نیوز سیتی!
17 بهمن 1401 - 15:49

فارس من| طرحی در حوزه تراموا به صورت مصوبه پیشنهاد نشد/تراموا، در مشکل ترافیکی شهر شیراز راهگشا نیست

رئیس کمیسیون حمل ونقل و ترافیک و عمران شورا گفت: در حال حاضر بر اساس طرح جامع حمل و نقل که آخرین مرحله از استانداری مطرح شده و در وزارت کشور است، هیچگونه طرحی در حوزه تراموا به صورت مصوبه به ما پیشنهاد نشده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، در سامانه فارس من خبرگزاری فارس مطالبه ای با این عنوان مطرح شد که از شورای حمل و نقل کشور درخواست موافقت و همکاری با شهرداری شیراز برای احداث تراموا که نقش کلیدی در حمل و نقل کلانشهر شیراز دارد را خواستاریم.

با نگاهی به این مطالبه میبینم مخاطبی با نام احسان در نظرات نوشت: اصلا از لحاظ فنی اجرایی نیست تعداد و عرض معابر شمالی جنوبی در محدوده مرکزی بسیار کم است و عملا با ایجاد مسیر اختصاصی، ترافیک سنگینی در محدوده طرح بویژه از ارگ کریمخانی تا چهارراه نمازی خواهیم داشت در صورت حرکت ترکیبی با سواری هم اول اصل موضوع نمایشی شده و با توجه به هزینه بالا و خطر تصادف با خودروها، ضریب ریسک آسیب واگن‌ها زیاد می شود نکته آخر اگر این هزینه سنگین در مترو صرف شود و مسیری آنتنی از ایستگاه زند یا وکیل الرعایا به بین الحرمین ایجاد شود بخش عمده از هدف ایجاد تراموا را پوشش می دهد. طرح نیز در حال پیگیری بوده است لذا تصمیم شورای ترافیک کشور در رد پروژه تراموا کاملا کارشناسی و پیگیری طرح جایگزین نیز ضروری است.

مخاطبی دیگر با ایجاد سوال در این زمینه نوشت: تراموا برای چه مسیری؟ با چه رویکردی؟ با کدام بررسی علمی و فنی؟ با کدام نگاه فرهنگی و اجتماعی و امنیتی؟

طرح جامع مطالعاتی شهر شیراز رها شده بود 

 علی اکبر سلطانی رئیس کمیسیون حمل ونقل و ترافیک و عمران شورای ششم شهر شیراز در گفتگو با خبرنگار فارس به این مطالبه پاسخ داد و گفت: از سال ۱۳۹۳ طرح جامع مطالعات شهر شیراز در دست بررسی بوده است ولی متاسفانه این طرح جامعه مطالعاتی رها گردید لذا طرح‌ها به نتیجه نرسید.

 سلطانی با اشاره به اینکه در دوره سال دوم شورای ششم طرح ترافیکی شهر شیراز مورد مطالعه قرار گرفت، افزود: تقریبا مراحل عملیاتی انجام شده و مطالعات طرح ترافیکی شهر شیراز از جمله راهکارها و راهبردهای حل مسئله ترافیک شهر شیراز را به عنوان پیشنهاد می دهد که برای این پیشنهاد ها نحوه قرار گرفتن اتوبوس‌ها، تعداد اتوبوس خطوط بی آر تی و خطوط مورد انتظار قرار به صورت تراموا باشد یا به صورت خطوط ترن و مترو شهری مورد پیشنهاد قرار خواهد شد اما در طرح ضابطه ۷۷۷ این طرح ها به صورت عملیاتی امکان سنجی آن مورد بررسی قرار داده می‌شود.

 وی ادامه داد: در دوره گذشته بدون مصوبه مطالعاتی طرح جامع متاسفانه این انتظار برای مردم ایجاد شد که یک تراموا برای مردم باید ایجاد شود که در همین راستا یک مسیر جهت اجرا نیز پیشنهاد شده است‌.

طرح جامع، هیچگونه خط تراموا مورد تصویب قرار نداد

عضو ناظر و نماینده شورا در سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز به آخرین وضعیت این طرح نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر آخرین وضعیت که طرح جامع به ما گزارش شد، هیچگونه خطی را به عنوان خط تراموا مورد تصویب قرار نداد و پیشنهاد خطوط بی آر تی و مترو کرده است که در ضابطه ۷۷۷ این بررسی به صورت جزئی و میدانی بر اساس شرایط محیطی به صورت ریزدانه مورد مطالعه قرار بگیرد و اگر امکان ایجاد خط تراموا در شهر شیراز وجود داشته باشد با توجه به تنگی مسیرها و گذرها بتواند در بحث ترافیک شهر شیراز تاثیر ایجاد کند حتماً مورد بررسی نهایی کارشناسی قرار داده می شود و اگر گزارش کارشناسی و مصوبه ۷۷۷ به این نتیجه رسید که ما در شهر شیراز باید تراموا اجرا کنیم حتماً به سمت اجرای تراموا حرکت خواهیم کرد.

تراموا، نمی تواند در مشکل ترافیکی شهر شیراز راهگشا باشد

سلطانی ابرازداشت: در حال حاضر بر اساس طرح جامع حمل و نقل که آخرین مرحله از استانداری مطرح شده و در وزارت کشور است، هیچگونه طرحی در حوزه تراموا به صورت مصوبه به ما پیشنهاد نشده و از نظر ترافیکی نمی تواند در مشکل ترافیکی شهر شیراز راهگشا باشد کمااینکه در بعضی نقاط هم دچار عارضه و مشکلات متعددی خواهد شد زیرا اگر کار غیر علمی انجام شود نمیتواند معضل ترافیک شهر شیراز را باز کند ون باعث ترافیک دو چندان در برخی از محورها می گردد.

 وی در پایان ابراز داشت: هر اقدامی در این حوزه که بتواند مشکل ترافیکی شهر شیراز را ساماندهی کند و ما در آینده با این مسئله کمتر مواجه باشیم نیاز به داشتن یک کار علمی و مطالعاتی است و استخراج و خروجی این کار مطالعاتی که بتواند به شورا برسد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1022771

مهمترین اخبار ایران و جهان: