نیوز سیتی!
24 آذر 1401 - 01:05

آیت‌الله ردایی: اعدام «چاره ناچاری» است/ احکام الهی برای خوشایند و بدآیند کسی عوض نمی‌شود

مدرس حوزه و عضو هیأت علمی دانشگاه شاهد گفت: یکی از نکات قابل توجه این است که اعدام «چاره ناچاری» است. به این معنا گاهی اولویت‌های اجتماعی و حفظ حیات اجتماعی از بعد مادی و معنوی چاره‌ای را جز برخورد قاهرانه اعدام باقی نمی‌گذارد.

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری فارس، در نظر عده‌ای حکم اعدام در رابطه با برخی جرائم نظیر محاربه، قصاص، افساد فی‌الارض و... موجب ترویج خشونت و عملی ضداجتماعی است. درباره فلسفه این قضیه و لزوم چنین برخوردهای قاهرانه‌ای از سوی نظام کشورها با آیت‌الله حسین ردایی، مدرس حوزه و عضو هیأت علمی دانشگاه شاهد مصاحبه‌ای داشتیم که در ادامه حاصل کار را می‌خوانید.

احکام اسلام در راستای حفظ حیات اجتماعی است

ردایی در ابتدا گفت: یکی از موضوعات داغ این روزها، تحلیل و بررسی نگاه دین اسلام به مقوله «اعدام» است. به نظر می‌رسد این مسأله به شکل صحیح و شایسته تفهیم و تبیین نشده است. اساس اسلام برپایه تطهیر افراد و حیات آن‌هاست. هم حیات نفوس در این‌ جهان هم زندگانی شایسته در آخرت، این تفکر که اسلام چون به موضوع اعدام توجه داشته پس تمام همّ‌ و غمّش برای این حکم است، به دور از حقیقت و واقعیت عینی فقه اسلامی است. در شریعت اسلامی اعدام جنبه «حبرانی» دارد، به این معنا که وقتی کسی حرکتی در راستای سلب نفس کسی یا ناامنی و خوف در سطح جامعه به راه اندازد به عقیده اسلام مستحقِ مجازات اعدام است. 

اعدام «چاره ناچاری» است

وی افزود: یکی از نکات قابل توجه در این راستا این است که اعدام «چاره ناچاری» است. به این معنا گاهی اولویت‌های اجتماعی و حفظ حیات اجتماعی از بعد مادی و معنوی چاره‌ای را جز برخورد قاهرانه اعدام باقی نمی‌گذارد، مثلا طلاق چنین جنبه‌ای دارد، هرچند این عمل در فقه و شریعت اسلامی مطلوب نیست و کراهت دارد، اما گاهی برای حفظ آرامش و آسایش افراد و جلوگیری از تبعات منفی اختلاف خانوادگی این عمل را تجویز و لازم می‌داند. 

نمی‌شود کسی آدم بکشد، محاربه بکند و عقوبت نشود!

این استاد دانشگاه ادامه داد: در این راستا افرادی از جایگزینی مجازات‌ها سخن می‌گویند؛ به این معنا که اعدام شاید در حال حاضر چندان کارایی نداشته باشد و اساسا موجب ایجاد وجهه منفی از کشور در سطح جامعه بین‌الملل شود. در پاسخ باید گفت، این قبیل موضوعات به دلیل منصوص بودنشان و این‌که مؤید به احکام الهی هستند، از سر سلیقه‌بازی و خوشایند یا بدآیند کسی قابل تغییر نیست و اگر بناست که تغییر و تحولاتی صورت گیرد، باید مطابق «عقل» و «شرع» باشد. ما نمی‌توانیم کسی را که آدم کشته به حال خود رها کنیم؛ به این خاطر که نباید کسی را اعدام کرد، او هم امنیت اجتماعی را برهم زده، هم جان کسی را به ناحق گرفته.

تحریک‌کنندگان مردم حواسشان به کارهایشان باشد

ردایی گفت: صاحبان تریبون و کسانی که در بین عوام دارای مقبولیت هستند، باید به شدت از سخنان بی‌پایه و اساس اما عوامفریب درباره احکام اسلامی پرهیز کنند؛ چرا که این موضوع دریچه‌ای برای تشویش اذهان عمومی، فشار بر حاکمیت و در راستای براندازی نظام است و به نوعی در خدمت جرم و جنایت‌کاران قرار می‌گیرد. به عقیده بنده، نسبت به کسانی که با قلم و بیان خود حملاتی را نسبت به احکام دینی روا می‌دارند، باید جرم‌انگاری صورت بگیرد تا تحریک مردم موجبات هزینه‌آور را برای کشور و جامعه نداشته باشد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 911627

مهمترین اخبار ایران و جهان: