژین با دلایل ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه برای صدور فرمان آغاز عملیات نظامی در اوکراین کاملا در تضاد است؛ با این حال، فرمانده واگنر از حمله مستقیم به پوتین اجتناب کرده است.

پوتین در فوریه ۲۰۲۲ با اشاره به گسترش ناتو در نزدیکی مرزهای روسیه، آن را یکی از دلایل اصلی عملیات نظامی در اوکراین عنوان کرده بود؛ دلیلی که باتوجه به اقدامات این ائتلاف نظامی تحت رهبری آمریکا در مجاورت مرزهای مسکو و افزایش حضور نظامی در شرق اروپا، تا حد زیادی منطقی به نظر می‌رسد.

پریگوژین با انتقاد شدید از شویگو مدعی شد که روسیه «به‌خاطر ترفیع یک مشت حرامزاده، وارد جنگ شده است.» او فرماندهی ارشد ارتش اوکراین را به دلیل «ضعف شدید برنامه‌ریزی حمله و خجالت‌زده کردن ارتش با چندین و چند ناکامی در میدان نبرد» مقصر دانست.

وی مدعی شد: شویگو هزاران تن از آماده‌ترین سربازان روسیه را در نخستین روزهای جنگ به کشتن داد. این پست‌فطرت‌ها روانی، به این نتیجه رسیدند که «مشکلی نیست، ما چند هزار سیاهی لشکر روسیه را قربانی خواهیم کرد. آنها زیر آتش توپخانه کشته خواهند شد ولی ما به آنچه می‌خواهیم، دست خواهیم یافت. دلیل طولانی شدن جنگ همین است.

پریگوژین همچنین آلیگارش‌های نزدیک به کرملین را به چپاول منابع اوکراین و انتصاب یک «رژیم دست‌نشانده در کی‌یف» متهم کرد.

وی مدعی شد: هدف تقسیم غنایم در اوکراین بود. در منطقه صنعتی دونباس، دزدی فراوان بود اما آنها طمع کردند.

برخی تحلیلگران اظهارات پریگوژین را نشانه‌ای از بلندپروازی‌های سیاسی او تعبیر کرده‌اند. او همچنین واکنش روسیه به ضدحملات جاری اوکراین را نیز با ادبیاتی انتقادی زیر سوال برد و مدعی شد: ما دست‌مان را در خون خودمان می‌شوییم. هیچ نیروی ذخیره‌ای در کار نیست. آنچه می‌گویند، فریبکاری بزرگ است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1304114

مهمترین اخبار ایران و جهان: