نیوز سیتی!
24 خرداد 1402 - 21:45

استفاده از پابند الکترونیکی شامل زندانیان شرور و سارقان حرفه‌ای نمی‌شود

رئیس سازمان زندان‌های کشور با بیان اینکه استفاده از پابند الکترونیکی فقط برای واجدین شرایط تعیین شده در ماده قانون آیین دادرسی است، گفت: این سیستم نوین شامل سارقان حرفه‌ای و شروران و افراد مخل جامعه نمی‌شود.

غلامعلی محمدی امروز در حاشیه بازدید از زندان مرکزی تبریز در گفتگو با خبرنگار فارس در تبریز، اظهار کرد: در راستای برنامه تحول و تعالی در قوه قضاییه و بهره‌گیری از تاسیسات کیفری یکی از برنامه‌های اولویت‌دار سازمان زندان‌های کشور در توسعه استفاده از پابندهای الکترونیکی است؛ البته این پابندهای برای زندانیان واجد شرایط است.

وی ادامه داد: تعریف زندانیان واجد شرایط در ماده ۶۲ قانون مجازات اسلامی آمده است و همچنین یک بخش آن در ماده ۵۵۳ قانون آیین  دادرسی کیفری آمده است که از این دو مکانیز زندانیان می‌توانند تحت پوشش پابند الکترونیکی قرار بگیرند.

رئیس سازمان زندان‌های کشور خاطرنشان کرد: زندانیانی که از پابند الکترونیکی استفاده می‌کنند باید قانون مرتبط با استفاده از پابندهای الکترونیکی را رعایت کنند و فقط در محدوده مجاز تعیین شده تردد کنند.

وی افزود: رئییس قوه قضاییه در قالب دستورالعمل نگهداری زندانیان تحت پوشش سامانه‌های الکترونیک ابلاغ کرده است.

محمدی با اشاره به تاثیر تاسیس نوین کیفری در جامعه گفت: این موضوع علاوه بر اینکه موجب کاهش آسیب زندانیان و خانواده‌شان می‌شود (مجازات کیفری خودشان را به صورت زندان مجازی در محدوده تعیین شده سپری خواهند کرد)، موجب کاهش بودجه‌های وارد شده به بیت‌المال می‌شود. 

وی ادامه داد: تمام تلاش بر این است تا از این ظرفیت حداکثری استفاده کنیم، چراکه ما در تولید پابند الکترونیکی به تولید انبوه رسیدیم و امید است تا به جایی برسیم تا تمام زندانیان واجد شرایط از این سامانه الکترونیکی استفاده کنند.

رئیس سازمان زندان‌های کشور تاکید کرد: باز هم تاکید می‌کنم که فقط زندانیان واجد شرایط از پابندها می‌توانند استفاده کنند و مراد از آن این است که سارقان سابقه‌دار، مجرمین حرفه‌ای و زندانیان شرور که مخل امنیت در جامعه هستند، به هیچ وجه از این پابند الکترونیک و ارفاق قانونی بهره‌مند نمی‌شوند.

پایان پیام/۶۰۰۲۷

منبع: فارس
شناسه خبر: 1285858

مهمترین اخبار ایران و جهان: