نیوز سیتی!
02 بهمن 1401 - 09:04

خشکسالی رودخانه های گلستان/ آبخوان ها وضعیت شکننده ای دارند

گرگان- مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه ای گلستان گفت: در دهه اخیر، علیرغم سال‌های با بارش نرمال اما آبدهی رودخانه‌های گلستان کاهش یافته و دچار خشکسالی هیدرولوژیکی شده اند.

حسین دهقان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارکرد: خشکسالی انواع مختلفی مانند هواشناسی، هیدرولوژیکی، کشاورزی و غیره دارد، در خشکسالی هیدرولوژیکی، آبدهی رودخانه‌ها نسبت به میانگین دوره بلندمدت کاهش می‌یابد و عموماً در اثر تشدید و تکرار خشکسالی‌های هواشناسی و یا توأمان با خشکسالی هواشناسی اتفاق می‌افتد.

مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای گلستان افزود: براساس بررسی‌های انجام شده در دهه اخیر، علیرغم وقوع سال‌هایی با بارش نرمال اما آبدهی رودخانه‌های استان در مقایسه با متوسط دوره بلندمدت کاهش داشته و به عبارتی خشکسالی هیدرولوژیکی اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: براین اساس در سال‌هایی که بارش‌ها مطلوب و بیش از نرمال است آبدهی رودخانه‌ها نرمال و یا نزدیک به نرمال است.

دهقان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: به طور کلی هنگام خشکسالی اولین اثر بر روی آب‌های سطحی و سپس روی آب‌های زیرزمینی است.

مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت: سفره‌های آب زیرزمینی نسبت به آب‌های سطحی در برابر خشکسالی با تاخیر زمانی بیشتری متاثر می‌شوند اما در سال‌های اخیر به دلیل افزایش بهره برداری از سفره‌های آب‌های زیرزمینی، آبخوان‌ها رفتار شکننده‌ای دارد.

وی عنوان کرد: در گذشته آب‌های زیرزمینی به عنوان پشتوانه منابع آب برای مدیریت و عبور از خشکسالی نقش ایفا می‌کردند اما امروزه با وقوع یک سال خشک دستخوش تغییرات فاحش می‌شوند و به عبارتی آبخوان‌ها دیگر توان و تحمل بارگذاری‌های جدید را ندارند و بیش از ظرفیت آنها در حال استفاده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 989758

مهمترین اخبار ایران و جهان: