نیوز سیتی!
20 خرداد 1402 - 18:33

جروزالم پست: تل آویو از اواخر دهه 60 میلادی در ایران جاسوسی می‌کرده است

بر اساس اسناد از طبقه بندی خارج شده، ارتش رژیم صهیونیستی جنگ اطلاعاتی با ایران را از اواخر دهه 60 میلادی با کمک یک مهاجر یهودی آغاز کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک رسانه رژیم صهیونیستی به تازگی مطلبی منتشر کرده که بر اساس آن ارتش این رژیم از اواخر دهه‌ ۶۰ میلادی به شیوه‌های مختلف از ایران جاسوسی می‌کرده است.

به نوشته روزنامه «جروزالم پست» به نقل از وبگاه ارتش رژیم اسرائیل، ارتش این رژیم جنگ اطلاعاتی با ایران، را از اواخر دهه ۶۰ میلادی با کمک یک مهاجر یهودی ایرانی آغاز کرد.

به نوشته این روزنامه، در آن زمان ایران تحت حاکمیت شاه معدوم بود .هویت این نظامی صهیونیستی در میان رده‌های یگان جاسوسی ۸۲۰۰ ارتش طبقه‌بندی می‌شود. این فرد در تهران بزرگ شد و به دنبال مشکلات پیش آمده، او و خانواده اش ایران را ترک و به شهر بندری «عکا» در شمال فلسطین اشغالی کوچ کردند. این جاسوس پیش بینی کرده بود که با وقوع انقلاب، ایران بعداً به دشمن تل آویو تبدیل خواهد شد.

 

این جاسوس در گوشه‌ای از خاطراتش گفت: «من مردم ایران را می‌شناسم. می‌دانستم که به محض رفتن شاه، چیزی تغییر خواهد کرد.»

این شخص به دنبال استخدام در یک برنامه آموزشی مخفی نظامی از تسلط خود به فارسی و عربی استفاده کرد. این در نهایت باعث می‌شود که او به یگانی منتقل شود که اینک «یگان ۸۲۰۰» شناخته می‌شود.

وی به رصد مقامات ارشد نظامی ایران در آن ادوار اشاره کرد و گفت: «می‌دانستم که این اطلاعات روزی مفید خواهد بود.»

این جاسوس اولین فرهنگ لغت نظامی عبری به فارسی تالیف کرد. در آن زمان، لغت نامه‌های عبری به فارسی که در دسترس عموم بود، هیچ اصطلاح نظامی برای ترجمه نداشتند.این فرهنگ لغت کماکان نیز مبنایی برای استفاده یگان  ۸۲۰۰ است.

همه اطلاعات رصد شده از حال و هوای آن روزهای ایران در روزهای منتهی به انقلاب اسلامی به نتیجه رسید. رژیم اسرائیل می‌خواست اطلاعاتی در مورد اینکه چه کسانی ایران را ترک می‌کنند به دست آورد تا به دیپلمات‌های وزارت خارجه برای خروج از تهران کمک کند.

بر اساس اسناد از طبقه بندی خارج شده، این شخص فاش کرد که ۱۵ سال به عنوان یک پروژه جانبی در ارتش، ارتباطات ایران را رصد می‌کرده است. این جاسوس با ارتقا به مدارج بالاتر تیمی را برای کمک به رصد وقایع ایران تشکیل داد. این امر باعث به وجود آمدن جوخه «کوچاو» شد. یک جوخه از اپراتورهای رادیویی درجه یک که به خوبی از تهدیدهای ایران آگاه بودند.

سرانجام این شخص در سال ۱۹۹۴ از ارتش رژیم صهیونیستی بازنشسته شد. در همان زمان، جوخه کوچاو دوباره سازماندهی شد تا به میدان اصلی یگان ۸200 علیه ایران تبدیل شود.

 

چندی قبل نیز رسانه رژیم صهیونیستی به سرمایه گذاری نهادهای مختلف این رژیم برای آموزش زبان فارسی، فرهنگ و جامعه ایران به جوانان صهیونیستی برای جاسوسی از ایران اشاره کردند.

«پینی شمیلوویتس» مامور سابق اطلاعاتی دستگاه جاسوسی «شین بت» با ۳۲ ساله سابقه فعالیت در این دستگاه و موسس برنامه آموزش زبان فارسی در فلسطین اشغالی به وبگاه «۹۷۲» گفت، این برنامه فرصتی برای دانش آموزان اسرائیلی فراهم می‌کند تا برای خدمت آتی در واحدهای نخبه ارتش آموزش ببینند، اما خود ارتش در برنامه درسی دخیل نیست.

وی تایید کرد که چندین سال است که برنامه‌های مطالعات زبان فارسی در تعدادی از شهرهای فلسطین اشغالی وجود دارد. به گفته شمیلوویتس حدود ۵۰ درصد از فارغ‌التحصیلان این برنامه در نهایت در یگان‌های اطلاعاتی مختلف خدمت می‌کنند.این برنامه شامل مطالعاتی آموزش زبان فارسی، مطالعات فرهنگ ایران، خلیج فارس، خاورمیانه گسترده‌تر و اسلام است(جزئیات بیشتر).

پایان پیام/.

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1275827

مهمترین اخبار ایران و جهان: