نیوز سیتی!
15 شهریور 1402 - 08:34

وزیر خزانه‌داری اوباما، سفیر واشنگتن در تل‌آویو می‌شود

کاخ سفید اعلام کرد که رئیس‌جمهور آمریکا در بحبوحه مخالفت شدید جمهوری‌خواهان کنگره، وزیر خزانه‌داری پیشین را بعنوان نامزد احراز سمت سفیری این کشور در فلسطین اشغالی معرفی کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، جو بایدن رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا، «جک لو» وزیر خزانه‌داری این کشور در دوران ریاست‌جمهوری «باراک اوباما» را بعنوان گزینه واشنگتن برای سفارت ایالات متحده در اراضی اشغالی به مجلس سنا معرفی کرد.

روزنامه اسرائیلی «جروزالم‌پست» در این خصوص نوشت، معرفی لو بعنوان نامزد سفیری آمریکا در سرزمین اشغالی به واسطه نقشی که او در تدوین برجام در سال ۲۰۱۵ ایفا کرده است، موجی از اعتراضات جمهوری‌خواهان کنگره را به همراه داشته است.

جک لو در بازه زمانی ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۳ رئیس ستاد کارکنان کاخ سفید و در بازه ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ بعنوان وزیر خزانه‌داری ایالات متحده فعالیت داشت و در بازه زمانی ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۱، یکی از اعضای کابینه «بیل کلینتون» رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده آمریکا بوده است.

کاخ سفید در این خصوص اعلام کرد: «او (جک لو) در دو دولت، رئیس شورای امنیت ملی و دستیار ویژه بیل کلینتون بود.

طبق این گزارش، لو که یک یهودی سنتی است، جانشین «تام نایدز» از ایالت مینه‌سوتا می‌شود که در ماه ژوئیه از سمت خود به عنوان سفیر آمریکا در فلسطین اشغالی کناره‌گیری کرد.

«الی کوهن» وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی تصریح کرد: «لو دوست واقعی اسرائیل است. ما مشتاقیم تا با روحیه همکاری و ائتلافی بر اساس ارزش‌های مشترک، با او همکاری کنیم».

«دیوید ماکوفسکی» تحلیلگر امور سیاسی در اندیشکده سیاست خاور نزدیک واشنگتن و سردبیر سابق جروزالم‌پست می‌گوید که لو عالی‌رتبه‌ترین مقام آمریکایی است که تاکنون نقش سفیری را برعهده می‌‌گیرد. این اولین بار در روابط ۷۵ ساله آمریکا و رژیم صهیونیستی است که یکی از وزرای سابق کابینه و رئیس ستاد کارکنان کاخ سفید برای احراز چنین پستی معرفی می‌شود.

لو قبل از آن‌که بتواند بعنوان سفیر جدید آمریکا در اراضی اشغالی فعالیت خود را شروع کند، باید مورد تأیید سنا قرار گیرد که این یک فرایند طولانی خواهد بود زیرا نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره به دنبال به تعویق انداختن اقدام نهایی در زمینه نامزد بایدن برای پست سفیری آمریکا در اراضی اشغالی هستند.

طبق این گزارش، تاکنون هشت نماینده جمهوری‌خواه کنگره از بایدن درخواست کرده‌اند که در خصوص انتصاب لو بعنوان سفیر آمریکا در اراضی اشغالی تجدیدنظر کند.

در نامه این نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره این‌گونه آمده است: «در زمانیکه ما باید برای تقویت روابط آمریکا-اسرائیل تلاش کنیم، چنین نامزدی، پتانسیل تیره کردن روابط با قوی‌ترین متحد ما و تنها دموکراسی خاورمیانه را دارد».

نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره در درخواست خود تأکید کرده‌اند که لو یکی از «معماران اصلی» برجام محسوب می شود. آن‌ها در این خصوص نوشتند: «این توافق، که در محدود کردن تولید هسته‌ای ایران شکست خورد، یکی از بزرگ‌ترین فجایع قرن ۲۱ بود».

علی‌رغم پایبندی جمهوری اسلامی ایران به مفاد برجام، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده به صورت یکجانبه از این توافق هسته‌ای خارج شد و سیاست فشار حداکثری علیه ایران را در پیش گرفت که البته نه تنها نتیجه دلخواهی برایش به همراه نداشت، بلکه ایران را وادار کرد که تعهداتش ذیل برجام را کاهش دهد.

طبق این گزارش، نمایندگان معترض جمهوری‌خواه تصریح کردند که لو در سال ۲۰۱۶، از قطعنامه ۲۳۳۴ شورای امنیت سازمان ملل حمایت کرد که در آن قطعنامه، فعالیت شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی غیرقانونی قلمداد شده بود و همچنین قطعنامه دو دولتی را برای درگیری‌های میان فلسطینیان و صهیونیست‌ها در خطوط قبل از سال ۱۹۶۷ تأیید کرده بود.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1487571

مهمترین اخبار ایران و جهان: