نیوز سیتی!
02 شهریور 1402 - 23:16

آزادسازی پول‌های ایران در عراق آغاز شد

معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت: از حدود سه هفته گذشته نزدیک به ۷ برابر کل پولی که سال گذشته از پول مان در عراق استفاده کردیم، توانستیم پول آزاد کنیم و این روند ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی باقری در سخنانی با بیان اینکه سیاست همسایگی دولت سیزدهم بر سه موضوع سیاسی، امنیتی و اقتصادی پایدار است، گفت: سیاست همسایگی دولت سیزدهم مبتنی بر بازی برد _برد تعریف شده و این باعث شده که این سیاست موفق باشد.

علی باقری با بیان اینکه مناسبات دو جانبه ایران، روند خوبی را طی می‌کند، گفت: سفرای دو کشور در آینده نزدیک در تهران و ریاض مستقر می‌شوند و شاید طی دو هفته آینده، این اتفاق بیفتد.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: اولین نشست هشت کشور حاشیه خلیج فارس در سطح وزیران امور خارجه در شهریورماه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک برگزار می‌شود.

باقری با بیان اینکه ما در حال حاضر با کشورهای همسایه، منطقه‌ای و پیرامونی خود تعامل جدی، موثر و هدفمند در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و سیاسی داریم و ایران با ابتکارات دیپلماتیک خود شرایطی ایجاد کرد که در عرصه آزادسازی پول‌ها و تعاملات منطقه‌ای اهداف زیادی خواهان آمریکا در این عرصه‌ها محقق نشود.

باقری همچنین در بخشی دیگر از صحبت‌های خود تاکید کرد من معتقدم که سیاست خارجی یک مسئله ملی است و سیاست خارجی کشور نباید وارد بازی‌های سیاسی داخلی شود.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه با بیان اینکه مذاکرات رفع تحریم‌ها در عرصه‌های فنی و سیاسی ادامه دارد، گفت: در این مدت بعد از اغتشاشات و اسفندماه ماه سال گذشته مذاکرات مختلفی با طرف‌های مقابل داشته‌ایم. این مذاکرات در برخی از کشورهای اروپایی و برخی کشورهای منطقه با طرف‌های اروپایی برگزار شده است. مذاکراتی را نیز با طرف‌های چینی و روسی داشته‌ایم. حدود ۱۰ روز پیش معاون وزیر امور خارجه روسیه به تهران آمد من نیز هفته جاری به پکن سفر می‌کنم.

وی ادامه داد: در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل نیز تاریخ‌هایی را برای مذاکره با طرف‌های مختلف تعیین کرده‌ایم.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه روند سیاسی و فنی مذاکرات ادامه دارد و در داخل کشور نیز با دستگاه‌های مختلف مرتبط جلساتی را داریم، گفت: امیدواریم با توجه به اینکه روند آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران شدت گرفته است، روند مذاکرات رفع تحریم‌ها نیز به صورت جدی‌تری دنبال شود.

معاون سیاسی وزیر خارجه در ادامه گفتگوی خود در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ایران پول بلوکه شده دیگری در دیگر کشورها دارد، اظهار کرد: غیر از کره جنوبی، بخشی از پول‌مان در عراق نیز دچار مشکل است.

وی در این ارتباط توضیح داد: پول‌هایی در جاهای دیگر دنیا داریم که به جهت مبادلاتی که داریم، پول‌ها را مصرف نمی‌کنیم و این به خواست خودمان بوده است و از سود آنها استفاده می‌کنیم و یا اینکه از آنها برای خرید استفاده می‌کنیم.

وی همچنین در بخش دیگر صحبت‌های خود در این ارتباط گفت: در تفاهمی که با طرف آمریکایی در مورد پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی داشتیم، موضوع پول‌های ایران در عراق نیز مطرح شد که آزادسازی آنها شروع شده است.

باقری افزود: از حدود سه هفته گذشته نزدیک به ۷ برابر کل پولی که سال گذشته از پول مان در عراق استفاده کردیم، توانستیم پول آزاد کنیم و در روند فعالیت‌های اقتصادی از آن استفاده می‌کنیم. مسیر در این زمینه هموار است و البته انتظار داریم که روند آزادسازی سرعت بیشتری پیدا کند.

معاون سیاسی وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگر صحبت‌های خود با بیان اینکه پیوستن ایران به مجموعه بریکس یک تصمیم راهبردی بود و این موضوع در سطوح مختلف در کشور مورد پیگیری قرار گرفت، تصریح کرد: اتفاق رخ داده یک اتفاق مهم بود.

وی با اشاره به ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل جمهوری اسلامی ایران و منافع پیوستن ایران به گروه بریکس ادامه داد: پیوستن ایران به گروه بلیکس نشان دهنده این است که تهران در کنار سایر کشورهای بزرگ اراده جدی دارد که منافع خود را مبتنی بر مؤلفه‌های درون زا در عرصه بین‌المللی پیگیری کند و در عرصه تصمیم گیری در عرصه جهانی نقش آفرین داشته باشد

باقری در بخشی دیگر از صحبت‌های خود با ارائه توضیحاتی در مورد مذاکرات احیای روابط ایران و عربستان و با بیان اینکه این مذاکرات از دولت قبل شروع شد و در دولت سیزدهم ادامه پیدا کرد، گفت: احیای روابط با عربستان در چارچوب سیاست همسایگی به صورت جدی از سوی دولت پیگیری شد ما در عرصه سیاسی به دنبال اعتماد متقابل، در عرصه امنیتی به دنبال امنیت درون‌زا در منطقه و در عرصه اقتصادی به دنبال گسترش و همکاری تعاملات اقتصادی بین دوکشور هستیم.

باقری در بخشی دیگر از صحبت‌های خود در گفت‌وگوی تلویزیونی با برنامه «صف اول» با اشاره به مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا در طول دو سال گذشته برای آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران و در ادامه تبادل زندانیان بین دو کشور و تلاش آمریکا برای گره زدن این مذاکرات به مذاکرات احیای برجام گفت: علی‌رغم اینکه آمریکایی‌ها تاکید داشتند که آزادسازی پول‌های ایران بعد از توافق رفع تحریم‌ها و احیای برجام محقق شود، شرایط به گونه‌ای رقم خورد و ما توانستیم به گونه‌ای امور را سامان دهیم که آمریکایی‌ها مجبور شدند در حرف خود تجدیدنظر کنند و خارج از آن مسیر مورد نظر آنها توافق صورت گرفت.

باقری همچنین در بخش دیگر صحبت‌های خود در این گفت‌وگوی تلویزیونی اظهار کرد: امریکایی‌ها و غربی‌ها در مذاکرات رفع تحریم‌ها یکی از خواسته‌هایشان این بود که در توافق احیای برجام بندی گنجانده شود که مذاکرات آتی بعد از احیای برجام شکل بگیرد و منظورشان از این موضوع این بود که آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها کنار برخی از کشورهای همسایه و منطقه با ایران در مورد مسائل منطقه مذاکره کنند و این موضوعی بود که به صورت تلویحی در دولت آقای اوباما دنبال می‌شد و در دولت ترامپ نیز به صورت جدی این موضوع دنبال می‌شد.

وی با اشاره به تلاش کشورهای غربی برای گنجاندن چنین بندی در توافق در طی مذاکرات رفع تحریم‌ها و مخالفت ایران با این مسئله گفت: منطق ما در این زمینه روشن بود و ما می‌گفتیم خودمان با کشورهای منطقه گفتگو می‌کنیم و براساس سیاست همسایگی خود توانستیم در این زمینه به موفقیت‌های خوبی در تعامل با کشورهای منطقه برسیم.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1466927

مهمترین اخبار ایران و جهان: