پژوهشگر و شاعر بختیاری گفت: آئین گاگریوخوانی از قبل ورود اسلام در بسیاری از مناطق ایران رواج داشته است و وقتی فردی فوت میکرد، زنان به سر و سینه خود میزدند و اشعاری در وصف متوفی میخواندند.
روحالله کریمی امروز امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در شهرکرد گفت: آیین گاگریوخوانی در مناطق مختلف با نامهای گوگریوخوانی، سروخوانی، دندالخوانی رواج دارد.
پژوهشگر و شاعر بختیاری ادامه داد: آئین گاگریوخوانی از قبل ورود اسلام در بسیاری از مناطق ایران رواج داشته است و وقتی فردی فوت میکرد، زنان به سر و سینه خود میزدند و اشعاری در وصف متوفی میخواندند.
وی افزود: از پنج دهه قبل با شروع ارتباطات، تحولات جدی در گاگریوخوانی ایجاد شد و مردان به جای زنان این مراسم را با همان اصالت اجرا میکردند و از حدود بیست سال پیش خوانندگانی شروع به سرودخوانی کردند.
کریمی با اشاره به آسیبهای وارد شده به گاگریوخوانی، اضافه کرد: در مراسمهایی که برای متوفی در بین اقوام بختیاری برگزار میشود، خوانندگان جوانان را برای استفاده از سلاح تهییج میکنند که در بسیاری از موارد منجر به داغدارشدن برخی از خانوادهها میشود.
وی بیان کرد: در قدیم وقتی فردی از قوم بختیاری فوت میکرد، بین ۶ ماه تا یکسال تیراندازی انجام نمیدادند اما در زمان حاضر عکس این موضوع اتفاق میافتد.
پژوهشگر و شاعر بختیاری با اشاره به محتوای اشعار گاگریوخوانی، یادآور شد: اشعار این آیین سنتی، در زمان قدیم از نظر محتوایی و واژگانی کیفیت بهتری داشتند اما امروزه سعی دارند در بسیاری از موارد با اغراقگویی متوفی را بهتر نشان دهند.
وی با اشاره به آسیب سوم گاگریوخوانی، خاطرنشان کرد: هزینه گزاف بسیاری از خوانندگان به دلیل شهرت آنان که عمدتا از طریق فضای مجازی است، یکی از معضلاتی است که میطلبد این مبالغ ساماندهی شود.
کریمی با اشاره به راهحلهایی برای در امان نگهداشتن سنت گاگریوخوانی، اظهار داشت: فرهنگسازی در خصوص کاهش هزینهها و عدم استفاده از خوانندگان معروف و تیراندازی، برگزاری نشست با بزرگان طوایف و ایجاد صنفی برای کنترل خوانندگان گاگریوخوان از جمله اقداماتی است که میتوان برای عدم تحریف این آئین سنتی انجام داد.
پایان پیام/۶۸۰۴۳