نیوز سیتی!
10 آذر 1401 - 15:08

تعداد پرستاران با تعداد بیماران در کرمانشاه تناسب ندارد

کرمانشاه- مدیر دفتر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به اینکه برای هر ۱۰۰ هزار بیمار تنها ۱۹۲ پرستار وجود دارد، گفت: تعداد پرستاران با تعداد بیماران در کرمانشاه تناسب ندارد.

به گزارش خبرنگار مهر، رضا پورمیرزا ظهر پنجشنبه به مناسبت هفته پرستار در مراسم تجلیل از پرستاران نمونه که با حضور مسئولان بیمارستانی و جمعی از پرستاران در سالن اجتماعات دانشکده پزشکی کرمانشاه، برگزار شد، اظهار کرد: در استان کرمانشاه تعداد ۱۸ بیمارستان دانشگاهی، ۲ بیمارستان تأمین اجتماعی، سه بیمارستان نظامی و سه بیمارستان خصوصی ارائه خدمات می‌دهند.

وی با اشاره به کمبود بیمارستان‌های خصوصی در استان کرمانشاه، افزود: با توجه به بافت جمعیتی استان کرمانشاه این تعداد بیمارستان‌های خصوصی در مقایسه با سایر استان‌ها بسیار پایین بوده و این امر سبب شده بسیاری از بیماران نیازمند به مراقبت‌های ویژه در بیمارستان‌های دانشگاهی مورد درمان قرار گیرند.

مدیر دفتر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه تصریح کرد: در حال حاضر تعداد سه هزار و ۳۱۵ پرستار در بیمارستان‌های دانشگاهی استان کرمانشاه مشغول هستند که علاوه بر آن ۳۵۰ نفر در بخش بیهوشی، ۳۶۰ نفر در اتاق عمل و ۴۵۰ نفر نیز کمک پرستار در گروه‌پرستاری استان کرمانشاه ارائه خدمات می‌دهد.

پورمیرزا بیان کرد: بار اصلی ارائه خدمات سلامت محور بر عهده گروه پرستاری مراکز درمانی دانشگاهی قرار دارد که این امر به دلیل کمبود تخت‌های بیمارستان‌های خصوصی باز می‌گردد.

وی با تاکید بر کمبود نیروی پرستاری در استان کرمانشاه، خاطر نشان کرد: در کنار کمبود تعداد بیمارستان‌های خصوص کمبود تعداد پرستاران در این بخش‌ها نیز عاملی اصلی بروز مشکل شده و بر حسب این امر در استان کرمانشاه به ازای هر ۱۰۰ هزار بیمار ۱۹۲ پرستار وجود دارد.

مدیر دفتر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه ادامه داد: بر اساس برآورده‌های انجام شده باید به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر بیمار ۲۷۰ پرستار ارائه خدمات دهند که این مسئله در استان کرمانشاه با کمبود مواجه است و از میزان استاندار خود فاصله گرفته است.

پور میرزا با تاکید بر لزوم برنامه‌ریزی منسجم برای رفع کمبود پرستار در استان کرمانشاه، بیان کرد: طبق این مسئله خواستار افزایش تعداد پرستاران از طریق تربیت و جذب نیرو حداقل ۱۰ درصدی در هر سال هستیم تا در جهت رفع نیاز استان حرکت کنیم.

وی در پایان نیز اشاره‌ای به حرکت کشور به سوی پیری و افزایش تعداد بیماران کرد و افزود: کمبود نیروی کمک پرستار نیز مشکلی دیگر بوده که در اکثر مواقع از همراهان بیماران برای انجام مراقبت‌های اولیه تقاضا می‌شود و همچنین تنها ۲ مراکز مراقبت در منزل وجود دارد که نیاز به توسعه دارد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 891658

مهمترین اخبار ایران و جهان: