نیوز سیتی!
13 اسفند 1401 - 18:28

نقش ارزنده «خاندان آل بویه» در ترویج فرهنگ شیعی

املش- استاندار گیلان با اشاره به نقش ارزنده «خاندان آل بویه» در ترویج فرهنگ شیعی تاکید کرد و گفت: خاندان آل بویه در احیای استقلال فرهنگی و سیاسی ایران نقش پر رنگی داشته اند.

به گزارش خبرنگار مهر، اسدالله عباسی امروز شنبه در همایش ملی نقش آل‌بویه در فرهنگ و تاریخ ایران در املش با اشاره به خدمات این خاندان در جهان اسلام اظهار کرد: نهضت جنگل و قیام میرزا کوچک خان و نیز برخورداری ما از وجود علما و چهره‌های برجسته ای همچون حضرت آیت‌الله بهجت فومنی (ره) و شهید آیت الله ربانی املشی همه برگرفته از نگاه، آرمان‌ها، اعتقادات، ارزش‌های دینی و نگرش آل بویه است.

وی خاستگاه آل بویه را از افتخارات گیلانیان عنوان کرد و افزود: باید یاد کسانی که به عنوان مفاخر کشور و استان خدمت کردند و دستاوردهای علمی، پزشکی ارزشمند برای این سرزمین به ارمغان آورده‌اند را از یاد نبریم.

استاندار گیلان با اشاره به نقش ارزنده «خاندان آل بویه» در ترویج فرهنگ شیعی تاکید کرد و گفت: خاندان آل بویه در احیای استقلال فرهنگی و سیاسی ایران نقش پر رنگی داشته‌اند.

عباسی با قدردانی از دست اندرکاران همایش ملی نقش آل بویه اضافه کرد: در خصوص تشکیل کارگروه پژوهشی در ارتباط با آل‌بویه در ذیل کنگره میرزا کوچک خان همت شده و در دستور کار قرار گیرد.

استاندار گیلان با بیان اینکه ۱۵۲ اثر هنری مربوط به املش ثبت آثار ملی شده که مایه افتخار گیلانیان است، گفت: حدود ۲۷۲ اثر نیز در بخش باستان شناسی مربوط به املش وجود دارد که این شهرستان را زینت بخش محافل بین‌المللی کرده است.

وی با تاکید به اینکه نمدمالی، حصیربافی، آهنگری سنتی و چادر شب بافی بخشی از آثار هنری و صنایع دستی این شهرستان است، گفت: موزه‌ای برای آثار هنری در این شهرستان راه اندازی می‌شود.

استاندار گیلان با اشاره به شناسایی ۷۰۰ هنرمند در شهرستان املش تصریح کرد: این تعداد تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار دارند.

عباسی با اشاره به اینکه از ابتدای دین اسلام تاکنون املش خاستگاه شخصیت‌های بزرگ و تأثیر گذاری بوده است، ادامه داد: مردم این شهرستان به دلیل داشتن غنای فرهنگی و بصیرت در عرصه‌های مختلف انقلاب اسلامی همواره پیشرو بوده‌اند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1072558

مهمترین اخبار ایران و جهان: