نیوز سیتی!
10 دی 1402 - 15:08

غربالگری ۳۵۹ هزار و ۲۵۵ نفر ایلامی در پویش ملی سلامت

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: ۳۵۹ هزار و ۲۵۵ نفر در «پویش ملی سلامت» که معادل ۸۰ درصد افراد بالای ۱۸ سال است، در استان ایلام غربالگری شده ‌اند.

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، هدایت حیدری‌زاده سرپرست دانشگاه علوم‌پزشکی ایلام، در نشست خبری «پویش ملی سلامت» گفت: افراد بالای ۱۸ سال استان ایلام در زمینه پرفشاری خون و دیابت غربالگری می‌شوند. در این پویش هم پرونده الکترونیک سلامت تشکیل می‌شود و هم بیماری‌های غیرواگیر دیابت و فشارخون بالا انجام می‌شود.

وی افزود: دیابت و فشار خون بیماری‌های خاموش و خطرناکی هستند که علاوه بر عوارض شایعی همچون حملات قلبی، سکته‌های مغزی و نارسایی پیشرفته کلیه و دیالیز و قطع عضو، هزینه‌های سنگینی را نیز به بیماران، خانواده‌های آنان، جامعه و دولت تحمیل می‌کنند.

سرپرست دانشگاه علوم‌پزشکی ایلام ادامه داد: از ابتدای طرح «پویش ملی سلامت» تاکنون ۳۵۹ هزار و ۲۵۵ نفر در زمینه بیماری‌های پرفشاری خون و دیابت در سطح استان، غربالگری شده‌اند که معادل بیش از ۸۰ درصد افراد بالای ۱۸ سال استان است.

حیدری‌زاده خاطرنشان کرد: شناسایی و پیگیری به موقع مبتلایان به این دو بیماری، روند پیشرفت آن را کُند و زندگی هزاران نفر را نجات می‌دهد و در هزینه‌های مربوط به سلامت صرفه‌جویی می‌شود.

وی یادآور شد: در راستای سیاست‌های بهداشتی با هدف افزایش پوشش شناسایی، مراقبت و کنترل بیماران و همچنین افزایش آگاهی جامعه در برنامه سلامت خانواده، «پویش ملی سلامت» از ۲۰ آبان شروع شده و تا ۱۵ دی‌ ادامه دارد.

وی اظهار داشت: همه افراد بالای ۱۸ سال و زنان باردار در این پویش غربالگری می‌شوند و آموزش‌های لازم به تمام مراجعان در خصوص عوامل خطر و عوارض بیماری‌های دیابت و فشارخون و سبک زندگی سالم داده می‌شود.

حیدری‌زاده اظهار داشت: شناسایی به موقع بیماران دیابتی و فشارخونی با توجه به بدون علامت بودن این بیماری‌ها مهمترین هدف این پویش است، تحت مراقبت قرار دادن بیماران توسط پزشکان و مراقبین سلامت جهت کمک به کنترل بیماری و پیشگیری از ایجاد عوارض، ارجاع موارد مشکوک و بیماران با فشارخون و دیابت کنترل نشده به پزشکان جهت مراقبت بیشتر از جمله دیگر اهداف این پویش است.

وی همچنین گفت: این پویش در مناطق روستایی و شهرهای با جمعیت کمتر از ۲۰ هزار نفر با پوشش ۱۰۰ درصد افراد بالای ۱۸ سال در سطح مراکز و پایگاه‌ها و خانه‌های بهداشت به صورت فعال در حال انجام است و همچنین در شهرهای با جمعیت بالای ۲۰ هزار نفر با پوشش حداقل ۷۰ درصد جمعیت هدف با فراخوان افراد به پایگاه‌های سلامت و مراکز جامع سلامت و همچنین راه‌اندازی ایستگاه‌های موقت ثابت و سیار اجرا می‌شود.

وی در پایان گفت: از این تعداد ۶۵ هزار و ۶۲۴ نفر مشکوک به پیش فشاری خون و ۱۷ هزار و ۷۷۵ نفر مشکوک به پیش دیابت شناسایی شدند.

 به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، پیش از این ۸۰۲۰ نفر مشکوک به فشار خون بالا و ۴۶۸۲ نفر مشکوک به دیابت شناسایی شدند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1621958

مهمترین اخبار ایران و جهان: