نیوز سیتی!
25 خرداد 1402 - 13:34

18 سال انتظار 18 ماه اقتدار

با تلاش دولت سیزدهم و پیگیری و همت جهادی دولت سیزدهم، دستگاه قضایی و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، گره 18 ساله پتروشیمی گلستان و 18 سال انتظار مردم استان گلستان در 18 ماه تلاش مقتدرانه، وحدت آفرین و همتی جهادی به نتیجه رسید و مردم طعم شیرین تحول این پروژه را چشیدند.

گلستان- فاطمه عبدی: شرکت پتروشیمی گلستان به عنوان یک ابرپروژه با سرمایه اولیه به مبلغ ۴۷۳ میلیارد ریال بصورت ۴۷۳ میلیون سهم یک هزار ریالی با نام تقسیم شده در ۲۴ آبانماه سال ۸۵ با حضور مسئولان استانی و کشوری به مساحت ۳۰۰ هکتار در حدفاصل ۳۰ کیلومتری گرگان، سه‌راه گمیشان، جاده‌اینچه‌برون، حدفاصل ۱۵ کیلومتری شهرستان آق‌قلا کلنگ‌زنی شد.

فعالیت این شرکت با موضوع احداث، راه‌اندازی و بهره برداری کارخانجات صنعتی محصولات پتروشیمی و تبدیل کلیه مواد پتروشیمیایی و فرآورده‌های فرعی و مشتقات آنها و همچنین انجام کلیه فعالیت‌های تولیدی، صنعتی، بازرگانی، مالی و اعتباری تعریف شد.

این پروژه به عنوان یک ابرپروژه در استان شناخته شده و بیش از ۱۷ سال است که ۹۱ هزار سهامدار این پروژه یا به طورکلی همه مردم استان گلستان چشم انتظار تکمیل و بهره‌برداری آن هستند.

در زمان آغاز عملیات اجرایی این پروژه نجابت مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در جمع خبرنگاران اظهار کرد که این پروژه ظرف مدت سه سال به بهره‌برداری رسیده و یک رکورد خوبی در حوزه پتروشیمی خواهد بود.

این پروژه در مدت زمان حدود ۱۷ سال دارای فراز و فرودهای زیادی بوده و تمامی سهامداران و مردم گلستان امید خود را نسبت به راه‌اندازی و بهره‌برداری آن از دست داده بودند.

در دولت سیزدهم در سفر رئیس قوه قضائیه به استان گلستان و سپس سفر رئیس جمهور به استان، این پروژه به عنوان یک ابرپروژه پرچالش از سوی استاندار گلستان و رئیس کل دادگستری گلستان مطرح شد و این دو مقام ارشد کشوری بعد از بازدید میدانی از آن، دستور قاطع به پیگیری و احیا آن دادند.

حال بعد از ۱۸ ماه مردم استان گلستان شاهد تحولات خوبی در بزرگترین پروژه سرمایه‌گذاری در کشور بوده وبا پیگیری‌ها و اقدامات مسئولان ارشد کشوری و استانی بارقه امید باردیگر در دل مردم گلستان جوانه زد.

استاندار گلستان با اشاره به عزم جدی دولت برای احیای پروژه پتروشیمی گلستان گفت: این پروژه به دلیل اینکه در فرایند سرمایه‌گذاری به بن‌بست‌هایی رسیده بود اثر منفی در مشارکت مردمی گذاشته و این امر سبب آثار عمیق منفی در مشارکت اقتصادی داشت.

علی محمد زنگانه اظهار کرد: بعد از ورود بنده به استان گلستان، نظام مسائل این ابرپروژه و چالش‌هایی که مردم با آن مواجه بودند احصا شد.

استاندار گلستان خاطرنشان کرد: آغاز عملیات اجرایی این پروژه در سال ۸۶ آغاز شد و قرار بود این پروژه ۶۷۷ هزار تن آمونیاک و بیش از یک میلیون تن اوره را با مشارکت بخش دولتی و شرکت صنایع پتروشیمی ایران و سرمایه‌گذار تولید کند.

وی ادامه داد: در راستای اصل ۴۴ قانون اساسی شرکت ام‌پی‌سی در سال ۹۲ از این پروژه خارج شد و خروج آن ضربه مهلکی بر این پروژه بود.در این زمان باید تدابیر ویژه برای جایگزینی تروج این شرکت انجام می‌شد که این کار صورت نگرفت.

زنگانه گفت: خروج شرکت صنایع پتروشیمی ایران، عدم تامین مالی، عدم امکان تسویه حساب با پیمانکاران از جمله مشکلات این پروژه بود. در آن زمان مبلغ ۱۵/۵ میلیون یورو و مبلغ ۷۲ میلیون یورو از جمله مطالبات پیمانکاران بوده که به مرور زمان جریمه به آن تعلق گرفته بود‌.

وی با اشاره به توافق و همکاری فراقوه‌ای مسئولان ملی و استانی در دولت سیزدهم بیان کرد: در سفر رئیس قوه قضائیه به استان گلستان و با همکاری فراقوه‌ای رئیس کل دادگستری استان، رئیس قوه قضائیه کشور، دادستان و همچنین پیگیری‌های شخص رئیس جمهور در سفر خود به استان گلستان در بدو امر مسائل حقوقی این پروژه و نحوه پرداخت جریمه آن مورد بررسی قرار گرفت.

استاندار گلستان ابراز کرد: با دستور قاطع رئیس جمهور قرار شد زمینه حضور هلدینگ‌ها برای ادامه و تکمیل پروژه فراهم شود و در این راستا جلسات متعددی با وزیر نفت، شرکت صنایع پتروشیمی ایران، نمایندگان هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری و غیره انجام شد و توافق اولیه و صورتجلسه نخست در خصوص فرایند تسویه حساب و چگونگی ورود هلدینگ و غیره مطرح و به عنوان نقشه‌راه ادامه و تکمیل پروژه به تصویب رسید.

وی افزود: در گام اول باید موانع حقوقی و مطالبات مادی دنبال می‌شد تا بتوانیم فرایند اجرایی آن را آغاز کنیم که خوشبختانه با یک راهکار و فرآیند، تمامی مراحل به نفع سهامداران پیش رفت و مشکل جریمه برآورد شده نیز حل شده و زمینه حضور هلدینگ خلیج‌فارس فراهم و تفاهم‌نامه اولیه ان امضا شد.

زنگانه خاطرنشان کرد: مباحث بندهای حقوقی برای حضور این پروژه در فرابورس مرتفع شده و طی برگزاری مجمع عمومی عادی و فوق‌العاده سرمایه این پروژه به میزان ۴۵۳ میلیارد تومان افزایش یافته که معادل ۹۵۷درصد افزایش سرمایه‌گذاری بوده و این سرمایه جدید واریز شد.

وی ادامه داد: نماد فرابورس با ۲۱۲درصد سود در بازار فرابورس اضافه و سهم جایزه آن نیز در خردادماه امسال انجام شد.

 

* مردم سهم پتروشیمی خود را نفروشند

استاندار گلستان با اشاره به افزایش سود و سرمایه پتروشیمی گلستان بیان کرد: توصیه اکید بنده به سهامداران گلستانی این است که سهام خود را نفروشند زیرا شاهد افزایش مجدد آن خواهیم بود و در سفر دوم رئیس جمهور عملیات اجرایی این پروژه آغاز و جشن بازشدن گره بزرگ این پروژه در گلستان برگزار می‌شود.

وی ابراز کرد: مبلغ ۴۰ هزار میلیارد تومان به سرانه درآمد ناخالص استان افزوده می‌شود و بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری جدید برای انجام و تکمیل این پروژه صرف می‌شود که بزرگترین سرمایه‌گذاری در تاریخ سرمایه‌گذاری استان گلستان است.

زنگانه گفت: این پروژه بیش از سه هزار نفر اشتغال مستقیم و بیش از دو هزار نفر اشتغال غیرمستقیم دارد که قطعا بکارگیری نیروهای بومی در اولویت ما است.

وی خاطرنشان کرد: هرجا همدلی، انسجام، وحدت، همه مدیران و حمایت بزرگانی چون آیت‌الله‌نورمفیدی نماینده ولی‌فقیه در گلستان و امام جمعه گرگان و دیگر نخبگان و بزرگان استان در کنار هم بوده، مردم طعم شیرین توسعه و پیشرفت منطقه را به خوبی چشیده‌اند.

استاندار گلستان اظهار کرد: با توجه به اینکه معتقدیم که کارهایی که انجام شده را باید بازگو کنیم در سالگرد دولت سیزدهم در تاریخ ۲۸ خردادماه نشست خبری با رسانه‌ها داشته و در آنجا اخبار خوبی را به اطلاع مردم خواهیم رساند.

* حل مشکلات حقوقی پروژه پتروشیمی مهمترین و سخت‌ترین موضوع در این پروژه بود

رئیس کل دادگستری گلستان با اشاره به اینکه عدم حل مشکلات حقوقی، زمینه عملیات اجرایی را فراهم نمی‌کرد گفت: درابتدا طرح مشارکت دولت ۹۰ درصد و مشارکت بخش خصوصی ۱۰ درصد بوده که با تغییر سیاست اقتصادی دولت وقت و مطرح شدن اصل ۴۴ قانون اساسی، برون‌سپاری این پروژه مطرح شد.

حیدر آسیابی اظهار کرد: نکته کلیدی در این پروژه این بود که در این سالها اهلیت فنی و مالی هیات مدیره سابق مورد ارزیابی قرار نگرفته و صرفا تخلفات این هیات مدیره مطرح بوده و به احیای این پروژه توجه نشده بود.

وی تصریح کرد:بعد از ۱۶ سال مکاتبه‌ای با وزارت نفت انجام و تیمی برای ارزیابی صلاحیت هیات مدیره سابق وارد استان شد و بعد از یکماه از حضور خود در استان و بررسی‌های انجام شد صلاحیت مالی و فنی هیات مدیره سابق رد شد.

رئیس کل دادگستری گلستان خاطرنشان کرد: با همکاری فراقوه‌ای سه قوه مقننه، مجریه و قضایی و نمایندگان آنها در استان توانستیم مشکلات حقوقی این پروژه را حل و زمینه حضور هلدینگ خلیج‌فارس را در این پروژه فراهم کنیم.

وی ادامه داد: احیا پروژه با سرمایه‌گذار جدید و ارائه طرح جدید دو راهکاری بود‌که از سوی مسئولان ارشد کشوری و وزیر نفت به ما اعلام و قرار شد یکی از آنها انتخاب شود که ما راهکار اول را برای ادامه و تکمیل پروژه انتخاب کردیم.

آسیابی با بیان اینکه تصور هیات مدیره سابق ۴۰۰ میلیارد تومان سرمایه برای تکمیل این پروژه بود گفت: هیات مدیره سابق تصور می‌کرد با دریافت ۴۰۰میلیارد تومان می‌تواند این پروژه را تکمیل کند و برخی نیز مدعی بودند با بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیز نمی‌توان این پروژه را به سرانجام رساند که خوشبختانه با بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان تنها با افزایش سرمایه از سوی هلدینگ خلیج‌فارس و پرداخت آن، شاهد اتفاقات خوبی در این پروژه بزرگ هستیم.

وی بیان کرد: تکمیل و بهره‌برداری این پروژه به تنهایی برای توسعه استان کافی بوده و یک سرمایه‌گذاری کلان و بزرگ برای استان گلستان محسوب می‌شود.

* پتروشیمی پروژه صنعتی ماندگار و تاریخی برای گلستان

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی ایران در سال گذشته در مراسم امضا تفام‌نامه پروژه پتروشیمی گلستان اظهار کرد: رئیس جمهور بعد از سفر خود به استان گلستان دستور ویژه برای احیا و تکمیل این پروژه داد.

علی‌عسگری اظهار کرد: در جلسات متعدد که با حضور استاندار، نمایندگان مردم استان گلستان در مجلس شورای اسلامی، وزیر نفت و دیگر مسئولان استانی و کشور برگزار شد مقرر شد تشریک مساعی لازم برای حل مشکلات این پروژه عظیم و تکمیل آن صورت گیرد.

وی تصریح کرد: خوشبختانه با پیگیری ‌های مقامات ارشد کشوری و مسئولان استانی این پروژه در مدت کوتاهی به نتایج خوبی رسیده و بسیاری از مشکلات این پروژه با همدلی، انسجام و همکاری مسئولان حل شده است.

لازم به ذکر است بهره‌برداری از پتروشیمی گلستان یکی از پروژه‌های تحولی و موثر در اقتصاد استان است که سبب توسعه اقتصادی، تحول در حوزه اشتغال و بخش‌های مختلف استان خواهد شد.

با تکمیل و بهره‌برداری از این پروژه نه تنها مردم استان گلستان بلکه مردم استان‌های همجوار نیز از فایده‌های آن بهره‌مند می ‌شوند.

با توجه به اینکه استان گلستان قطب کشاورزی بوده، تولید آمونیاک و اوره این پروژه می‌تواند اتفاقات خوبی را در بخش کشاورزی استان رقم زده و زمینه صادرات محصولات این پروژه را فراهم کند که در افزایش سرانه درآمد مردم استان بسیار تاثیرگذار بوده و باعث توسعه پایدار استان می‌شود.

پایان پیام/۸۳۰۲۱ 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1287058

مهمترین اخبار ایران و جهان: