نیوز سیتی!
10 اسفند 1401 - 09:43

مسدودی بخشی از تسهیلات توسط بانک خلاف است/ ۱۰۰ درصد اراضی منابع طبیعی استان سنددار شد

رئیس کل دادگستری گلستان گفت: نگهداشت بخشی از تسهیلات اعطایی به عنوان سپرده بر خلاف قوانین بانک مرکزی است و با بانکهای متخلف برخورد می شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، حیدر آسیابی صبح امروز در حاشیه بازدید از واحدهای تولیدی گالیکش و مینودشت در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس از گرگان، اظهار کرد: نگهداشت بخشی از تسهیلات اعطایی به عنوان سپرده بر خلاف قوانین بانک مرکزی است و با بانکهای متخلف برخورد می شود.

وی ادامه داد:   مشکلات طرح شده از سوی تولیدکنندگان در این بازدید را در ستاد اقتصاد مقاومتی دادگستری استان بررسی و برای رفع آن تلاش می کنیم.

رئیس‌کل دادگستری گلستان تصریح کرد: بیشترین مشکل تولیدکنندگان در این بازدید مربوط به تسهیلات سرمایه در گردش  و نگهداشت بخشی از تسهیلات اعطایی بود.

آسیابی همچنین در خصوص بازدید از حوزه‌های قضایی این دو شهرستان تاکید کرد: خوشبختانه بررسی‌ها حکایت از رضایت ۷۰ درصدی مراجعان  به مراجع قضایی استان دارد و شاهد تحولات خوبی در زمینه افزایش سرعت رسیدگی به پرونده‌ها و پاسخگویی به مراجعان و حمایت از واحدهای تولیدی و صنعتی هستیم.

 

۱۰۰ درصد اراضی منابع طبیعی استان سنددار شد

وی به اقدام موثر دیگر دستگاه قضایی در استان گلستان در خصوص صیانت از اراضی ملی اشاره و تصریح کرد: با پیگیری شورای قضایی استان برای سنددار شدن اراضی منابع طبیعی، یکبار برای همیشه پرونده تعرض و دست اندازی به این عرصه‌ها در استان بسته شد و مسئولان دستگاه‌های اجرایی هم بهانه‌ای مبنی بر مشخص نبودن محدوده اراضی منابع طبیعی در حفاظت از این عرصه ها نخواهند داشت.

رئیس‌کل دادگستری گلستان که ریاست شورای حفظ حقوق بیت المال استان گلستان را نیز را برعهده دارد گفت: در سالیان گذشته جانمایی نشدن و منطبق نبودن نقشه اراضی ملی بر روی نقشه های ثبت اسناد و املاک استان از علل دست اندازی به منابع طبیعی در استان و به ویژه در گرگان بود و  افراد سودجو با استفاده از نبود نقشه جامع یا همان نقشه های «یو تی ام»، برای اراضی ملی و منابع طبیعی به ویژه در مناطق نزدیک به جنگل که زمین‌ها قیمت بالایی هم دارد ، سند می‌گرفتند و از این راه میلیاردها تومان به جیب می‌زنند.

آسیابی گفت: برخورد قاطع و بدون اغماض دستگاه قضایی به جهت سنددار نبودن این اراضی، اثرگذار نبود و  به همین علت برای جلوگیری از ادامه دست اندازی به اراضی ملی و منابع طبیعی، با تشکیل کمیته ویژه، مسئولان منابع طبیعی و اداره ثبت اسناد و املاک استان مکلف گردیدند همه اراضی ملی استان را حدنگاری و نقشه ی «یو تی ام» این اراضی به ویژه در گرگان را تهیه کنند.

به گفته وی ، اداره منابع طبیعی و اداره ثبت با کمک هم، پیاده سازی نقشه منابع طبیعی را در اداره ثبت آغاز کردند که در نتیجه این اقدام ، امروز به نقطه‌ای رسیدیم که صد در صد اراضی منابع طبیعی استان سند دار شده که صدور سند تک برگ تالاب های بین المللی  آلاگل، آلماگل و آجی گل به مساحت  ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار شاخص‌ترین اقدام در این زمینه به شمار می رود .

وی ادامه داد:  با تهیه ی نقشه «یو تی ام» و صدور سند تک برگ ، یک بار برای همیشه پرونده ی زمین خواری و دست اندازی به اراضی ملی و منابع طبیعی در کل استان بسته شد .

 

صدور سند برای رودخانه‌های گلستان 

رئیس کل دادگستری گلستان با قدردانی از تلاش‌های اداره کل ثبت اسناد و املاک استان از آغاز طرح صدور سند تک برگی زمین های کشاورزی در استان خبر داد و گفت: بر اساس برنامه زمانبندی قرار بود امسال ۱۰ درصد زمین های کشاورزی استان سنددار شوند اما با تلاش همکاران ما در  اداره ثبت تاکنون 22 درصد اراضی کشاورزی سند دار شده اند .

آسیابی ادامه داد: در گام بعدی تهیه سند کاداستر سواحل استان در دستور کار قرار گرفت که تاکنون صد در صد اراضی ساحلی مستحدث استان به مساحت ۱۶ هزار و ۲۷ هکتار  سند دار شده و در حریم ۶۰ متر دریا هم هفت هزار و ۷۸۶ هکتار یعنی ۹۸ درصد  سند مالکیت صادر شده است .

رئیس کل دادگستری گلستان گفت: جزء اولین استان‌های کشور هستیم که برای رودخانه‌ها سند صادر کرده و از پارسال تا کنون ۱۰۵ هکتار از اراضی رودخانه‌ها در بندرگز و کردکوی و گرگانرود در گنبدکاووس سنددار شده است.

آسیابی با تاکید بر این که با اجرای طرح کاداستر جلوی حیف و میل اموال دولتی و زمین‌خواری‌ها گرفته می‌شود گفت: بسیاری از پرونده‌های ما در محاکم قضایی در همین زمینه است در حالی که با این طرح می‌توان جلوی تشکیل این پرونده‌ها را گرفت.

وی گفت: تا الان ۷۵ هزار هکتار  از املاک دستگاه‌های دولتی هم  به نام دستگاه های اجرایی سند خورده و جزء پنج استان برتر کشور در این بخش هستیم.

انتهای پیام/۸۳۰۰۴

منبع: فارس
شناسه خبر: 1065527

مهمترین اخبار ایران و جهان: