نیوز سیتی!
08 اسفند 1401 - 21:55

توزیع بالغ‌بر 600 هزار اصله نهال در خراسان‌جنوبی

رئیس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی گفت: تا پایان سال امکان توزیع بالغ‌بر 600 هزار اصله نهال از خزانه‌های سطح استان وجود دارد تا در اختیار مردم قرار گیرد.

حسین یوسفی، رئیس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از بیرجند اظهارداشت: مجموعه منابع طبیعی و آبخیزداری سه وظیفه اصلی شامل حفظ و احیا، توسعه و بهره‌برداری اصولی از عرصه‌های منابع طبیعی کشور را برعهده دارد.

وی با اشاره به اینکه حفظ وضعیت موجود به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی فعالیت‌های این سازمان محسوب می‌شود، تصریح کرد: می‌توان گفت مجموعه منابع طبیعی درصدد حفظ وضعیت موجود کشور با توجه به مطالعات و بررسی‌هایی که انجام داده بوده و با انجام فعالیت‌هایی همچون بیابان‌زدایی، آبخیزداری و حفظ و احیای مراتع سعی در توسعه و بهبود وضعیت عرصه‌های منابع طبیعی کشور دارد.

رئیس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی به اهمیت موضوع بهره‌برداری اصولی از عرصه‌های منابع طبیعی اشاره داشت و گفت: عرصه‌های منابع طبیعی جزو سرمایه‌های مردم تمام کشور محسوب شده و این سازمان حفظ این سرمایه را عهده‌دار بوده و برای بهره‌بردای اصولی از این عرصه‌ها با همکاری سایر سازمان لازم و این سازمان برنامه‌های توسعه ای را در کشور دنبال می‌کند.

یوسفی با اشاره به اجرای طرح کاشت یک‌میلیارد درخت از ۱۵ اسفندماه امسال در کشور گفت: در راستای بیانات مقام معظم رهبری، رئیس جمهور و وزیر جهاد کشاورزی امسال طرح محوری و کلیدی کاشت یک میلیارد درخت از ۱۵ اسفندماه آغاز می‌شود و این طرح چهار ساله بوده که امیداست با کاشت این تعداد درخت، گام موثری در آبادانی این سرزمین برداریم.

وی اضافه کرد: کاشت درخت و احیای پوشش گیاهی یکی از مؤلفه‌های اصلی و تاثیرگذار بر فرسایش خاک، تلطیف هوا و سایر عواملی بوده که برای زندگی بشر امروزی نیاز است.

رئیس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی ادامه داد: این طرح در راستای حفظ و حمایت از پوشش گیاهی کشور برنامه‌ریزی شده و با مدیریت و برنامه‌ریزی‌هایی که مجموعه سازمان منابع طبیعی انجام داده نقش مؤثری در آینده این منطقه خواهد داشت.

یوسفی با بیان اینکه اگر چه این طرح از ۱۵ اسفندماه در کشور کلید می‌خورد ولی نزدیک به دو ماه بوده که در استان درگیر بحث تولید نهال و توزیع نهال هستیم، بیان داشت: در راستای این طرح سازمان برای سال‌های ۱۴۰۲، ۱۴۰۳و ۱۴۰۴ برای مجموعه منابع طبیعی استان‌ها وظایف خاصی را مشخص کرده بنابراین در راستای تولید نهال مورد نیاز این طرح اقدامات مؤثری را در دست اجرا بوده که امیداست با همراهی آحاد مردم بتوانیم این طرح را با موفقیت به اتمام برسانیم.

وی بر تأثیر کاشت گیاه بر ترسیب کربن اشاره داشت و افزود: در حال حاضر سه چالش اصلی پیش‌روی کشور شامل کمبود منابع آب شیرین، گرم شدن زمین و بیان‌زایی مطرح بوده و افزایش گازهای گلخانه‌ای نقش بسیار زیادی در تغییر اقلیم در سطح دنیا دارد.

رئیس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی یادآور شد: طرح کاشت درخت منحصراً مربوط به ایران نبوده و طرح جهانی است و همه کشورها در راستای ترسیب کربن این طرح را اجرا کرده و در بحث تولید گونه‌های مؤثر و کشت این گونه‌ها در عرصه‌های منابع طبیعی اقدام تا با افزایش سرانه پوشش گیاهی سهم زیادی در این امر داشته باشند.

یوسفی با اشاره به اهمیت همراهی مردم در اجرای این طرح گفت: حمایت مردم برای هر پروژه‌ای بسیار دارای اهمیت بوده و اگر این حمایت‌ها نباشد این اقدام تأثیرگذار نخواهد بود.

وی ادامه داد: منابع طبیعی توان، بودجه و اعتبار مورد نیاز را برای اجرای این گونه طرح‌ها را ندارد که تمام عرصه‌های منابع طبیعی کشور را احیا کند بنابراین لازم بوده تا مردم همکاری کنند.

رئیس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی با بیان اینکه تا پایان سال امکان توزیع بالغ‌بر ۶۰۰ هزار اصله نهال از خزانه‌های سطح استان وجود دارد تا در اختیار مردم قرار گیرد، ترصیح کرد: امیداست مردم برای توسعه پوشش گیاهی این نهال‌ها را کشت و از آنها نگهداری کنند.

یوسفی افزود: بحث نگهداری نهال مقوله‌ای مهم‌تر از کاشت نهال بوده و این نگهداری هزینه‌هایی را در پی دارد بنابراین مردم رغبت بیشتری به کاشت گونه‌ها مثمر دارند در حالی که گونه‌های غیرمثمر می‌تواند عامل مؤثری در کنترل فرسایش، ترسیب کربن و جلوگیری از وزش باد و گرد و غبار باشد.

وی افزود: خراسان‌جنوبی به عنوان دومین استان بیابانی کشور و دارای اقلیم گرم و خشک بوده و باید بدانیم شرایط آب و هوایی استان مشابه استان‌های شمالی نیست تا امکان زادآوری و توسعه پوشش گیاهی وجود داشته باشد بنابراین اقدامات حمایتی بسیار سخت ونیازمند این بوده که همه مردم و مسولان در این طرح مشارکت فعالی داشته و کمک حال منابع طبیعی باشند.

پایان پیام/۶۹۰۲۷

منبع: فارس
شناسه خبر: 1062114

مهمترین اخبار ایران و جهان: