نیوز سیتی!
30 دی 1402 - 11:06

اعلام آمادگی قزاقستان برای همکاری در حوزه امنیت و مبارزه با تروریسم با ایتالیا

رئیس جمهور قزاقستان در دیدار با نخست وزیر ایتالیا آمادگی آستانه را برای تقویت بیشتر همکاری در موضوعات امنیت جهانی، ثبات منطقه‌ای، مبارزه با تروریسم و تغییرات آب و هوایی اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در آستانه، «قاسم ژومارت توکایف» رئیس جمهور قزاقستان با «جورجیا ملونی» نخست وزیر ایتالیا دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار توکایف خاطرنشان کرد: قزاقستان و ایتالیا گفت‌‌وگوی سیاسی، همکاری اقتصادی نزدیک و روابط فرهنگی و بشردوستانه مثمر ثمر برقرار کرده‌اند.

وی گفت: ما مفتخریم شریک اصلی ایتالیا در آسیای مرکزی هستیم. همکاری اقتصادی ما بسیار پویا در حال توسعه است و ظرفیت بسیار زیادی برای رشد بیشتر دارد.

به گفته توکایف، ایتالیا یک شریک تجاری پیشرو در اروپا است و یکی از بزرگترین سرمایه‌گذاران در اقتصاد قزاقستان است.

وی ادامه داد: حجم مبادلات تجاری دو کشور حدود 15 میلیارد دلار بوده و سرمایه گذاری مستقیم خارجی از رم به آستانه به 7.3 میلیارد دلار رسیده است. امروزه بیش از 300 شرکت ایتالیایی، از جمله سرمایه گذاران بزرگی مانند ENI، SDF Group، PetroValves، Maire Tecnimont، IVECO، Tenaris و غیره در این کشور فعالیت می‌کنند.

رئیس جمهور قزاقستان به طور خاص بر تعامل موفق دو کشور در دستیابی به اهداف مشترک در صحنه جهانی در چارچوب سازمان ملل، سازمان امنیت و همکاری اروپا، شورای اروپا و سازمان همکاری و توسعه اقتصادی تاکید کرد.

وی آمادگی قزاقستان را برای تقویت بیشتر همکاری در موضوعات امنیت جهانی، ثبات منطقه‌ای، مبارزه با تروریسم و تغییرات آب و هوایی ابراز کرد.

توکایف ضمن استقبال از افتتاح موسسه فرهنگ ایتالیایی در آلماتی گفت: دیپلماسی فرهنگی، مشارکت آموزشی و گردشگری نقش بزرگی در تعمیق ارتباطات بین مردم و کشورها دارد.

ملونی نیز به نوبه خود به سطح بالای روابط قزاقستان و ایتالیا اشاره و تعهد ایتالیا به توسعه ارتباطات با قزاقستان را تأیید کرد.

وی گفت: ما دیدار شما را فرصتی عالی برای تقویت بیشتر روابط قزاقستان و ایتالیا می‌دانیم.

در این دیدار به تعمیق همکاری‌ها در حوزه‌های تجاری، اقتصادی، سرمایه‌گذاری، انرژی، حمل‌ونقل و لجستیک، کشاورزی، فرهنگی، بشردوستانه، آموزشی و همچنین موضوعات انرژی سبز و توسعه ارتباطات هوایی بین پایتخت‌ها توجه ویژه‌ای شد.

همچنین در مورد مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی تبادل نظر شد.

رئیس جمهور قزاقستان در پایان گفت:اطمینان دارم که مذاکرات امروز مرحله جدیدی در روابط دوجانبه ما خواهد بود و فرصت خوبی را برای جستجوی زمینه‌های امیدوارکننده همکاری باز خواهد کرد.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1643258

مهمترین اخبار ایران و جهان: