نیوز سیتی!
12 اسفند 1401 - 14:18

بیش از ۷ درصد جمعیت دارای اختلالات شنوایی هستند

اردبیل- معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: در حال حاضر بیش از ۷ درصد جمعیت دارای اختلالات شنوایی متوسط تا عمیق هستند.

محمد جعفرزاده در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: توجه به سلامت گوش و شنوایی پراهمیت‌ترین مساله سلامت در جامعه است که این امر با غربالگری گوش و شنوایی نوزادان باید محقق شود.

وی با اشاره به نامگذاری ۱۲ اسفند مصادف با سوم مارس به نام روز جهانی شنوایی از طرف سازمان جهانی بهداشت خاطرنشان کرد: شعار امسال روز جهانی شنوایی تحت عنوان "مراقبت از گوش و شنوایی برای همه بیایید آن را به واقعیت تبدیل کنیم."اعلام شده است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل تصریح کرد: براساس آمارهای کشوری ۷.۶ درصد جمعیت کشور دارای اختلالات شنوایی متوسط تا عمیق بوده و سالانه ۴ الی ۵ هزار نوزاد کم شنوا در کشور متولد می‌شوند.

جعفرزاده ادامه داد: بیش از ۵۰ درصد موارد کم شنوایی و ناشنوایی با اقدامات اولیه و مداخله‌ای قابل پیشگیری بوده و درصد زیادی از آنها از طریق تشخیص زود هنگام و نیز استفاده از وسایلی همچون سمعک و کاشت حلزون قابل درمان هستند.

وی با اشاره به اینکه زمان طلایی برای انجام تشخیص و تست‌های غربالگری نوزادان تا ۲۸ روز تولد می‌باشد، افزود: کلیه نوزادان باید برای انجام غربالگری شنوایی به مراکز منتخب ارجاع داده شوند.

رئیس مرکز بهداشت استان اردبیل تصریح کرد: با توجه به ارائه خدمات غربالگری شنوایی و پیشگیری و مراقبت از گوش و شنوایی نوزادان و کودکان در نظام مراقبت‌های پایه سلامت کلیه نوزادان و کودکان طی ۶ سال اول زندگی و در زمان‌های مشخص شده نیز به صورت مستمر از نظر سلامت گوش و شنوایی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

جعفرزاده با تاکید بر لزوم توجه به سلامت گوش و شنوایی بیان کرد: امیدواریم با اطلاع رسانی عمومی در خصوص این روز و اهمیت دادن به سلامت گوش و شنوایی و با غربالگری و تشخیص زودرس، در خصوص ارتقای سلامت نوزادان و کودکان گام‌های مؤثر برداشته شود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1069771

مهمترین اخبار ایران و جهان: