نیوز سیتی!
08 شهریور 1402 - 20:03

کرملین: احتمال «عمدی» بودن سقوط هواپیمای پریگوژین وجود دارد

سخنگوی کرملین می‌گوید که مسئولان تحقیقات درباره سقوط هواپیمای فرمانده ارتش خصوصی «واگنر»، گزینه «عامدانه» بودن این سانحه را نیز در نظر گرفته‌اند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین پس از مرگ یوگنی پریگوژین، فرمانده گروه واگنر در سانحه سقوط هواپیمای حامل وی، برای نخستین بار با اشاره به احتمال ترور پریگوژین، گفت که مسئولان تحقیقات درباره این سانحه گزینه عمدی بودن سقوط هواپیما را مد نظر قرار داده‌اند.

پسکوف در پاسخ به پرسشی درباره تحقیقات دراین‌باره گفت: بدیهی‌ است که دلایل و گزینه‌های مختلف روی میز است و لحاظ می‌شود. می‌دانید درباره چه چیزی حرف می‌زنم، بگذارید اینطور بگویم، یک «قساوت عامدانه.»

وی در پاسخ به اینکه آیا سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی درباره این سانحه تحقیقات خواهد کرد نیز اضافه کرد: شرایط فعلی این کار را دشوار کرده است. بازرسان درباره اینکه دقیقا چه اتفاقی افتاده است، هنوز به هیچ نتیجه‌ای نرسیده‌اند. بهتر است تا مشخص شدن نتیجه تحقیقاتِ مسکو منتظر بمانیم.

هواپیمای حامل پریگوژین ۲۳ آگوست(اول شهریور) در شمال مسکو سقوط کرد و هر ۱۰ سرنشین آن از جمله پریگوژین و دو تن از چهره‌های برجسته واگنر کشته شدند.

این سانحه دقیقا دو ماه پس از شورش واگنر به فرماندهی پریگوژین علیه مسکو رخ داد. در جریان این شورش نافرجام و کوتاه‌مدت که در بحبوحه جنگ روسیه با اوکراین اتفاق افتاد، واگنر اواخر ژوئن شهر روستوف در جنوب روسیه را برای مدتی کوتاه اشغال و سپس به سمت مسکو حرکت کرد. با این حال، شورش واگنر با میانجی‌گری الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس خاتمه یافت و نیروهای واگنر و پریگوژین به مینسک منتقل شدند.

هواپیمای «امبرائر لگسی ۶۰۰» تولید یک شرکت برزیلی است و براساس اعلام این شرکت به رویترز، روسیه به مقامات و کمیته تحقیقات هوایی برزیل اعلام کرده است که در حال حاضر مطابق قوانین بین‌المللی درباره سقوط این هواپیما تحقیق نخواهد کرد.

پسکوف دراین‌باره نیز گفت: در وهله اول، تحقیقات در جریان است و کمیته تحقیقات این مسئولیت را برعهده دارد. در این مورد، هیچ صحبتی درباره تحقیقات بین‌المللی مطرح نیست.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1477727

مهمترین اخبار ایران و جهان: