نیوز سیتی!
20 شهریور 1402 - 21:52

۴ هزار و ۷۰۰ مبلغ در ایام اربعین اعزام شدند

قم_ مسئول دبیرخانه دائمی مبلغین اربعین کشور گفت: در ایام اربعین حسینی ۴ هزار و ۷۰۰ مبلغ به مرزها و مناطق مختلف و شهرهای زیارتی عراق اعزام شدند.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام والمسلمین مرتضی استقامت عصر دوشنبه در جمع خبرنگاران با تشریح کارکردهای فرهنگی و تبلیغی اربعین حسینی اظهار داشت: در ایام اربعین حسینی بیشتر فعالیت‌ها، جنبه خدمات رسانی در ابعاد مختلف از جمله اسکان و پذیرایی زائران دارد.

استقامت گفت: سفر اربعین یک سفر معرفتی است که هدف اصلی آن تقویت جنبه ایمانی زائر است تا پس از پایان سفر در گفتار و رفتار زائران تأثیر عملیاتی داشته باشد.

مسئول دبیرخانه دائمی مبلغین اربعین کشور عنوان داشت: زائرانی که به نمایندگی از ایران در سفر اربعین حضور یافتند، در حقیقت نماینده همه ملت ایران هستند که ترویج رفتار انسانی و اسلامی اربعین را باید در جامعه انجام دهند.

وی ابراز داشت: زیست اربعینی یعنی لذت خود را فدای لذت مسلمین کردن و استفاده از ظرفیت‌های تمدنی و بین المللی اربعین برای تقویت گفتمان اسلامی است و مسیحیان، ارمنی‌ها و حتی اهل تسنن نیز در این سفر حضور دارند.

استقامت با بیان اینکه زائر اربعین باید بداند برای زیارت چه کسی حرکت می‌کند افزود: طلاب و مبلغان، گوشه‌ای از این کار جهادی را بر عهده دارند که با ظرفیت‌هایی که در ماه‌های قبل از اربعین با استفاده از توان مجموعه‌های تبلیغی نهادهای مختلف داخل و خارج از کشور وجود دارد باید اقدامات خوبی صورت گیرد.

مسئول دبیرخانه دائمی مبلغین اربعین کشور افزود: قبل از اربعین نیاز مبلغ و کیفیت برنامه‌ها در ایران و عراق رصد میدانی شده و با هماهنگی‌های که صورت گرفته تلاش شد تا ابزارهای جدید تبلیغی در اختیار مبلغان قرار گیرد.

وی با اشاره به برنامه‌های آموزشی ویژه مبلغان قبل از اربعین حسینی گفت: دوره‌های آموزشی به صورت مجازی و حضوری ویژه مبلغان در مشهد، اصفهان، خوزستان و قم برگزار شد و سایر مبلغان نیز از طریق فضای مجازی موضوعات را دنبال می‌کردند.

استقامت بیان داشت: ماه‌های قبل از اربعین از طریق درگاه جذب و ظرفیت سنجی برای طلاب برنامه ریزی شد و در ادامه عملیات تبلیغی صورت گرفت.

مسئول دبیرخانه دائمی مبلغین اربعین کشور ادامه داد: گروه‌های تبلیغی که در سالهای گذشته در نقاط مختلف عراق فعالیت داشتند تقویت شدند و در آنجاها که نیاز بوده مبلغ اعزام شود از جمله مبادی مرزی و در اماکن زیارتی عراق مبلغانی اعزام شدند.

وی گفت: از جمله ابداعات امسال علاوه بر گفتگو، بیان احکام و نماز جماعت، ارائه توضیحات در راستا آداب و مناسک و مستحبات برای ورود به حرم های مطهر بر روی نقشه مطرح و بیان شد.

استقامت تصریح کرد: امسال گفتمان واحدی بین نهادهای تبلیغی در اربعین شاهد بودیم و کارکردهای مبلغین اولویت بندی شد و از سویی دیگر آمادگی زائران نیز برای این سفر در قالب پویش یاران حبیب صورت گرفت.

وی با بیان اینکه از ۲۵ محرم تا ۵ سفر محتویات تبلیغی آماده سازی و در قالب اپلیکیشنی ارائه شد افزود: حضور روحانی در کاروان‌های مردمی در دستور کار قرار گرفت و شناسایی کاروان‌های مردمی در این ایام صورت گرفت و با توجه به ظرفیت‌های موجود، روحانیون به کاروان‌ها متصل شدند.

استقامت بیان داشت: شماری از روحانیون در موکب ها نیز مستقر می‌شدند که البته نقش آنان در مواکب متفاوت از سایر روحانیون حاضر در مراسم اربعین است که ارائه خدمات به خادمان موکب برای تقویت روحیه آنان ضروری است.

مسئول دبیرخانه دائمی مبلغین اربعین کشور افزود: برخی از روحانیون در اماکنی که در پر تردد بودند مستقر شدند و ۱۵ ماشین تبلیغ سیار نیز داشتیم که روحانیون در این عرصه فعالیت می‌کردند.

وی اضافه کرد: استمرار ارتباط مبلغ با زائران نیز از دیگر برنامه‌های امسال بوده است که تمامی این برنامه‌ها به عنوان سند به نگارش در آمده است.

استقامت با بیان اینکه در نظر داریم تا دستاوردهای تبلیغی را جمع بندی کنیم افزود: خاطرات تبلیغی، انتقادات و پیشنهادات مبلغان و جمع آوری سوالات پر تکرار زائران در اربعین از جمله آنان است که دریافت این موارد از طریق اپلیکیشن امکان پذیر است.

وی بیان داشت: در یک ماه آینده آئین تکریم مبلغان را خواهیم داشت که ارائه مدل‌های تبلیغی مجموعه‌های تبلیغی شاخص از جمله برنامه‌ها است تا در سالهای آینده شاهد کیفیت بهتری از برنامه‌ها باشیم و دبیرخانه مبلغان اربعین در طول سال فعالیت خواهد داشت که در ایام نیمه شعبان و مناسبت‌های دیگر مذهبی نیز برنامه‌های مشابهی را دنبال می‌کنیم.

مسئول دبیرخانه دائمی مبلغین اربعین کشور با بیان اینکه اربعین نیازمند ۴۰ هزار مبلغ است بیان داشت: ۴ هزار و ۷۰۰ مبلغ به صورت ساماندهی شده در ایام اربعین امسال در رشته احکام، حوزه کودک و نوجوان، روایت گری، استقرار در موکب و حضور در کاروان‌های مردمی فعالیت داشتند.

استقامت افزود: هیچ حق الزحمه ای به طلاب داده نمی‌شود و آنان نیز چنین انتظاری ندارند و این عزیزان بین ۸ تا ۱۱ ساعت در ایام اربعین مشغول تبلیغ بودند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1495271

مهمترین اخبار ایران و جهان: