نیوز سیتی!
05 اسفند 1401 - 04:00

تصویب قطعنامه ضد روسیه درباره اوکراین در مجمع عمومی سازمان ملل

مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه ضد روسیه درباره اوکراین را به تصویب رساند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز پنجشنبه به مناسبت سالگرد جنگ در اوکراین قطعنامه‌ای علیه روسیه تصویب کرد.

در مجموع ۱۴۱ کشور رأی موافق، ۷ کشور (روسیه، بلاروس، کره شمالی، مالی، نیکاراگوئه، سوریه و اریتره) مخالف و ۳۲ کشور (از جمله چین) به قطعنامه ضد روسی مجمع عمومی سازمان ملل رأی ممتنع دادند.

در جریان تصویب این قطعنامه، اصلاحات درخواست شده از سوی بلاروس که شامل درخواست برای مذاکره و ممنوعیت ارسال تسلیحات به کی یف بود، رد شد. مینسک همچنین پیشنهاد کرد که مفاد این سند که مسکو را مسئول آغاز درگیری می‌داند و خواستار عقب‌نشینی فوری نیروهای روسیه از اوکراین است، حذف شود، اما این کار نیز صورت نگرفت.

اوکراین که با حمایت کشورهای غربی پیش از این پیش نویس قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل را ارائه کرده بود، مدعی است هدف آن آشتی است. با این حال، این سند حاوی هیچ درخواستی برای مذاکره یا آتش‌بس نیست، بلکه از روسیه می‌خواهد که نیروهایش را از خاک اوکراین خارج کند. علاوه بر این، این سند تمام تقصیرها را برای شروع درگیری به گردن روسیه می‌اندازد.

این قطعنامه همچنین حاوی فراخوانی از طرفین است تا به تعهدات خود در مورد غیرنظامیان و اسیران جنگی پایبند باشند و از طریق تحقیقات منصفانه و مستقل در سطوح ملی و بین‌المللی در مورد نقض قوانین بین‌المللی در خاک اوکراین اطمینان حاصل شود.

از سوی دیگر در سالگردآغاز جنگ اوکراین، کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز پنجشنبه در بیانیه مشترکی اعلام کردند که این اتحادیه با ارائه کمک‌های نظامی، مالی و سیاسی و با اعمال فشار تحریم‌ها بر روسیه به کمک به اوکراین ادامه خواهد داد. در این بیانیه که بروکسل در آستانه سالگرد عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین منتشر کرد، آمده است: «اتحادیه اروپا به حمایت از اوکراین در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، بشردوستانه، مالی و نظامی، از جمله از طریق تدارکات هماهنگ شده سریع از صنایع اروپایی ادامه خواهد داد.»

در بیانیه مشترک همچنین افزوده شده است: «ما فشار جمعی بر روسیه را برای پایان دادن به جنگ تجاوزکارانه خود بیشتر خواهیم کرد. برای این منظور، بسته تحریمی دهم را اتخاذ خواهیم کرد و اقداماتی را علیه کسانی که تلاش می‌کنند اقدامات اتحادیه اروپا را دور بزنند، برمی داریم.»

این سند همچنین حمایت از طرح صلح موسوم به پیش نویس ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین را اعلام می‌کند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1053571

مهمترین اخبار ایران و جهان: