نیوز سیتی!
24 خرداد 1402 - 11:47

آستانه میزبان دهمین نشست رایزنی‌های سیاسی آسیای مرکزی-اتحادیه اروپا

دهمین نشست گفت‌وگوهای سیاسی و امنیتی در سطح معاونان وزرای خارجه آسیای مرکزی - اتحادیه اروپا با موضوع وضعیت افغانستان و اوکراین در آستانه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، دهمین نشست گفت وگوهای سیاسی و امنیتی در سطح معاونان وزرای خارجه آسیای مرکزی - اتحادیه اروپا با موضوع وضعیت افغانستان و اوکراین در آستانه برگزار شد.

این رویداد با حضور معاونان وزیر خارجه کشورهای آسیای مرکزی و معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اروپا برگزار شد.

ریاست هیئت جمهوری قرقیزستان را « آیبک مولدوگازیف» معاون وزیر امور خارجه بر عهده داشت.

شرکت کنندگان در مورد طیف گسترده‌ای از موضوعات همکاری‌های بین منطقه‌ای و همچنین پویایی منطقه‌ای و جهانی رویدادها از جمله وضعیت افغانستان و اوکراین تبادل نظر کردند.

توجه ویژه به چالش‌های امنیتی از جمله مبارزه با تروریسم، افراط گرایی، رادیکالیسم، قاچاق مواد مخدر، جرائم سایبری، تغییرات آب و هوایی و همچنین امنیت غذایی و انرژی و همچنین تاثیر تحریم‌ها بر پویایی اجتماعی-اقتصادی منطقه مورد توجه قرار گرفت.

طرفین در مورد اجرای توافقات حاصل شده پس از دومین نشست سران کشورهای آسیای مرکزی و رئیس شورای اروپا که در 2 ژوئن 2023 در چالپان آته در منطقه ایسیک کول برگزار شد، گفت وگو کردند.

شرکت کنندگان به تهیه نقشه راه مشترک برای تعمیق روابط بین این مناطق و اتحادیه اروپا و همچنین جلسات و رویدادهای بعدی در سطوح عالی تبادل نظر کردند.

 مولدوگازیف به اهمیت تقویت گفت‌وگوهای درون منطقه‌ای و بین‌ منطقه‌ای و تعامل در زمینه تجارت، حمل‌ونقل، ارتباطات، دیجیتالی‌سازی، آموزش، محیط‌زیست و انرژی اشاره کرد.

در دیدار جداگانه معاون وزیر قرقیزستان با «انریکه مورا» مدیر سرویس اقدام خارجی اروپا، وضعیت فعلی و چشم انداز همکاری‌های دوجانبه بیشکک و اروپا مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

طرفین در مورد مسائل تجارت متقابل، جذب سرمایه گذاری، اقتصاد سبز، آموزش، خروج  قرقیزستان از لیست خطوط هوایی ممنوعه اتحادیه اروپا و ساده سازی وضعیت روادید برای شهروندان این کشور بحث و تبادل نظر کردند.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1284514

مهمترین اخبار ایران و جهان: