نیوز سیتی!
25 دی 1401 - 21:28

صرف سالانه ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای امور عشایر در مازندران

ساری- رئیس سازمان امور عشایری کشور شمار خانوارهای عشایری مازندران را ۳۰۰ خانوار ذکر کرد و گفت: سالانه ۱۲۰ میلیارد تومان برای این خانوارها هزینه می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، عباس پایی زاده شامگاه یکشنبه در جلسه امور عشایری مازندران شمار خانوارهای عشایری استان را ۳۰۰ خانور اعلام کرد و گفت: سالانه ۱۲۰ میلیارد تومان برای امور خانوارهای عشایری استان مازندران هزینه می شود.

وی با بیان این که عشایر برخی خانوارها از جمله یزد و قم در سیاه چادرهای سکونت دارند، گفت: در گلستان دو هزار و ۲۰۰ خانوار عشایری وجود دارد.

وی با اظهار این که سوخت عشایر و آرد و غیره باید در محل به عشایر تحویل داده شود، افزود: طی سال های گذشته تولید عشایر در مازندران نسبت به دیگر مناطق گرانتر تمام شد اما طی دو سال گذشته اتفاقات خوبی برای عشایر مازندران رخ داد.

پایی زاده از عشایر به عنوان سبک زندگی و فرهنگی یاد کرد و گفت: عشایر دارای سبک زندگی، موسیقی، لباس بومی و محلی خاص هستند و برای احیای خرده فرهنگ ها باید به عشایر توجه کرد.

رئیس سازمان امور عشایری کشور به نقش عشایر در حوزه گردشگری اشاره کرد و گفت: گردشگری مبتنی بر بوم گردی، طبیعت گردی و غیره شده است از این رو باید به عشاییر توجه ویژه ای شود.

وی با اظهار این که به جامعه تولیدکننده عشایر بدهکار هستیم، گفت: عشایر هزینه ای را بر دوش دولت استفاده نمی کند و سهم شان از سوبسید ۸۵ میلیارد دلاری کشور اندک است.

پایی زاده تصریح کرد: ۶۵ درصد فرزندان عشایر از تحصیل بازمانده هستند و شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل امری ضروری است.

رئیس سازمان امور عشایری کشور خواستار تامین بودجه مورد نیاز از سوی سازمان برنامه و بودجه شد و گفت: سرجمع بودجه تخصیصی به عشایر استان مازندران سرجمع هفت میلیارد تومان و ناچیز است درحالی که این میزان در گلستان ۱۵۰ میلیارد تومان است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 979214

مهمترین اخبار ایران و جهان: