نیوز سیتی!
04 دی 1401 - 17:54

یاوری: حضرت زهرا برای بازپس‌گیری خلافت امام علی دست به حرکت انقلابی زد

یک تاریخ‌پژوه گفت: یکی از مهم‌ترین جنبه‌های سیره حضرت صدیقه‌طاهره (سلام‌الله علیها) تلاش و فعالیت ایشان همانند یک انقلاب برای بازپس‌گیری حق غصب شده امیرالمؤمنین (سلام‌الله علیه) است.

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری فارس، یکی از جدی‌ترین بخش‌های حیات حضرت فاطمه زهرا، مربوط به کنشگری فعالانه ایشان نسبت به غصب خلافت و شروع انحراف در بین امت رسول خداست. کافی است اقوال تاریخی، از کتاب سلیم‌بن‌قیس تا تاریخ طبری نگاهی بیفکنیم تا به حساسیت این بازیگری و کنش پی ببریم. برای فهم دقیق‌تر ابعاد این جهاد، با حجت‌الاسلام محمدجواد یاوری، استاد حوزه علمیه مصاحبه‌ای داشتیم که در ادامه آن را می‌خوانید. 


حجت‌الاسلام محمد جواد یاوری

آغازی بر یک انحراف ویرانگر

حجت‌الاسلام یاوری در ابتدا گفت: یکی از مهم‌ترین جنبه‌های سیره حضرت صدیقه‌ طاهره (سلام‌الله علیها) تلاش و فعالیت ایشان برای بازپس‌گیری حق غصب شده امیرالمؤمنین (سلام‌الله علیه) است. پیش از آن، جریان هدایتی توسط حضرت رسول ایجاد شده بود و حاکمیت سیاسی مدینه به دست معصوم که حضرت رسول (صلوات‌الله علیه) یا جانشین ایشان حضرت امیر (سلام‌الله علیه) باشند، اداره می‌شد و پیش می‌رفت. اما پس از پیامبر، عده‌ای با قرار و تبانی از پیش تعیین شده انحرافی را در اسلام ایجاد کردند که عرصه‌ها و ساحت‌های گوناگونی چون: اقتصاد، سیاست، فرهنگ، اجتماع و... را تحت تأثیر خود قرار داد. این اتفاق، رخدادی بود که با آن غایت و هدف اصلی بعثت نبی مکرم اسلام منافات داشت و نتایج و عوارض منفی و مخربش را به زودی بر جامعه می‌گذاشت. 

انقلاب، راه‌حل نجات امت از ضلالت عظمی

وی افزود: در چنین فضایی که انحراف و کج‌روی بزرگی در جامعه دینی به وجود آمده است و اصل دین و دیانت را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد، وظیفه علما، بزرگان و اولیاء ایجاد یک «انقلاب» اساسی است تا شوکی بر جامعه بدهند و آنان را از خواب و غفلت انحراف بیدار کنند. انقلاب، یعنی تبدیل ماهیت از چیزی به چیز دیگر. در فضای مورد بحث ما آن چیزی که رسول (صلوات‌الله علیه) خدا آورده بود تبدیل به چیز دیگری شده بود. حضرت رسول (صلوات‌الله علیه) مردم را طی فرایند دشواری از جاهلیت رهانید و طریق سعادت را پیش پای آن‌ها گذاشت، اما پس از ایشان اتفاقی افتاد که این غایت سعادت‌خواهی و تعالی برعکس شده بود، رنگ و بوی دینی داشت، ولی مسیرش به سمت باطل بود. حال، رهایی و خلاصی از این فضا محتاج یک انقلاب بود و کسی که متصدی انجام این انقلاب است، باید اولا ادبیات آن انقلاب را تولید کند، ثانیاً محورها و خطوط اصلی را تبیین و انحرافات را گوشزد کند و ثالثاً برای انقلاب یارگیری بکند. 

حضرت زهرا، در قامت یک انقلابی تمام عیار

او اشاره کرد: حضرت صدیقه طاهره (سلام‌الله علیها) در سیره و مشی سیاسی ـ اجتماعی خود هر سه مؤلفه را در نظر گرفتند و در قامت یک انقلابی در صحنه حاضر شدند که می‌خواهد با بازگویی یک سیر تاریخی از گذشته تا به حال و بیان تحولات و انحرافات، انقلاب نبوی را احیا یا حداقل وجود یک انحراف و سبیل ضلالتی را بیان کند. این موضوع است که ما را به این سمت سوق می‌دهد تا از اقدام فاطمه‌زهرا (سلام‌الله علیها) به عنوان یک انقلاب یاد کنیم. برای مدعای خویش در گام اول به خطبه فدکیه ارجاع می‌دهیم که حضرت زهرا در آن ضمن بیان اوضاع جاهلی مردم در قبل از اسلام از برکت وجود نبی (صلوات‌الله علیه) و تغییر مسیر به سمت سعادت سخن می‌گوید که در حال حاضر بار دیگر دچار انحراف شده و از ریل اصلی خود جدا شده است. سپس حضرت از اثرات و عواقب این انحراف سخن می‌گوید و ناگواری‌ای را یادآور می‌شود که نتیجه کنار گذاشتن امیرالمؤمنین است.

یارگیری انقلابی که علت شهادت شد

یاوری در انتها یادآور شد: حضرت در ادامه رکن دوم انقلاب خود، یعنی یارگیری را پیگیری می‌کنند. در همین راستا همراه با همسر و فرزندان مکرم خود ابتدا به درب منزل اهل بدر می‌روند و پس از ۵۰ روز تک‌به‌تک به خانه مهاجرین و انصار رجوع می‌کنند که از قضا تعداد اندکی با او همراه می‌شوند که امیرالمؤمنین در همین مورد فرموده بودند اگر یاران من به چهل تن برسند، قیام خواهم کرد. این گام که در پی جمع‌آوری عِده و عُده برای حضرت امیر بود، تهدیدی جدی نسبت به جریان سلطه به حساب می‌آمد و برای همین مسأله بود که حضرت را به شهادت رساندند. 

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 933358

مهمترین اخبار ایران و جهان: