نیوز سیتی!
24 بهمن 1401 - 14:27

لزوم توسعه تجهیزات بهزیستی/ حذف ردیف بودجه معلولان آسیب زا است

دهدشت_ بهبود حمایت از مراکز توانبخشی کهگیلویه و بویراحمد نیازمند توسعه تجهیزات و تامین اعتبار است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- حمیده تابش نژاد: مراکز توانبخشی نقش مؤثری در ایجاد بازپروری و کاهش آسیب‌های اجتماعی در اجتماع و خانواده‌ها دارند و این مراکز را می‌توان پیشانی ادارات بهزیستی دانست.

به معنای واقعی مؤسسات و مراکز نگهداری و توانبخشی افراد دارای معلولیت، تا حدود زیادی در ایجاد احساس استقلال فردی و دور کردن تجربیات ذهنی منفی دیگران و جایگزینی آن با احساسات عاطفی مثبت، مؤثر بوده‌اند.

لزوم توسعه تجهیزات بهزیستی/ حذف ردیف بودجه معلولان آسیب زا است

حال این مراکز که بازوی توانمند ادارات بهزیستی محسوب می‌شوند و نیاز به حمایت همه جانبه چه از طرف قوه مجریه و مقننه را دارند تا مشکلات آنها به حداقل برسد.

لزوم اصلاح قوانین حمایتی

اصلاح قوانین یکی از مواردی است که می‌تواند بر بهبود عملکرد و ساختار مراکز توانبخشی بیفزاید و آن را یک ظرفیت توسعه بخش قرار دهد.

حفظ ردیف‌های بودجه‌ای توانبخشی در سطوح مختلف سبب نگرانی‌های شده و در شهرستان‌هایی مانند کهگیلویه، عملکردها را گاهاً تحت شعاع قرار داده است.

حذف ردیف بودجه قانون معلولان در بودجه سال آینده به موضوعی چالش برانگیز تبدیل شده است.

رئیس بهزیستی شهرستان کهگیلویه گفت: نظر به ظهور و بروز آسیب‌های اجتماعی مانند اعتیاد و خشونت علیه کودکان و زنان، نقش مددکاران اجتماعی در پیشگیری این آسیب‌ها و کاهش مشکلات مددجویان بسیار مهم است.

علی اصغر شکرایی زاده با اشاره به مشکلات جامعه معلولین در گفتگو با خبرنگار مهر، افزود: این قشر با مشکلات زیادی از جمله کمبود امکانات رفاهی و بهداشتی روبرو است.

مشکل تجهیزات داریم

رئیس بهزیستی شهرستان کهگیلویه تصریح کرد: این اداره با مشکلات تجهیزاتی و لجستیکی رو به رو است که انتظار داریم فرماندار شهرستان و نماینده مردم نگاه ویژه ای به این اداره داشته باشند.

شکرایی زاده تعداد مراکز شبانه روزی نگهداری معلولین و حرفه آموزی روزانه را ۴ مرکز در شهرستان عنوان کرد و گفت ۱۳ مرکز مثبت زندگی و ۳ مرکز کمپ ترک اعتیاد نیز در شهرستان فعالیت می‌کنند.

لزوم توسعه تجهیزات بهزیستی/ حذف ردیف بودجه معلولان آسیب زا است

وی تاکید کرد: رؤسای این مراکز با کمترین دریافتی و اعتبار مراکز تحت نظر خود را اداره می‌کنند.

فرماندار شهرستان کهگیلویه نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: معلول برای مددکار همانند خانواده خود بوده و این یک حرکت عظیم است.

سید عبدالعزیز موسوی در گفتگو با خبرنگار مهر، افزود: اداره بهزیستی شهرستان کهگیلویه از لحاظ منابع زیرساختی و نیروی انسانی دارای محدودیت بوده که انتظار می‌رود نماینده کهگیلویه بزرگ برای ارتقای این دو بخش از طریق نهادهای بالادستی و وزارتی چاره اندیشی کند.

وی بر ارتقای تجهیزاتی و رفع نیازهای بهزیستی کهگیلویه تاکید کرد.

ردیف بودجه توانبخشی حذف شد

مسئول مرکز خانه نشاط کهگیلویه نیز یکی از مهمترین خواسته مسئولین مراکز توانبخشی و تشکل‌های مردم نهاد را بررسی علل حذف ردیف بودجه‌ای ویژه حوزه توانبخشی در قانون ارائه شده بودجه ۱۴۰۲ به مجلس عنوان کرد.

نصرت الله مجاهدی منش با اشاره به حذف اعتبارت حوزه توانبخشی به عنوان پیشانی بهزیستی افزود: اگر وضعیت به این شکل پیش برود، این مراکز تعطیل می‌شوند.

وی با بیان اینکه در کل کشور ۲۸۰۰ مرکز داریم، عنوان کرد: جمعیتی بالغ بر ۲۵۰ هزار نفر در این مراکز خدمات دریافت می‌کنند.

لزوم توسعه تجهیزات بهزیستی/ حذف ردیف بودجه معلولان آسیب زا است

مجاهدی منش با اشاره به قانون جامع حمایت افراد دارای معلولیت مصوب سال ۹۶ تاکید کرد: ماده ۷ آن صراحتاً می‌گوید بر اساس نظر کارشناسان برنامه بودجه، برای بهزیستی و نمایندگان انجمن مراکز یارانه باید به نرخ تمام شده پرداخت شود.

مطالبات پرداخت شود

مسئول مرکز خانه نشاط کهگیلویه بیان کرد: بر اساس نظر این کارگروه، نرخ یارانه باید به ازای هر نفر ۷ میلیون تومان باشد که در حال حاضر تقریباً ۳ میلیون تومان یارانه داده می‌شود.

وی با اشاره به خواسته بعدی این مراکز برای پرداخت مابه تفاوت مصوبه جدید تاکید کرد: امسال تا آذرماه به نرخ ۱۴۰۰ پرداخت کردند که ما خواستار پرداخت مطالبات خود هستیم.

نماینده مردم کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: به نحوی از مشکلات مردم اطلاع دارم و بر این باور هستم تا کسی در این شرایط نباشد، نمی‌تواند وضعیت را درک کند.

حجت الاسلام سید محمد موحد کار بهزیستی را یک جهاد به تمام معنا دانست و تصریح کرد: نفس اداره این مراکز بر سر شعائر و معیارهای دینی قطعاً از مبارزه در میدان جنگ افضل است.

وی با اشاره به شرایط اعتباری مراکز بهزیستی بیان کرد: در این کارها هیچ آثار مادی که انتفاع شخصی باشد وجود ندارد. بلکه با انگیزه‌ای مقدس خدمات را به جامعه‌ای ارائه می‌دهند که تمام زوایای زندگی آنها دچار مشکل است.

موحد افزود: این مجموعه‌ها جهاد می‌کنند همه این موانع و چالش‌ها را پشت سر می‌گذارند و وظیفه خود میدانیم که با تمام توان به میدان بیاییم و مدد کنیم.

نماینده کهگیلویه، چرام، بهمئی و لنده تاکید کرد: در حوزه‌های هدف بهزیستی و کمیته امداد خدمات را باید بدون کم و کاست ارائه داد، چرا که موارد حاد و استثنایی و ویژه ای هستند.

بررسی مشکلات در کمیسیون تلفیق

لزوم توسعه تجهیزات بهزیستی/ حذف ردیف بودجه معلولان آسیب زا است

وی با بیان اینکه باید مشکلات مکتوب و پیشنهادات کارشناسی شده لازم از سوی رؤسای مراکز ضمیمه شود، اظهار کرد: این مهم در کمیسیون تلفیق برای بر طرف کردن مشکلات مراکز سراسر کشور و جامعه هدف این گونه موارد بررسی و مورد اقدام قرار می‌گیرد.

وی همچنین وعده داد: طی نامه‌ای به رئیس مجلس و وزیر برای احقاق حق جامعه هدف بهزیستی تمام توان خود را بکار خواهیم بست.

به نظر می‌رسد برای جلوگیری از آسیب در حوزه جامعه هدف بهزیستی، تجدید نظر در برخی قوانین بودجه‌ای و توسعه چتر حمایتی ضروری بوده و این مهم همکاری همه جانبه را طلب می‌کند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1036014

مهمترین اخبار ایران و جهان: