نیوز سیتی!
09 بهمن 1402 - 15:59

اعتبارات تحقیقات خاک و آبخیزداری یک دهم رقم واقعی است

رئیس پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری از ناکافی بودن اعتبارات تحقیقات خاک و آبخیزداری خبر داد که از نظر او 10 برابر رقم فعلی باید باشد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، عطاءالله ابراهیمی امروز در نشست خبری در حاشیه بازدید از پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری، از ناکافی بودن اعتبارات این پژوهشکده برای انجام عملیات تحقیقاتی در کشور خبر داد و گفت:‌  حداقل این میزان باید 10 برابر افزایش یابد.

رئیس پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری با بیان اینکه اعتبار این پژوهشکده در سال 1402 به میزان 39 میلیارد تو مان بود، گفت که 9 درصد این اعتبار برای پرداخت هزینه حقوق و دستمزد صرف می‌شود.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس که پرسید با وجود تحقیق و پژوهش که انجام می‌شود اما در بخش اجرا بسیاری از مشکلات نه تنها حل نشده بلکه در سالهای گذشته افزایش یافته است، گفت: نبود اعتبار هم در بخش تحقیقات و هم در بخش اجرا مانع عملیاتی شدن طرح های پژوهشی شده است.

ابراهیمی با بیان اینکه کمبود سرمایه گذاری در همه بخش های کشاورزی از جمله تحقیقات اثرات خود را گذاشته که حدود 4 درصد تولید ناخالص داخلی است، تاکید کرد که برای جبران این عقب ماندگی باید از مشارکت بخش استفاده کرد.

*تغییرات اقلیم اثر منفی در کشاورزی کشور دارد

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس درباره اثرات تغییرات اقلیم در بارش و تولیدات کشاورزی، گفت که بررسی آمارهای طولانی مدت نشان می‌دهد که اثرات کاملا منفی بر بخش کشا ورزی خواهد گذاشت، همچنان که آمارهای 50 سال گذشته  حاکی از افزایش دما و کاهش بارش‌ها در کشور است.

کارشناسان معتقدند که تغییرات اقلیم در برخی از کشورها می‌تواند اثر مثبت داشته باشد و وضعیت بارندگی را بهبود بخشد.

به گفته این مسئول میانگین بارندگی کشور در سالهای اخیر از 250 میلی متر به 232 میلی متر کاهش یافته و میزان تبخیر هم افزایش یافته است و تاثیر اقلیم در کشور ما دو برابر میانگین جهانی است.

رئیس پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری  تصریح کرد که اثرات تغییر اقلیم و خشکسالی به حدی نگران  کننده است که به عنوان یکی از بحران های بزرگ آینده طبقه بندی شده و کارگروهی برای مقابله با آن تشکیل شده است.

*آبخیزداری ناجی کشور برای خروج از بحران آب است

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس که سدسازی یا آبخیزداری، کدام یک برای بحران بی آبی کشور ترویج می‌شود، گفت که آبخیزداری به عنوان نسخه نجات کشور از بحران باید حمایت شود، در این مدل روش‌های مختلف تزریق آب به سفره های زیر زمینی، آبخوانداری، سدزیرزمینی و غیره وجود دارد که در طبقه بندی توسعه پایدار قرار گرفته است.

ابراهیمی درخواست کرد که از 325 میلیون هکتار سطح آبخیزداری در منابع طبیعی کشور حمایت شود که به دلیل کمبود منابع و اعتبار طی سالها تنها 33 میلیون هکتار اجرایی شده است، گرچه تلاش می‌شود که از مشارکت جوامع محلی هم استفاده شود اما ناکافی است.

به گفته این مسئول اطلس سیل هم در کشور برای مدیریت منابع آبی آماده شده است، که از هدر رفت آب و نیز تخریب زمین جلوگیری می‌کند.

در حاشیه این نشست مسعود خیرخواه رئیس اسبق این پژوهشکده  از اجرا نشدن طرح های تحقیقاتی در بخش اجرا گلایه کرد و گفت بسیاری از این پژوهش‌ها تنها انجام می‌شود و به دلیل کمبود اعتبارات، به مرحله اجرا در نمی‌آید.

وی این را هم گفت که سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، پروژه های خود را به جای اینکه به بخش تحقیقات بدهد، به شرکت های درجه چندم می‌دهد.

در حاشیه این برنامه از طرح های مختلف تحقیقاتی در زمینه تعیین میزان فرسایش انواع خاک، رسوب مواد معلق در آبها و مدل سازی بومی با استفاده از هوش مصنوعی و طرح موج شکنها و دهها طرح دیگر بازدید به عمل آمد. نتیجه این طرح‌ها برای جلوگیری از خطرات و تخریب زیست محیطی و در راستای افزایش بهره وری کشا ورزی بود.

پایان پیام/

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1653514

مهمترین اخبار ایران و جهان: