نیوز سیتی!
10 تیر 1402 - 23:19

سفر ماکرون به آلمان به علت تشدید اعتراضات داخلی لغو شد!

به دنبال تشدید اعتراضات سراسری علیه سیاست‌های ضد انسانی دولت ماکرون، کاخ الیزه از لغو سفر از پیش برنامه‌ریزی شده رئیس جمهور فرانسه به آلمان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، کاخ الیزه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که رئیس جمهور فرانسه سفر دیپلماتیک خود به آلمان که قرار بود فردا راهی برلین شود به علت شرایط بحرانی و تشدید اعتراضات در سرتاسر فرانسه به علت قتل یک نوجوان توسط پلیس ملغی کرد.

خبرگزاری اسپوتنیک شامگاه شنبه به نقل از دفتر ریاست جمهوری فرانسه اعلام کرد که امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه در تماس تلفنی امروز خود با «فرانک والتر اشتاین مایر» رئیس جمهوری آلمان با عذرخواهی از لغو سفر کاری فردای خود به آلمان، شرایط اضطراری و ناآرامی در فرانسه را علت لغو این سفر اعلام کرد.

دفتر ریاست جمهوری فرانسه اعلام کرد که در جریان مکالمه تلفنی ماکرون با همتای آلمانی خود، وی با عذرخواهی از لغو سفر برنامه‌ریزی شده فردا، اعلام کرد که ناچار است به علت شرایط داخلی اضطراری پیش آمده در کشورش در فرانسه برای کنترل امور داخلی بماند.

به نوشته رسانه‌های فرانسوی، ماکرون قرار بود در سفر برنامه‌ریزی شده فردا به آلمان علاوه بر برلین از دو شهر دیگر این کشور طبق پروتکل‌های از پیش برنامه‌ریزی دیدن کند.

رسانه‌های فرانسوی در تحلیلی، لغو سفر ماکرون به آلمان و همچنین پیشتر، تعویق سفر «چارلز سوم»، پادشاه فرانسه به فرانسه در سال جاری میلادی به علت شرایط اضطراری و تشدید اعتراضات فرانسوی‌ها علیه نظام حاکم را برای ماکرون بسیار دشوار توصیف کردند.

در همین ارتباط، کانال تلویزیونی «بی اف ام تی» فرانسه به نقل از وزارت کشور اعلام کرد که در جریان خیزش اعتراضات و خشم شهروندان فرانسوی از قتل «نائل المرزوقی» نوجوان ۱۷ ساله (فرانسوی الجزایری تبار) توسط پلیس، تاکنون دست‌کم هزار فرانسوی بازداشت شده‌اند.

روز سه شنبه هفته پیش یک نوجوان مراکشی الأصل ۱۷ ساله در حومه پاریس به ضرب گلوله نیروهای پلیس فرانسه به قتل رسید؛ پلیس مدعی شد که او نسبت به فرمان ایستِ مأمور پلیس بی‌توجهی کرده و به همین دلیل هدف گلوله پلیس قرار گرفت.

با انتشار تصاویر و نحوه قتل این نوجوان، موجی از انزجار بین مردم فرانسه به خصوص میان جوانان رنگین‌پوست برخاست و آنها را به خیابان کشاند. به نوشته خبرگزاری رویترز این «بدترین بحران امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه، پس از اعتراضات جلیقه زردها در سال ۲۰۱۸» است.

بنا بر گزارش‌ها، علی‌رغم بازداشت عامل اصلی قتل این نوجوان، اعتراض‌های خیابانی علیه خشونت پلیس و دولت فرانسه به‌سرعت به شهرهای مختلف این کشور سرایت کرد. تصاویر رسانه‌ها و کاربران شبکه‌های اجتماعی فرانسوی نشان می‌دهد درگیری‌ها و اعتراضات خشونت‌آمیز بین معترضان و نیروهای پلیس بعد از گذشت ۴ روز از آغاز این بحران همچنان ادامه دارد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1323114

مهمترین اخبار ایران و جهان: