نیوز سیتی!
01 خرداد 1402 - 12:16

آفرین به تو زلنسکی؛ ویرانی هیروشیما و باخموت هر دو کار آمریکا بود

سخنگوی وزارت خارجه روسیه تاکید کرد که هم شهر آرتیموفسک (باخموت) و هم هیروشیما ژاپن، هر دو به دست واشنگتن ویران شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه به اظهارات ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین که ویرانی‌های به‌بارآمده بعد از بمباران اتمی هیروشیما را با تنش‌های خونین در آرتیموفسک مقایسه کرده بود، واکنش نشان داد.

زاخارووا گفت: رئیس جمهور اوکراین در حاشیه اجلاس جی۷ در ژاپن، «هیروشیما که با بمباران اتمی آمریکا ویران شد را با آرتیموفسک مقایسه کرد.

وی افزود: دست مریزاد، آفرین به تو؛ (مقایسه درستی بود) چون کاخ سفید هر دو را سازماندهی‌ کرد.

وزارت دفاع روسیه اوایل دیروز (یکشنبه) اعلام کرد که شهر آرتیموفسک که در اوکراین باخموت نامیده می‌شود، در جریان عملیات نظامی مسکو در اوکراین، به طور کامل آزاد شده است.

شهر باخموت در شمال جمهوری خلق دونتسک واقع شده و نقش یک مرکز حمل و نقل بزرگ برای تأمین تسلیحاتی نیروهای اوکراین در منطقه دونباس را ایفا می‌کرد. نبرد شدید برای آزادسازی این شهر از اول آگوست ۲۰۲۲ شروع شد.

زلنسکی دیروز در پاسخ به این پرسش که آیا باخموت همچنان تحت کنترل اوکراین است یا اینکه ارتش روسیه آن را تصرف کرده، با لحنی نه‌چندان شفاف گفت: باید این موضوع را درک کنید که آنجا چیزی باقی نمانده و در حال حاضر، باخموت فقط در قلب ماست.

وی در اجلاس سران گروه هفت در ژاپن گفته بود که «تصاویر هیروشیما، حقیقتا من را به یاد باخموت و دیگر شهرهای اوکراین انداخت. درست همان اتفاق؛ هیچ موجود زنده‌ای باقی نمانده و تمام ساختمان‌ها ویران شده‌اند.»

آمریکا آگوست ۱۹۴۵ ژاپن را هدف بمباران اتمی قرار داد. هیروشیما ششم آگوست و ناکازاکی ۶ روز بعد بمباران شد. هری ترومن، رئیس جمهور وقت آمریکا مدعی شد که این بمباران جان میلیون‌ها نفر، عمدتا سربازان آمریکایی که ممکن بود در جریان حمله آمریکا به جزایر ژاپن کشته شوند و همچنین سربازان و غیرنظامیان ژاپنی را نجات داده است!

این در حالی است که منتقدان بر این باورند که بمباران ضرورتی نداشته زیرا توکیو قصد داشته خود را تسلیم کند. تا به امروز آمریکا همچنان تنها کشوری است که در جریان جنگ از سلاح هسته‌ای استفاده کرده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1229727

مهمترین اخبار ایران و جهان: