نیوز سیتی!
07 شهریور 1402 - 19:53

اعلام حمایت یمن از قیام مردم نیجر ضد استعمار فرانسه

دولت نجات ملی، وزارت خارجه و دفتر سیاسی جنبش انصارالله در پیام‌ها و بیانیه‌هایی جداگانه اعلام کردند که از قیام مردم نیجر ضداستعمار فرانسه حمایت می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المسیره، نهادهای مختلف یمنی با صدور پیام‌ها و بیانیه‌هایی جداگانه حمایت خود از قیام مردم نیجر ضداستعمار فرانسه را اعلام کردند.

ضیف الله الشامی، سخنگو و وزیر اطلاع‌رسانی دولت نجات ملی یمن، همراهی این کشور با قیام مردم نیجر ضدنظام گماشته استکبار جهانی و در رأس آن فرانسه و آمریکا که خوی استعماری دارند را اعلام کرد.

سخنگوی دولت نجات ملی یمن با اشاره به اهمیت ایستادن در کنار ملت نیجر جهت تحقق آزادی این کشور از دست‌نشانده‌های خارجی، از کشورهای غربی خواست که در امور داخلی نیجر دخالت نکنند و به اراده ملت نیجر جهت تعیین سرنوشت خود به دور از دیکته‌ها و فشارهای خارجی و همچنین حق این ملت در حفاظت از منابع ملی خود احترام بگذارند.

الشامی با تاکید بر لزوم موضع‌گیری یکپارچه جهان اسلام در برابر تهدیدهای غرب نسبت به این کشور مسلمان، از دولت‌ها و ملت‌های اسلامی خواست که اقدامات ملت نیجر را مورد تأیید قرار بدهند و از آن حمایت کنند.

از سوی دیگر وزارت خارجه دولت نجات ملی یمن نیز با صدور بیانیه‌ای ضمن استقبال از مبارزات ملت نیجر برای استقلال، آزادی و بازسِتانی تمامی حقوق غصب‌شده خود، بر همراهی دولت و ملت یمن با ملت نیجر و حق آنان در تعیین سرنوشت خود و ساختن کشوری مستقل تاکید کرد.

این وزارت‌خانه از تمامی دولت‌ها و ملت‌های آزاده جهان خواست که از نیجر و ملت مظلوم این کشور در تحقق رویکرد آزادانه آنان برای رهایی از استعمار فرانسه که این کشور را از دسترسی به منابع طبیعی خود محروم کرده و فقر و محرومیت چند ده‌ساله را برای آن به ارمغان آورده، حمایت و پشتیبانی کنند.

وزارت خارجه دولت نجات ملی یمن ضمن ابراز انزجار از اقدامات شکست‌خورده فرانسه جهت شکستن اراده ملت نیجر از فرانسه خواست که به اراده نیجر احترام بگذارد.

این نهاد یمنی با اشاره به تاریخ سیاه استعمارگری فرانسه افزود که این کشور باید این موضوع را درک کند که خروج فرانسه از قاره آفریقا حتمی است و دوره استعمار به پایان رسیده است.

دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن نیز با صدور بیانیه‌ای ضمن اعلام حمایت از اراده ملت نیجر، از کشورهای همسایه نیجر خواست که به اراده ملی ملت نیجر احترام بگذارد.

انصارالله یمن همچنین مداخله نظامی خارجی علیه منافع و مصالح نیجر و ملت آنکه به حاکمیت و استقلال خود چشم دوخته را رد کرد.

محمد عبدالسلام، رئیس کمیته ملی مذاکرات یمن نیز مداخله نظامی در یمن را محکوم و مردود دانست و افزود: فرانسه باید به اراده ملت نیجر که پس از دهه‌ها چپاول منابع طبیعی خود از سوی استعمارگران، به سوی آزادی و حاکمیت خود در حرکت هستند، احترام بگذارد.

علاوه بر این عبدالسلام مداخله نظامی در نیجر را در راستای سیاست سیطره استعماری فرانسه در آفریقا دانست.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1475827

مهمترین اخبار ایران و جهان: