نیوز سیتی!
28 اسفند 1401 - 14:43

میرضیایف: برای بازسازی استان «هاتای» ترکیه کمک می‌کنیم

رئیس جمهور ازبکستان گفت: قصد داریم سهم خود را در بازسازی منطقه «آواکنت» استان «هاتای» یکی از مناطق زلزله‌زده که امدادگران فعالیت کردند، ایفا کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان گفت: ما آماده ارائه کمک برای ساخت شهرها و روستاهای جدید، تاسیسات اجتماعی و صنعتی در ترکیه هستیم. ما قصد داریم سهم خود را در زمینه بازسازی در ناحیه «آواکنت» استان «هاتای» یکی از مراکز زلزله‌زده که امدادگران ما فعالیت کردند، ایفا کنیم.

رئیس جمهور ازبکستان اظهار داشت: اطمینان دارم که خانه‌ها، مدارس و زیرساخت‌های مدرنی که می‌خواهیم بسازیم، نمادی درخشان از دوستی و همبستگی قوی ما در آینده خواهد شد.

علاوه بر این، ما شرایط لازم را برای سالمندان مناطق آسیب دیده برای بهبود سلامت و آرامش در کشورمان ایجاد خواهیم کرد. همچنین سفرهایی را برای آنها به زیارتگاه‌های مرتبط با نام اجداد بزرگمان -«امام بخاری»، «امام ترمذی»، «امام ماتریدی»، «بهاءالدین نقشبند» سازماندهی می‌کنیم.

میرضیایف ادامه داد: علاوه بر این، ما می‌خواهیم از جوانان استان «هاتای» دعوت کنیم تا تابستان امسال از ازبکستان بازدید کنند، برای آنها به شهرهای باستانی «سمرقند»، «بخارا» و «خیوه» سفرهای گردشگری، گشت گذار پرمحتوا سازماندهی و همچنین مراسم‌های مشترک با همسالان کشورمان برگزار می‌کنیم.

رئیس جمهور ازبکستان تاکید کرد: قلمرو کشورهای سازمان کشورهای ترک با توجه به ویژگی‌های جغرافیایی در برابر بلایای طبیعی و خطرات به شدت آسیب پذیر هستند. متأسفانه در سال‌های اخیر به دلیل تغییرات اقلیمی جهانی مقیاس پدیده‌های ویرانگر و آسیب‌ها به شدت افزایش یافته است.

وی برای گسترش همکاری‌ها در این زمینه و جلوگیری از شرایط اضطراری و از بین بردن پیامدهای آنها پیشنهاد ایجاد یک قالب همکاری سیستماتیک سازمان کشورهای ترک از جمله تنظیم سریع قرارداد چندجانبه برای جلوگیری از آفات طبیعی و شرایط اضطراری را مطرح کرد.

میرضیایف همچنین تشدید روابط شراکت بین وزارتخانه‌ها و ادارات سازمان کشورهای ترک در وضعیت‌های اضطراری را مطرح کرد.

به گفته رئیس‌ جمهور ازبکستان، در این زمینه برای تقاضاهای ایمنی فنی و به کارگیری پیشرفته‌ترین تجربه‌های جهانی در این حوزه، افزایش مداوم آگاهی مردم، رشد مهارت و تجربه متخصصان خدمات امداد و نجات و برگزاری تمرینات مشترک توجه خاص می‌شود.

وی همچنین پیشنهاد ایجاد یک مرکز نظرسنجی، تجزیه و تحلیل آفات طبیعی در چارچوب سازمان کشورهای ترک و استقرار آن در شهر «تاشکند» را داد.

رئیس جمهور ازبکستان همچنین خواستار تحکیم همکاری با ساختارهای تخصصی بین المللی شد.

به گفته وی، صلاح است دبیرخانه سازمان کشورهای ترک با بنیاد جهانی کاهش خطرات بلایای طبیعی و بازسازی، دبیرخانه راهبرد بین المللی سازمان ملل متحد در کاهش خطر آفات طبیعی و بنیاد مرکزی واکنش به وضعیت‌های اضطراری روابط برقرار کند.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1100327

مهمترین اخبار ایران و جهان: