نیوز سیتی!
26 دی 1401 - 18:42

اعلام جرم محیط زیست البرز علیه ۱۰۰ واحد تولیدی/تنها یک روز هوای پاک سهم کرج شد

مدیرکل محیط زیست استان البرز با اشاره به اینکه از ابتدای سال تا به امروز تنها یک روز هوای پاک نصیب البرز شده است، گفت: طبق نظارت و پایش مجموعه محیط زیست استان علیه ۱۰۰ واحد صنعتی اعلام جرم شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، مجید درگی، مدیرکل محیط زیست استان البرز، امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت روز هوای پاک در سالن جلسات این اداره کل برگزار شد، ضمن تشریح اهداف نامگذاری این روز در راستای توجه ویژه به آلودگی هوا و حرکت در مسیر کنترل این امر مهم، گفت: در این خصوص ۱۴ دستگاه اعم از مجلس، نفت، مدیریت شهری، خودروسازان، استانداری‌ها، استاندارد، هواشناسی و نیروی انتظامی وظیفه دارند اقدام موثر و مفید داشته باشند.

وی ضمن برشمردن دیگر دستگاه‌های خصوصی و دولتی مرتبط در راستای هوای پاک است، افزود: شعار اعلامی هفته پاک «تحقق هوای پاک، حقوق عامه و اراده ملی» است، همچنین شعار عملکردی سال ۱۴۰۱ سازمان محیط زیست «مردم پایه هوشمندانه و فناورانه» بوده است.

این مقام مسؤول در ادامه به برنامه‌های هفته پاک اداره کل محیط زیست البرز اشاره کرد و یادآور شد: باتوجه به دستورالعمل مدیریت مصرف انرژی و دورکاری ادارات و سازمان‌ها برنامه‌های این هفته در استان با تاخیر انجام خواهد شد.

وی از برگزاری کارگروه ملی پایش هوا با حضور معاون رییس جمهور برگزار خبر داد و اظهار کرد: طی هفته آتی تقدیر از شهرداران موفق، افتتاح اولین خانه‌های محیط زیست روستایی در فرخ آباد فردیس، افتتاح ایستگاه سنجش آلودگی هوای مأموت به عنوان دوازدهمین ایستگاه سنجش استان، افتتاح ایستگاه اتوبوس داخل شهری و افزایش ناوگان حمل و نقل عمومی فردیس از جمله برنامه‌های مهم هفته هوای پاک است.

۱۵۰ شهید خانواده محیط زیست در کشور داریم

وی در ادامه به تشریح دیگر برنامه‌ها پرداخت و یادآور شد: خانواده محیط زیست کشور ۱۵۰ شهید تقدیم این مرز و قوم کرده است و در این میان بیش از ۳۰۰ جانباز داریم؛ این آمار بیانگر نقش مهم و‌ جان آفرینی محیط بانان است.

درگی از برگزاری اولین کنگره ملی شهدای محیط زیست خبر داد و بیان کرد: البرز به عنوان استان معین اجرای این کنگره انتخاب شده است. در این راستا ضمن انجام رایزنی متعدد نخستین جلسه هماهنگی را نیز برگزار کرده ایم.

به گفته مدیرکل محیط زیست استان البرز شاخص کیفیت هوا در سال ۱۴۰۱ در شهر کرج فقط یک روز سالم را نشان می‌دهد و ۱۴۲ روز وضعیت هوا در شرایط قابل قبول بوده؛ همچنین ۱۳۲ روز وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس، ۲۱ روز ناسالم برای همه گروه‌ها و متاسفانه ۶ روز بسیار ناسالم و خطرناک بوده است. « وضعیت خطرناک و بسیار ناسالم به ریزگردها مربوط می‌شود»

درگی منشأ بیش از ۷۰ درصد آلودگی هوا را وسایل نقلیه برشمرد و ادامه داد: همچنین نرخ بالای رشد جمعیت در البرز نیز اثرگذار است؛ در حال حاضر ۱۹.۷ درصد جمعیت کرج بیشتر از ظرفیت موجود این کلانشهر است؛ همچنین آکار برای شهرستان فردیس نیز ۱۹ درصد است.

اعلام جرم علیه ۱۰۰ واحد صنعتی

مدیرکل محیط زیست استان البرز در بخش دیگری تصریح کرد: طی دو ماه اخیر ۱۰۰ واحد صنعتی اعلام جرم کرده ایم؛ در این خصوص دستگاه قضایی همراهی لازم را دارد و قدردان این نگاه ویژه از سوی مجموعه دادگستری البرز هستیم و امیدواریم هرچه سریع‌تر این اقدامات را به نتیجه برسانیم.

ماجرای نیروگاه قائم و سوخت مازوت

این مقام مسؤول در خصوص وضعیت سوخت نیروگاه منتظر قائم فردیس، اضافه کرد: جریمه ۲۸ میلیارد تومانی برای آلایندگی‌های تولیدی از سوی نیروگاه منتظر قایم در سال گذشته تعیین شد؛ امسال نیز رصد و پایش به صورت مستمر انجام شد.

درگی در پاسخ به این سوال که آیا سوخت نیروگاه منتظر قائم یادآور شد: تعیین کننده نوع مصرف سوخت مراکز صنعتی و نیروگاه‌ها نیستیم، در واقع وظیفه ما کنترل خروجی دودکش ها است، صنعت باید فیلترهایی داشته باشد که خروجی استاندارد داشته باشد.

وی افزود: در خصوص منتظرقائم باید گفت که با اعمال محدودیت ها و ترکیبی از سوخت ها این مجموعه موفق شده است خود را در خط مرز نگهدارد، البته ساعاتی هم خارج از مرز بوده که تذکرات لازم داده شد.

آخرین وضعیت تالاب صالحیه

مدیرکل محیط زیست استان البرز در بخش دیگری با اشاره به وضعیت بارندگی‌ برف و باران در سال جاری، تصریح کرد: امیدواریم در ماه‌های آتی کمبودها جبران شود و‌ حق آبه به سمت تالاب برود، با توجه به شرایط فعلی زه کش عملا آبی در منطقه باقی نمی‌ماند. باید شرایط پیش بیاید تا بتوان خاک تالاب را مرطوب نگهدارد لذا مقرر شد دستگاه های همچون جهاد کشاورزی این زه کش را اصلاح کنند.

وی گفت: این پروژه بدون مطالعات زیست محیطی احداث شد، اما متاسفانه مطالعات درستی صورت نگرفته است. البته شترهای سرگردان هم جزو این موارد هستند اما برای جلوگیری از ریزگردها اصلاح زه کش باقید فوریت باید انجام شود.

آزادراه تهران-شمال و داستان‌های محیطزیستی

درگی در بخش دیگری در خصوص پروژه ملی آزادراه تهران-شمال، گفت: این پروژه بیش از ۳۰ سال است از اجرای آن می‌گذرد اما تا الان مجوز از محیط زیست نگرفته است، «آزادراه تهران شمال بنا به دستور ریاست جمهوری وقت دولت سازندگی مرحوم هاشمی علارغم مخالفت سازمان محیط زیست استارت زده شد.»

وی از برآورد جریمه زیست محیطی و استعلام منابع طبیعی بر اساس همان مجوز کلیه زمینه هایی که در اختیار آزادراه قرار گرفته است خبر داد و گفت: خسارت‌ها پس از پرداخت در راستای رفع مشکلات زیست محیطی ایجاد شده صرف هزینه خواهد شد.

درگی یادآور شد: این پروژه در ۴ فاز اجرایی شده است، فاز یک‌منطقه حفاظت شده البرز جنوبی است، فاز دوم خارج از منطقه است و فاز ۳_۴ در استان مازندران قرار دارد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 981158

مهمترین اخبار ایران و جهان: