نیوز سیتی!
07 شهریور 1402 - 16:17

تضمین‌های امنیتی غرب برای اوکراین در هاله‌ای از ابهام قرار دارد

یک روزنامه آمریکایی نوشته است که حامیان غربی کی‌یف احتمالا نمی‌توانند تا پایان سال، تضمین‌های امنیتی برای اوکراین را نهایی کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه وال‌استریت‌ژورنال در گزارشی نوشت: باتوجه به اینکه آمریکا و انگلیس تنها کشورهایی هستند که مذاکرات درباره تضمین های امنیتی برای اوکراین را آغاز کرده‌اند، نهایی شدن این تضمین ها از سوی حامیان غربی کی‌یف، دست کم تا پایان سال جاری محتمل به نظر نمی‌رسد.

وال‌استریت‌ژورنال به نقل از چند مقام اروپایی که نخواستند نامشان فاش شود، نوشت که حل و فصل ضمانت‌های امنیتی ماه‌ها طول خواهد کشید به طوری که برخی از توافقات دوجانبه احتمالا تنها در سال آینده قابل تحقق است. در حال حاضر، هیچ اجماعی درباره جزئیات تعهدات و تضمین ها وجود ندارد.

به نوشته این روزنامه، از میان مسائل و مشکلات و موانع، می‌توان به موضوع پیش‌بینی صحیح نیازهای نظامی آتی اوکراین اشاره کرد. همچنین صنایع دفاعی غرب باید اطمینان حاصل کنند که قادرند بدون تضعیف توانمندی‌های دفاعی کشور متبوع‌شان، به تعهدات در قبال کی‌یف پایبند بمانند.

تاکنون، آمریکا و انگلیس تنها کشورهایی هستند که روند مذاکرات را آغاز کرده‌اند و وزارت خارجه آمریکا نیز اعلام کرد که مقامات واشنگتن و کی‌یف، نخستین جلسه خود را در اوایل آگوست برگزار کردند. لندن چند روز بعد شروع مذاکرات را تایید کرد.

به نوشته وال‌استریت‌ژورنال، مقامات آمریکایی امیدوارند تا دور دوم مذاکرات را در هفته‌های آینده شروع کنند و انتظار می‌رود که نمایندگان فرانسه همان حوالی با مقامات اوکراینی به شور بنشینند.

گفته می‌شود دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا برای آنکه از عقب‌نشینی جانشین احتمالی او در کاخ سفید از هرگونه تعهدات امنیتی ارائه‌شده به اوکراین، جلوگیری کند، بسیار مضطرب است به طوری که دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، نامزد پیشتاز حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ۲۰۲۴ این کشور است و متحدان اروپایی نیز ظاهرا نگرانند که در صورت پیروزی او در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده، بلافاصله از هرگونه توافق خارج شود؛ درست همان کاری که او در نخستین دوره ریاست جمهوری‌اش با معاهده اقلیمی پاریس و توافق هسته‌ای با ایران کرد!

جمهوری‌خواهان همواره تاکید کرده‌اند که آمریکا باید کمک نظامی خود به اوکراین را کاهش داده و حتی متوقف کند. ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین به‌تازگی گفت که انتظار دارد تا از الگویی مشابه الگویی که برای رژیم صهیونیستی استفاده شده، بهره‌مند شود؛ الگویی همراه با سلاح، فناوری، آموزش و بودجه.

رژیم صهیونیستی بزرگ‌ترین دریافت‌کننده کمک نظامی خارجی آمریکا از جنگ جهانی دوم به بعد است هرچند تخصیص‌های سالانه به اوکراین، از آنچه به تل‌آویو تخصیص یافته فراتر رفته است.

پس از ناکامی ناتو درالحاق اوکراین به این ائتلاف در اجلاس ماه جولای، کشورهای گروه هفت متعهد شدند تا برای اوکراین ضمانت‌های امنیتی فراهم آورند. از آن زمان به بعد، چندین و چند کشور اروپایی به این ابتکار ملحق شده‌اند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1475471

مهمترین اخبار ایران و جهان: