نیوز سیتی!
09 اسفند 1401 - 11:11

گزینه شورای شهر الوند برای شهرداری تأیید نشد

قزوین- مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری قزوین با بیان اینکه گزینه شورای شهر الوند برای شهرداری تأیید نشد، گفت: با توجه به اصرار شورا، موضوع در هیئت حل اختلاف بررسی خواهد شد.

محسن اسماعیلی در گفت‎‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به عدم تأیید صلاحیت شهرداری الوند اظهار کرد: انتخاب شهردار از وظایف اصلی شورای اسلامی شهر است و شورای شهر باید بر اساس یک فرآیند قانونی شهردار را انتخاب کند.

وی افزود: شورای اسلامی شهر الوند در پروسه انتخاب شهردار جدید برای این شهر، یکی از کارمندان شهرداری و عضو شورای اسلامی شهر همین شهر را به عنوان شهردار انتخاب کرده است.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری قزوین بیان کرد: طبق قانون تشکیلات، وظایف و انتخاب شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران احراز صلاحیت شهرداران منتخب و صدور حکم برای آنها بر عهده استانداری است و باید مدارک، مستندات و صورت‌جلسات برای بررسی صلاحیت شهردار منتخب ظرف بازه زمانی ۱۰ روز به دفتر امور شهری استانداری ارسال شود.

وی ادامه داد: پس از ارسال مدارک، مراحل تأیید صلاحیت، گزینش و در نهایت حراست در استانداری انجام شده و در صورت مثبت بودن استعلامات از مراجع قانونی حکم شهردار صادر می‌شود.

اسماعیلی اضافه کرد: مدارک و مستندات شهردار منتخب الوند ۹ بهمن به استانداری ارسال شده و بررسی‌ها برای صدور یا عدم صدور حکم وی نیز تا ۱۹ بهمن ماه به پایان رسید.

وی گفت: در قانون بنا به جمعیت هر شهر شرایط احراز تصدی مسئولیت شهردار نیز متفاوت است به طور مثال در شهر الوند با جمعیت ۵۰ تا ۲۰۰ هزار نفر شهردار باید سابقه ۵ سال مدیریت میانی را داشته باشد.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری قزوین بیان کرد: مدیریت میانی نیز در این قانون تعریف مشخصی دارد و منظور از مدیر میانی، مدیری است که وظیفه ایجاد هماهنگی و ارتباط بین سطوح عالی مقامات و یا مدیران ارشد در واحدهای ستادی را بر عهده دارد.

وی گفت: مدیران کل و معاونین آنان یا معاونین سازمان‌ها و مؤسسات دولتی و مراکز مستقل و در شهرداری‌ها هم شامل شهردار، معاونین شهردار، مدیران مناطق و رؤسا و مدیران عامل سازمان‌های وابسته مدیران میانی محسوب می‌شوند.

اسماعیلی ادامه داد: بر اساس همین قانون تمامی سوابق فرد معرفی شده برای شهرداری الوند بررسی شد و حتی سوابق نامبرده معادل سازی نیز شد.

وی تاکید کرد: خانواده شهید بودن وی و همچنین مسئولیت سرپرست مدیر شهرسازی شهرستان نیز در کارنامه این گزینه منتخب بود که معادل سازی شد اما در نهایت و پس از بررسی همه سوابق و شرایط، سوابق تجربی و مدیریتی گزینه معرفی شده برای تصدی شهرداری الوند با بررسی‌های صورت گرفته و تمام معادل‌سازی‌ها با ضوابط احراز منطبق نبود.

این مسئول تاکید کرد: همچنین فرد منتخب شورا برای شهرداری الوند فقط در سال‌های ۹۶ تا ۹۷ نایب رئیس شورای شهر الوند بوده در حالی که عضویت در شورا صرفاً ملاک نیست و باید عضو هیئت رئیسه باشد.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری قزوین عنوان کرد: شورای شهر الوند بر روی همین گزینه و تأیید آن اصرار دارند که در نهایت موضوع به هیئت حل اختلاف ارجاع داده شده است.

وی ادامه داد: استاندار، رئیس کل دادگستری، دو نماینده مجلس و نماینده شورای استان از اعضای هیئت حل اختلاف هستند که در این هفته برای بررسی موضوع و صدور رأی نهایی تشکیل جلسه خواهند داد.

اسماعیلی در پایان با بیان اینکه ماهیت شهرداری پیچیده و خدمات بالایی را به مردم ارائه می‌دهد، یادآور شد: باید در انتخاب شهردار دقت شود تا فردی که انتخاب می‌شود بتواند بهترین مدیریت را انجام داده و باعث آسیب به مردم و شهر نشود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1062871

مهمترین اخبار ایران و جهان: