نیوز سیتی!
17 اردیبهشت 1402 - 22:25

فعالیت ۷۵۰ عضو هیأت علمی و تحصیل ۲۱ هزار دانشجو در دانشگاه تبریز/ 49 میانگین سنی اساتید

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز از فعالیت 750 عضو هیأت علمی و تحصیل 21 هزار دانشجو در دانشگاه تبریز خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، مصطفی صحرایی امشب در گفت و گو با خبرنگاران با بیان اینکه دانشگاه تبریز به‌عنوان یکی از دانشگاه‌های تاثیرگذار کشور شرایط خاص خود را دارد، اظهار کرد: از تمامی رؤسای دانشکده‌ها، معاونان دانشکده‌ها، مدیران گروه و اساتیدی که در سال گذشته نهایت همکاری را در برگزاری منظم کلاس‌ها -مخصوصا در ایامی که فضای دانشگاه ملتهب بود- انجام دادند، صمیمانه تشکر می‌کنم.

تشریح روند انتخاب اساتید سرآمد و نمونه

وی همچنین ضمن تبریک هفته‌ی گرامیداشت مقام شامخ معلم در خصوص روند انتخاب اساتید نمونه‌ی دانشگاه نیز گفت: در سال‌های قبل دانشکده‌ها براساس محورهایی که از سوی دانشگاه تعیین شده بود، اساتید نمونه را به معاونت آموزشی دانشگاه معرفی می‌کردند و این همکاران به‌عنوان اساتید نمونه انتخاب می‌شدند؛ اما امسال برای اولین‌بار آئین‌نامه‌ای تحت عنوان «آئین‌نامه‌ی سرآمدان آموزشی» به دانشگاه‌ها ابلاغ و انتخاب اساتید نمونه براساس آئین‌نامه‌ی مذکور انجام شد.

دکتر صحرایی ادامه داد: براساس این آئین‌نامه، اساتید محترم به درخواست خویش یا به انتخاب دانشکده درصورت کسب امتیاز نظر سنجی بالاتر از میانگین دانشکده‌، به معاونت آموزشی دانشگاه معرفی و بعد از بررسی‌های اولیه در کمیته‌ای تخصصی امتیاز بندی شده و اساتید نمونه معرفی و تجلیل شدند.

وی با بیان اینکه در مجموع ۳۲ استاد شاغل، ۱۴ استاد بازنشسته، ۹ کارشناس آزمایشگاهی و شش کارشناس آموزشی مورد تجلیل قرار گرفتند، خاطرنشان کرد: از این ۳۲ استاد، ۲۶ استاد به‌عنوان استاد سرآمد آموزشی و ۶ استاد به‌عنوان استاد نمونه معرفی شدند که علت این موضوع محدودیت در تعداد اساتید سرآمد بود که باید از هر ۳۰ استاد تنها یک استاد به‌‌عنوان سرآمد آموزشی انتخاب می‌شد و بر اساس آیین نامه به سرآمدان آموزشی دانشگاه، امکانات ویژه ای تعلق خواهد گرفت.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز در خصوص تعداد اعضای هیأت علمی دانشگاه یادآور شد: در حال حاضر ۷۵۰ عضو هیأت علمی شامل  ۲۱۸ استاد تمام، ۳۱۶ دانشیار، ۲۰۹ استادیار و ۱۲ مربی در دانشگاه تبریز مشغول به خدمت هستند که ۵۱۵  استاد به‌صورت رسمی قطعی،  ۱۷۸ استاد به‌صورت رسمی آزمایشی  و ۶۲ استاد نیز به‌صورت پیمانی در حال فعالیت در دانشگاه هستند.

افزایش میانگین سنی اساتید دانشگاه تبریز 

وی همچنین میانگین سنی اساتید دانشگاه تبریز را ۴۹ سال عنوان کرد و افزود: این میانگین سنی برای دانشگاهی همچون دانشگاه تبریز میانگین سنی بالایی محسوب می‌شود و براساس استانداردهای موجود در دانشگاه‌ها، میانگین سنی اساتید دانشگاه‌ تبریز باید حدود ۴۰ تا ۴۵ سال باشد. علت اصلی بالابودن میانگین سنی اساتید دانشگاه عدم جذب اساتید جدید در طول ۱۰ سال گذشته ؛ چراکه هرچقدر تعداد اساتید جوان در دانشگاه‌ها با مرتبه‌ی علمی استادیاری زیاد باشد، به همان اندازه میانگین سنی اساتید پایین‌تر خواهد بود.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز در عین حال متذکر شد: البته اساتید پیشکسوت به‌عنوان بزرگان و سرآمدان دانشگاه‌ها محسوب می‌شوند و ما همواره باید از دانش، اطلاعات علمی و تجربه این عزیزان نهایت استفاده را ببریم و اساتید جوان نیز طبیعتا فعالیت‌های زیادی را برای ارتقاء درجه علمی خود انجام می‌دهند و دانشگاه می‌تواند از دانش این عزیزان نیز بهره‌مند شود.

بررسی ۹۶ پرونده در هیأت ممیزه / پرداخت تمام حق التدریسی‌ها تا پایان نیم‌سال اول سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲

صحرایی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برگزاری منظم جلسات هیأت ممیزه‌ دانشگاه، اظهار کرد: حدود ۹۶ پرونده در طول یک سال گذشته در هیأت ممیزه‌ دانشگاه بررسی و از این تعداد بیش از ۹۰ درصد تصویب و منجر به ارتقاء اساتید شد. ۷۰ پرونده‌ هیات ممیزه مربوط به دانشگاه تبریز و مابقی نیز متعلق به دانشگاه‌های هنر اسلامی تبریز، مراغه و بناب بود.

وی با تأکید بر ضرورت رسیدگی به وضعیت معیشتی اساتید دانشگاه، گفت: ما در طول یک‌سال گذشته توجه ویژه‌ای بر روی معیشت اساتید دانشگاه داشتیم و معتقد هستیم که اساتید دانشگاه نباید دغدغه و مشغله‌ای به‌خاطر مسائل مالی داشته باشد و در همین راستا نهایت سعی خود را انجام دادیم تا حق‌التدریس اساتید به‌موقع پرداخت شود. زمانی‌که ما مسئولیت معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه را برعهده گرفتیم، حق التدریسی اساتید از چندین ترم قبل پرداخت نشده بود که خوشبختانه در طول این مدت تمامی حق‌التدریسی‌ها پرداخت شد و تنها حق‌التدریسی نیمسال دوم سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ باقی‌مانده است که این مورد نیز تا پایان نیمسال پرداخت خواهد شد.

فعالیت ۱۲۰ همکار پسا دکتری

صحرایی در خصوص تعداد دانشجویان دانشگاه تبریز نیز خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۲۱ هزار دانشجو شامل ۵۰ دانشجوی کاردانی، ۱۱ هزار دانشجوی کارشناسی، شش هزار و ۸۰۰  دانشجوی کارشناسی ارشد، سه هزار دانشجوی دکتری تخصصی و ۲۰۰ دانشجوی دکتری عمومی دامپزشکی، در دانشگاه تبریز مشغول به تحصیل هستند. دوره‌ پسا دکتری یک دوره‌ی پژوهشی است که اساتید نسبت ‌به جذب افراد اقدام می‌کنند و کسانی که در این دوره شرکت می‌کنند، دانشجو نبوده و همکار ما تلقی می‌شوند.

وی ادامه داد: در حال حاضر حدود ۱۲۰ همکار پسا دکتری در حال فعالیت هستند و تسهیلاتی نیز برای آن‌ها در نظر گرفته شده است. ما معتقد هستیم که هرچقدر تعداد همکاران پسا دکتری افزایش یابد، به همان اندازه نتایج خوبی برای دانشگاه رقم خواهد خورد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1195727

مهمترین اخبار ایران و جهان: