نیوز سیتی!
22 دی 1402 - 22:39

چرا نقش‌آفرینی در اجرای اردوی راهیان‌نور برای مردم و مسئولان حیاتی است؟

اردوی راهیان نور حتما چیزی فراتر از یک بازدید گردشگرانه از مناطق عملیاتی جنوب در دوران دفاع مقدس است، لذا بایستی جایگاه این اردو را در اقدامات فرهنگی‌مان به درستی بشناسیم و بشناسانیم.

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، پوریا سرداریان، فعال فرهنگی خراسان‌شمالی، اردوی راهیان نور حتما چیزی فراتر از یک بازدید گردشگرانه از مناطق عملیاتی جنوب در دوران دفاع مقدس است. لذا بایستی جایگاه این اردو را در اقدامات فرهنگی‌مان به درستی بشناسیم و بشناسانیم.

اولین نکته اینست که نسبت این عملیات فرهنگی بزرگ و مهم با اهداف انقلاب اسلامی روشن گردد. اگر مراحل پنجگانه انقلاب، نظام، دولت، جامعه و تمدن اسلامی را به عنوان مسیر تحقق اهداف انقلاب اسلامی بپذیریم، به گفته رهبر انقلاب، اکنون در مرحله گذار از نظام به دولت اسلامی قرار داریم.

در این گذار، دفاع مقدس به عنوان الگویی از فضای حاکم بر بخشی از جغرافیای کشور (مناطق درگیر جنگ) و بخشی از مردم ایران (رزمندگان جبهه و پشتیبانان) که به منظور غلبه بر تجاوز دشمن شکل گرفت و در نهایت منجر به دفع تجاوز و حفظ تمامیت ارضی و حفظ استقلال‌مان شد، قابل بهره‌برداری است.

شرط بهره‌برداری از این معدن طلای دوران دفاع مقدس، باز به تعبیر زیبای رهبر انقلاب، فناوری راهیان نور است. فناوری را می‌توان برقراری دستگاه شناختی ناظر بر یک بستر و موضوع تعریف کرد که با استخراج معادلات متناسب با بستر، الگوهایی را استخراج نماید که قابل تعمیم به عمومیت باشد.

با این توضیحات، از طریق اردوی راهیان نور، چالش‌ها، ارائه راهکارهای حل مسئله و مجموعه نخبگانی که حلال مسائل در دوران ۸ ساله دفاع مقدس بوده‌اند، قابل بهره‌برداری خواهد بود.

زیارت بامعرفت یادمان‌های مناطق عملیاتی با توجه به این فضا آن‌گاه چیزی فراتر از یک گردشگری معنوی خواهد بود و با لحاظ نکات مذکور، ارزش‌افزوده فراوانی را برای زائر به ارمغان خواهد آورد.

این سیر زیارت از یادمان‌های متعدد مناطق عملیاتی، نیاز به یک پیوستگی و نخ تسبیح دارد تا زائر بتواند در سیر تشرف خود به مناطق عملیاتی، با توجه به آن محور، بیشترین بهره‌برداری را داشته باشد. این محور را می‌توان با توجه به فرمایشات رهبر انقلاب در دیدارشان با دانش‌آموختگان افسری دانشگاه تربیت پاسداری امام حسین (علیه‌السلام) پیدا نمود.

آن محور خرمشهر است؛ آنجا که حضرت آقا می‌فرمایند: «جوانهای عزیز! بچه‌های عزیز من! فردا مال شما است، آینده مالِ شما است؛ شما هستید که باید این تاریخ را با عزّتش محفوظ نگه دارید؛ شما هستید که این بارِ مسئولیّت را بردوش دارید؛ خرّمشهرها در پیش است؛ نه در میدان جنگ نظامی، [بلکه‌] در یک میدانی که از جنگ نظامی سخت‌تر است. البتّه ویرانی‌های جنگ نظامی را ندارد؛ بعکس، آبادانی به دنبال دارد، امّا سختی‌اش بیشتر است.» لذا می‌توان سیر تشرف زائر راهیان نور را ناظر به این محور، به دوران قبل از فتح خرمشهر، آزادسازی آن و داستان ادامه جنگ بعد از آزادسازی خرمشهر تقسیم نمود.

در هر برهه، نظام چالش‌ها، راه‌حل‌ها و نخبگان آن برهه را از دل تاریخ دفاع مقدس استخراج نمود، بازدید از یادمان‌های متناظر را برنامه‌ریزی کرد و مشابهت‌سازی هر برهه از آن دوران را با مسائل امروز کشور و انقلاب اسلامی صورت داد.

با این توضیحات، فناوری راهیان نور برای استخراج معادن طلای دوران دفاع مقدس به منظور کمک به گذار انقلاب اسلامی از مرحله نظام اسلامی به دولت اسلامی محقق خواهد شد.

با این اوصاف، زمینه‌سازی برای حضور حداکثری دانش‌آموزان و دانشجویان در این عملیات مهم فرهنگی می‌تواند یکی از تاثیرگذارترین اقدامات در تربیت نسل جوان و مومن و انقلابی برای آینده این کشور و انقلاب اسلامی به شمار آید و آنان را مجهز به یک اندوخته فکری و ملموس از دوران افتخارآمیز معاصر نماید.

پایان پیام/آ

منبع: فارس
شناسه خبر: 1635458

مهمترین اخبار ایران و جهان: