نیوز سیتی!
25 اردیبهشت 1402 - 22:56

پژوهشگران دانشگاه آزاد شهرکرد واردات را متوقف کردند/ تولید دانش‌بنیان ۶ ماده اولیه در حوزه مهندسی بافت

پژوهشگران یک شرکت دانش‌بنیان حوزه سلامت مستقر در دانشگاه آزاد شهرکرد با تولید ۶ ماده اولیه در حوزه مهندسی بافت موفق به جلوگیری از واردات پروتئین‌های سرسین و فیبروئین شدند.

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد، یک شرکت دانش‌بنیان مستقر در مرکز رشد فناوری سلامت دانشگاه آزاد واحد شهرکرد موفق به اخذ پروانه بهره‌برداری از سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری شد.

این واحد دانش‌بنیان توانایی تولید و تامین مواد اولیه مورد نیاز پژوهشگران، دانشجویان و آزمایشگاه‌های شیمی و زیستی دانشگاه‌های سراسر کشور را داشته و در حوزه پرورش نیروی متخصص نیز هر ترم میزبان دانشجویان رشته مهندسی شیمی و بافت و پلیمر برای گذراندن دوره کارآموزی است.

علی آقابابایی بنی، مدیرعامل شرکت «فارمد آریو زیست‌بافت» درباره فعالیت‌های این واحد و محصولات تولیدی آن گفت: این شرکت سال ۹۹ راه‌اندازی شد و محصولات آن شامل ۶ ماده اولیه در حوزه مهندسی بافت با نام تجاری فازی (FAZI) است.

آقابابایی بیان داشت: پیش از این پروتئین‌های سرسین و فیبروئین جزو اقلام وارداتی بود و قیمت بالایی داشت اما اکنون توسط این شرکت تولید می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مشتقات کلسیم از جمله هیدروکسی‌آپاتیت در مقیاس نانو و میکرومتری در این واحد صنعتی قابل عرضه است، افزود: هیالورونیک‌اسید نیز از جمله مواد باارزشی است که توسط این شرکت تولید شده و در مسیر اخذ نشان سیب سلامت از سازمان غذا و دارو است.

آزاده ایزدیاری، رئیس هیئت مدیره این شرکت دانش‌بنیان نیز گفت: این محصولات حاصل چندین سال پژوهش پیرامون روش‌های تولید و دستیابی به محصولات جدید در زمینه‌های درمان و مبتنی بر پژوهش‌های رساله دکتری است.

ایزدیاری ساخت داربست‌های مهندسی بافت و کاربرد‌های پزشکی را از جمله فواید این مواد عنوان کرد و اظهار داشت: مواد اولیه این واحد مطابق پروتکل‌های اختصاصی تولید می‌شود و آزمایش‌های بیولوژیک و فیزیکوشیمیایی مقایسه‌ای این محصولات با نمونه‌های خارجی مانند سیگماآلدریچ، کیفیت و خلوص بالای محصولات فازی را اثبات کرده است.

این فعال حوزه دانش‌بنیان بیان کرد: علاوه بر تولید و تجاری‌سازی محصولات فازی، درمان‌های شخصی‌سازی‌شده با استفاده از مواد اولیه مهندسی بافت نیز از جمله اهداف اصلی این شرکت در راستای توسعه‌ صادرات محصولات نوین است.

پایان پیام/ ۶۸۰۳۸

منبع: فارس
شناسه خبر: 1214871

مهمترین اخبار ایران و جهان: